تورم ترکیه در اوج ۷۰ درصدی، خوش‌بینی تحلیل‌گران به اقتصاد این کشور، و خیز سرمایه‌گذارها برای خرید لیر

تورم ترکیه درحالی به ۷۰ درصد رسیده است که پیش‌بینی‌ها حاکی از نزدیک شدن روند کاهش تورم در این کشور و افزایش ارزش لیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اکوایران، نرخ تورم ترکیه برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت چراکه سیاست‌های دولت چون افزایش دستمزدها، اثرگذاری سیاست افزایش تهاجمی نرخ‌های بهره بانک مرکزی این کشور را کاهش داده است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، قیمت‌های مصرف کننده در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹.۸ درصد افزایش داشته‌اند، که بیشترین نرخ رشد از اواخر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود و نسبت به تورم ۶۸.۵ درصدی ماه مارس نیز بالاتر است. با اینحال میانگین برآوردها در نظرسنجی اقتصاددانان اکونومیست کمی بالاتر از ۷۰ درصد بوده است.

تورم ماهانه نیز، که شاخص ترجیحی بانک مرکزی محسوب می‌شود، روی ۳.۱۸ درصد ثابت بوده است. مقامات پولی ترکیه اعلام کرده‌اند که تورم سالانه احتمالا این ماه به حداکثر می‌رسد و پس از آن تا اواخر سال به ۳۶ درصد کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب بانک مرکزی ترکیه احتمالا تا شروع کاهش نرخ‌های بهره این کشور ماه‌ها فاصله دارد. این نهاد نرخ بهره کلیدی خود را از ۸.۵ درصد تا ۵۰ درصد افزایش داده است، که نشان دهنده تغییر موضع کامل نسبت به چند سال پیروی از درخواست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور برای اتخاذ سیاست مالی انبساطی است.

تورم ترکیه

به گفته یک تحلیلگر، تورم ترکیه پایین‌تر از انتظارات بوده است و لیر عملکرد خوبی دارد، بنابراین به‌نظر نمی‌رسد با ادامه روند مثبت لیر، بانک مرکزی نیازی به افزایش مجدد نرخ بهره داشته باشد.

با این وجود، رئیس بانک مرکزی ترکیه، فاتح کاراهان هفته گذشته به نگرانی‌ها درباره ماندگاری تورم به‌خصوص در بخش خدمات اشاره کرد. این نهاد هفته گذشته در جلسه خود نرخ بهره را روی ۵۰ درصد حفظ کرد.

ارقام اخیر نیز شواهدی بیشتری از اینکه فشارهای تورمی همچنان بالا هستند نشان می‌دهند. تورم سالانه خدمات در ماه آوریل به ۹۷ درصد رسیده است و تورم هسته کالاهای مصرفی ۷۵.۸ درصد بوده است.

سرمایه گذاران درحال ارزیابی پیشرفت ترکیه در کاهش تورم هستند تا زمان بازگشت به کشوری را مشخص کنند که زمانی اوراق محلی آن خریداران خارجی را به خود جذب می‌کرد. باوجود بازدهی‌های پیشنهادی بالا، در ماه‌های اخیر ورود سرمایه اندک بوده است.

با اینحال، بانک‌های وال استریت چون سیتی گروپ و جی‌پی مورگان اکنون خرید لیر را پیشنهاد می‌کنند. گروه بانکداری اچ‌اس‌بی‌سی نیز ترکیه را یکی از بازارهای مورد علاقه خود خوانده است.

یک ارز باثبات‌تر می‌تواند از طریق کاهش هزینه کالاهای وارداتی در تورم وقفه ایجاد کند. درحالی که لیر ماه مارس ۴ درصد ارزش خود را در مقابل دلار ازدست داد، ماه گذشته عمدتا ثابت بوده است. لیر ترکیه از ابتدای سال جاری حدود ۹ درصد ارزش خود را ازدست داده است و اکنون با نرخ ۳۲.۴ در مقابل دلار آمریکا مبادله می‌شود.

لیر حدود ۸۰ درصد از ارزش خود را از ابتدای ۲۰۲۱ از دست داده است؛ عملکردی که بسیاری از اقتصاددانان و سرمایه گذاران مقصر آن را موضع پولی انبساطی بانک مرکزی این کشور می‌دانند.

یک اقتصاددان آکسفورد اکونومیکس معتقد است که سیگنال‌های سیاستی گویای فشارهای کاهشی بر لیر هستند؛ چراکه باتوجه به چشم انداز تورم و ریسک‌هایی که از سوی نرخ‌های بهره جهانی، قیمت نفت و ژئوپلتیک وجود دارند، خطر کاهش ارزش اسمی سریع‌تر همچنان قابل توجه است.

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده است تا زمان کاهش معنادار و پایدار در روند بنیادین تورم ماهانه، نرخ‌های بهره بالا را حفظ خواهد کرد. این نهاد همچنان به احتمال افزایش بیشتر در نرخ بهره در صورت بدتر شدن چشم انداز تورم اشاره کرده است.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵
کد خبر: 55003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha