دخالت نمایندگان مجلس در مدیریت ارزی بانک مرکزی نتیجه معکوس دارد

عزتی گفت: نوسانات ارزی که تحت تاثیر عوامل سیاسی و نظامی رخ می‌دهد اثری کوتاه مدت داشته و خیلی زود فروکش می کند. با توجه به کاهش التهابات و تنش های سیاسی پیش بینی می‌شود که روند نزولی قیمت دلار همچنان ادامه یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد دکتر مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «اقتصاد ۱۲۰» با بیان اینکه نوسانات ارزی که تحت تاثیر عوامل سیاسی و نظامی رخ می‌دهد اثری کوتاه مدت داشته و خیلی زود فروکش می کند، ادامه داد: با توجه به کاهش التهابات و تنش های سیاسی پیش بینی می‌شود که روند نزولی قیمت دلار همچنان ادامه یابد.

وی افزود: پیش بینی می‌کنم قیمت دلار در بازار آزاد بین ۷ تا ۸ درصد کاهش یابد. بانک مرکزی در واقع باید به نوعی با سیاست گذاری مناسب شرایط را برای مدیریت بهتر بازار فراهم کند.

عزتی گفت: در خصوص اظهارات اخیر برخی نمایندگان مجلس درباره سیاست‌های ارزی و دخالت مستقیم آنها در حوزه ارز نیز باید گفت: باید شرایطی را فراهم کرد که استقلال بانک مرکزی حفظ شود، چرا که در چنین شرایطی می توان به بهبود شاخص‌های مختلف اقتصادی در ارز و سکه، نظام بانکی و نقدینگی و نرخ تورم امید داشت.

این اقتصاددان بیان کرد: عامل اصلی تورم، فشار تقاضا و نقدینگی است. استقلال هر چه بیشتر بانک مرکزی باعث خواهد شد که سیاست‌های پولی بانک عمدتاً در جهت ایجاد ثبات اقتصادی و ثبات قیمت‌ها باشد و تصمیمات اخذ شده بیشتر بر مبنای اقتصادی باشد نه منافع و اهداف سیاسی.

عزتی گفت: مجلس باید نقش نظارتی و قانون گذاری خود را بهبود ببخشد، اما سیاست گذاری در نظام پولی و ارزی وظیفه بانک مرکزی بوده و نمایندگان مجلس می توانند بر عملکرد قوانین نظارت داشته باشند. اینکه مجلس بخواهد بانک مرکزی را مجبور به عرضه ارز با نرخ و مقدار مشخص کند، نتیجه منفی بر عملکرد بازار خواهد داشت.

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 55006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha