به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛بر اساس بررسیهای انجام شده دیپلماسی اقتصادی فرایندی است که ازطریق آن ،کشورها برای به حداکثر رساندن منافع ملی خود در همه زمینه های اقتصادی از جمله تجارت ، سرمایه گذاری و سایر مبادلات سودمند اقتصادی در داخل و خارج از کشور تلاش می کنند. بنابراین دیپلماسی اقتصادی مفهومی فراگیر بوده و یکی از بخشهای آن دیپلماسی تجاری بوده و زیر مجموعه آن محسوب می شود لذا تلاش در جهت استفاده از رویکردهای موجود در دیپلماسی اقتصادی و تجاری به خصوص در شرایط فعلی کشور ، ضرورتی انکارناپذیر است . مباحث مختلفی همچون حمایت از کسب و کار شامل تجارت ، سرمایه گذاری ، علم و فناوری ، توریسم و حمایت از حقوق مالکیت فردی در حوزه دیپلماسی تجاری است . لذا با توجه به نیاز به دسترسی به اطلاعات قابل اتکا و بیطرفانه،حمایت ازشرکتهای نوپا در بازارهای خارجی ،جستجوی شریک و تشویق شرکتهای کوچک و متوسط به بین المللی شدن ، مدیریت و کاهش اختلافات تجاری ،حمایت از تبادل هیأتهای تجاری و بازاریابی،بر آورده ساختن دغدغه های استراتژیک یا تسهیل دسترسی به منابع و بهبود تصویر بین المللی یک کشور و تصویر سازی مثبت از آن میباشد .
بنابراین با توجه به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید ویژه بر صادرات ، حمایت از تولید و اشتغال ، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و.. باید پذیرفت که یکی از مشکلات مهم تجارت خارجی در کشور ما ضعف بازاریابی و دانش تجارت در بین تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی و در نتیجه حضور ناگهانی و موقتی و بدون برنامه ریزی در بازار است و از دیگر سو با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای اقتصادی و تجاری کشور ، اگر قرار است شرایط تغییر کند باید با درس گرفتن از تجربیات سایر کشورها ، ضمن افزایش تعداد رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف و تقویت روابط تجاری با سایر کشورها ازطریق یک دیپلماسی قوی تجاری ، علاوه بر انجام مطالعات میدانی و فعالیتهای بازاریابی و ارائه خدمات مشاوره ای مورد نیاز بنگاههای تجاری ، با تصویر سازی مثبت و معرفی توانمندی های داخلی در سایر کشورها و همچنین معرفی ظرفیت های خارجی به تولید کنندگان داخلی ، پتانسیلهای موجود را بالفعل نموده تا ضمن ماندگاری و پایداری در بازارهای هدف ،شاهد رونق اقتصادی ، افزایش اشتغال و بهره وری ،بهبود تراز تجاری کشور، افزایش رفاه اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و در نهایت رشد و توسعه همه جانبه کشور باشیم .
در نهایت ارتباط مستمر و پایدار جامعه دانشگاهی با بخشهای اجرایی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری علیالخصوص وزارت امورخارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت و استفاده از مبانی نظری و فعالیتهای پژوهشی انجام شده در محافل دانشگاهی و اجرایی نمودن خروجیهای فعالیتهای علمی مفید فایده بوده و امید است در سایه این همدلیها و استفاده بهینه از نقدهای انجام شده ، برنامه های تجاری و اقتصادی کشور با جدیت بیشتری دنبال شود . هر چند وزارت امور خارجه با تغییر ساختار خود و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی در بدنه سازمانی خود ،گام اول را در این خصوص برداشته است ولی تاکنون اقدام شایانی از سوی سایر مجموعه های متولی صورت نپذیرفته و لازم است با توجه به شرایط فعلی کشور و با هدف بسط روابط تجاری با کشورهای همسایه و دوست ، از کلیه ابزارهای دیپلماسی اقتصادی و تجاری بهره گیرند .
برگزاری اولین کنفرانس دیپلماسی اقتصادی توسط اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام به عنوان پیشران مبانی نظری دیپلماسی اقتصادی گامی مهم در جهت بسط مفاهیم موضوع فوق الذکر بوده و ارایه مقالات علمی پژوهشی و نشستهای علمی در ذیل این کنفرانس نوید بخش آینده روشن در حوزه تجارت خارجی کشور خواهد بود مشروط به اینکه دیپلماسی اقتصادی و تجاری فصل الخطاب مسوولین اجرایی و جامعه فعالان اقتصادی کشور باشد .
دکتر احسان قمری
نظر شما