خاطره‌ای از عکاس فقید مطبوعات/ از هویدا پول گرفتم و اعدامش را عکاسی کردم

«سبحان‌قلی کهنبانی» عکاس پیشکسوت مطبوعات که روز گذشته دار فانی را وداع گفت، خاطره جالبی از برخوردش با امیرعباس هویدا نخست‌وزیر دوران پهلوی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، «سبحان‌قلی کهنبانی» عکاس پیشکسوت ایرنا که در سال‌های اخیر از بیماری رنج می‌برد، روز گذشته (یکشنبه ۲۳ آذر) در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

او در سال ۱۳۴۱ به استخدام خبرگزاری ایرنا که آن زمان پارس نام داشت، درآمده بود و عکس‌های بسیاری را از سال‌های قبل انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی ثبت کرد.


سخنرانی مشهور امام خمینی در بهشت زهرا، عکاس: سبحان‌قلی کهنبانی

محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت عکاس پیشکسوت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) را تسلیت گفت و نوشت: خبر درگذشت زنده‌یاد سبحان‌قلی کهنبانی، عکاس پیشکسوتِ خبرگزاری ایرنا و روایتگر صاحب سبکِ ایام انقلاب و دفاع مقدس، که با هنر خود توانست صحنه‌های ناب و بدیعی از آن روزهای پر التهاب را در حافظه بصری مردم ثبت کند، موجب تأثر و تألم شد.

کتایون لامع‌زاده، مدیرکل اخبار داخلی ایرنا خاطره‌ای از زنده‌یاد کهنبانی را اینگونه شرح می‌دهد: «او مراسم استقبال از نیکسون (سفر سی و هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۱۳۵۱ به ایران) را عکاسی می‌کرد که در یک لحظه، رقاصه‌ای خودش را در آغوش نیکسون انداخت. رویترز این عکس را ٧ هزار دلار می‌خرید اما نفروخت. عصر سراغش می‌آیند و کت بسته نزد نخست وزیر امیرعباس هویدا می‌برند. او می‌پرسد شنیده‌ام چنین عکسی گرفته‌ای؛ برو عکس را ظاهر کن و با نگاتیوش بیاور.

آقای کهنبانی می‌رود با ترس و لرز مشغول کار می‌شود و وصیتش را هم به خانواده می‌کند. سپس با مأمورها به دفتر نخست‌وزیری می‌رود؛ هویدا پیپ به دست عکس‌ها را نگاه می‌کند و سپس می‌سوزاند و می‌پرسد: چرا چاپ نکردی یا نفروختی؟ عکاس جواب می‌دهد که برای کشورم خوب نبود. هویدا سری تکان داده و کشوی میزش را باز می‌کند و چند تا «۵ پهلوی» به او می‌دهد.

عکاس می‌گفت که بعد از آن هر بار که برای عکاسی هیأت دولت یا جای دیگر می‌رفتم، هویدا با اشاره سر به من سلام می‌کرد؛ تقدیر این بود که بعد از اعدامش هم من از جنازه‌اش عکس بگیرم.»

در ادامه برخی عکس‌هایی که زنده‌یاد کهنبانی ثبت کرده است را مرور می‌کنیم:

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 11239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha