افت ۱.۷ میلیارد دلاری تراز تجاری ایران و ترکیه

بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، تراز تجاری ایران و ترکیه طی ۱۰ ماهه نخست ۲۰۲۰، حدود ۱.۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۹ تضعیف شده است و میزان صادرات ایران در همین مدت بیش از ۷۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از برنا، طی ۱۰ ماهه ۲۰۲۰، ایران حدود ۷۹۵ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۷۴ درصد کاهش داشته است. واردات ایران به این کشور نیز طی این مدت یک میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار بوده که با افت ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، تراز تجاری ایران و ترکیه در ۱۰ ماهه نخست ۲۰۲۰، حدود ۱.۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۹ تضعیف شده است.

در ماه اکتبر ۲۰۲۰، ایران ۹۴ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر کرده که نسبت به ماه قبل (سپتامبر۲۰۲۰) و ماه مشابه سال قبل (اکتبر ۲۰۲۰ ) تقریباً بدون تغییر مانده است. صادرات کالایی غیرنفتی ایران به ترکیه در این ماه نیز ۸۷ میلیون دلار بوده است؛ بدین معنی که در اکتبر ۲۰۲۰ ایران تنها حدود ۷ میلیون دلار کالای نفتی (سوخت‌ها و روغن‌های معدنی) به ترکیه صادر کرده است.

ارزش صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه در اکتبر ۲۰۲۰ نسبت به ماه قبل (سپتامبر ۲۰۲۰ )رشد ۲ درصدی داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل (اکتبر ۲۰۲۰ ) حدود ۳ درصد کاهش یافته است.

روند صادرات ایران به ترکیه طی دو سال اخیر نشان می‌دهد که پیش از ژوئن ۲۰۱۹، ارزش صادرات نفتی ایران با ترکیه در سطح بسیار بالایی قرار داشت که بعد از با تقریباً صفر شدن صادرات نفتی ایران به ترکیه، ارزش کل صادرات کالایی و ارزش صادرات غیر نفتی تقریباً برابر شد.

نکته مهم دیگر کاهش شدید صادرات ایران به ترکیه طی مارس تا مه ۲۰۲۰ است که دلیل عمده آن شیوع گسترده کووید-۱۹ و محدودیت‌های اعمال شده پس از آن است. در اکتبر ۲۰۲۰، ارزش واردات ایران از ترکیه نیز ۱۷۵ میلیون دلار بوده که نسبت به ماه قبل رشد ۳.۲ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد حدود ۲ درصدی را تجربه کرده است.

 به رغم کاهش شدید صادرات ایران به ترکیه در نیمه نخست ۲۰۱۹ و ماه‌های پس از آن، ارزش واردات از این کشور آنچنان کاهش نیافته و هم این امر باعث شده تراز تجاری ایران با ترکیه، با این که پیش از ژوئن ۲۰۱۹ مثبت و به نفع ایران بوده، در ماه‌های آتی به استثنای مارس ۲۰۲۰، منفی و به نفع ترکیه شود.

طی ۱۰ ماهه ۲۰۲۰، بیشترین ارزش صادرات ایران به ترکیه، مربوط به کالاهای مواد پلاستیکی بوده که با ۱۸۰ میلیون دلار صادرات نسبت به ماه مشابه سال گذشته افت ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

در میان ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران به ترکیه طی مدت مورد بررسی، تنها محصولات سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها  ومحصو لات شیمیایی معدنی، ترکیبات آلی معدنی با رشد ارزش صادرات (به ترتیب افزایش حدود ۳.۸ برابری و رشد یک درصدی) همراه بوده‌اند.

بیشترین واردات ایران از ترکیه نیز مربوط به بخش راکتورهای هسته‌ای و یا بخار، معادل ۲۶۳ میلیون دلار بوده که با رشد ۴۱ درصدی نسبت به ۱۰ ماهه ۲۰۱۹ همراه شده است. در میان ۱۰ قلام عمده وارداتی ایران از ترکیه، به استثنای محصولات توتون و تنباکو، سایر محصولات وارداتی با کاهش ارزش واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند.

۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 11297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha