روحانی: آمریکا به تعهدات برگردد و خجالت نکشد/ در توزیع کالا مشکل داریم

رئیس‌جمهور گفت: در برابر کاخ سفید اعلام کردیم که برگردید به قانون و خجالت نکشید، برگردید به مقررات و امروز و فردا نکنید و بدانید با بازگشت شما، ما بلافاصله به کلیه تعهداتمان برمی‌گردیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک مبعث پیامبر اسلام، اظهار کرد: انقلاب اسلامی آن روز به نقطه نهایی می‌رسد که اخلاق جامعه ما اخلاق پیامبر و اصحاب او باشد.

روحانی گفت: تا وقتی اهانت، تهمت، فحش، تکه‌پرانی و ظلم و ستم به زندگی و آبرو و حیثیت مردم در جامعه باشد، ما هنوز در پله‌های اول این راه هستیم.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی برای این نبود که فقط شعار بدهیم، انقلاب اسلامی برای اخلاق، برادری و یاری به یکدیگر آمد. انقلاب اسلامی برای این آمد که سوءظن به هم نداشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: اگر نظام جمهوری اسلامی خود را خادم مردم و اداره کشور را از آن مردم دانست و انتخابات را به عنوان راه اصلی برای مدیریت کشور پذیرفت و به نظر مردم احترام گذاشت، به راحتی می‌توانیم از پیچ و خم‌ها بگذریم.

روحانی تاکید کرد: هرکجا مردم با نظام بودند و هرکجا نظام و مردم یک راه را انتخاب کردند پیروز شدند. هرکجا بین نظر نظام و مردم فاصله ایجاد شد، همه شکست خوردند.

وی با بیان اینکه امروز روزی است که جنگ اقتصادی را پشت سر گذاشتیم، گفت: اگر متحد و یکصدا باشیم، می‌توانیم پیروزی را لمس کنیم. پیروزی دور نیست، نزدیک است. طراحان شکست ایران و طراحان به زانو درآوردن ملت ایران امروز به شکست خودشان به صراحت اعتراف کردند.

رئیس‌جمهور افزود: وقتی ما در برابر یک ابر قدرت سه ساله ایستادیم و امروز حاکمان جدید می‌گویند راه ۴ سال قبل غلط بوده است، پس ملت ایران به بزرگترین برتری تاریخی دست یافته است؛ حتماً سپیده نزدیک است.

روحانی تاکید کرد: اگر خدای ناکرده به نظر مردم توجه نکردیم و دربرابر خواست آنها متواضع نبودیم و بال فروتنی را دربرابر مردم پهن نکردیم، پیروزی از آن ما نخواهد بود. اگر منافع مردم را کنار بگذاریم و فکر کنیم انتخابات چه خواهد شد، به آن انتخاباتی که می‌خواهیم نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب با صراحت فرمودند که اگر آنهایی که پیمان را شکستند برگردند ما هم به پیمان برمی‌گردیم. رهبر انقلاب به صراحت گفتند اگر در برابر قانون تسلیم شوند ما یک ساعت ادامه تحریم را مجاز نمی‌دانیم و تحریم باید برداشته شود. تحریم خواست صهیونیست است و ما نباید بگذاریم خواست صهیونیست و ارتجاع اجرایی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز با تدبیر می‌توانیم مسیر پیش رو را طی کنیم، گفت: تاریخ ایران نشان داد که تدبیر ایرانیان در روز سخت مشکلات را حل کرده است. امروز هم این چنین است. ما آماده‌ایم و در برابر کاخ سفید اعلام کردیم که برگردید به قانون و خجالت نکشید، برگردید به مقررات و امروز و فردا نکنید و بدانید با بازگشت شما، ما بلافاصله به کلیه تعهداتمان برمی‌گردیم.

روحانی گفت: ما تا روز آخر پای این پیمان خواهیم ایستاد، آن وقت روزگار بهتری را تجریه می‌کنیم و می‌بینیم شرایط به گونه‌ای است که به نفع همه مردم منطقه خواهد بود. امیداوریم آنهایی که دیروز قانون شکن بودند و امروز می‌گویند می‌خواهیم به قانون عمل کنیم، در عمل نشان دهند که در پی قانون هستند و نمی‌خواهند تروریسم اقتصادی را ادامه دهند.

وی ادامه داد: همه شرایط برای اینکه همه هفت کشور به تعهدات قبل برگردند، آماده است به جز اینکه آمریکا باید در راهی که خودش آن را شکسته است، پیشقدم باشد. برای بازگشت به تعهدات کل در برابر کل و یا جزء در برابر جزء هم آماده‌ایم. این شما هستید که می‌توانید مسیر درست و صحیح را انتخاب کنید.

روحانی در ادامه با اشاره به ساماندهی بازار شب عید، تاکید کرد: من از وزرا، مجریان، استانداران، بازرسان و تعزیرات خواهش می‌کنم با همه توان بیایند و شب عید مردم را شیرین کنند.

وی با بیان اینکه ما تصمیماتی را برای بازراچه‌های مرزی، گشایش‌ها و تاثیرگذاری روی کالاها در دولت اتخاذ کردیم، گفت: از مجریان می‌خواهیم که به سرعت مصوبه دولت را اجرایی کنند. استانداران مرزی به این مصوبات توجه کنند. بسیاری از کالاها وجود دارد که با گشایش مرزی می‌تواند زندگی مردم را بهتر کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بازرسی‌ها را باید تشدید کنیم، گفت: من می‌خواهم این دولت الکترونیک که روی آن تاکید کردیم و ۷۰ تا ۸۰ درصد آن هم انجام شده است، باقی مانده‌اش هم عمل شود تا ما از مبداء خرید از خارج تا مسیر راه روی آب، تا در گمرک و تا رسیدن به انبار، اطلاع داشته باشیم. این زنجیره متصل به هم تا رسیدن به انبار قطع می‌شود یعنی هنوز انبار ما وصل نیست.

روحانی تاکید کرد: مردم از دولت توقع دارند و من از وزرا و مسئولین اجرای انتظار دارم که تلاش خود را چند برابر کنند تا مشکلات مردم کاهش پیدا کند. مردم باید بدانند برای کالای اساسی در شرایط سخت امسال،   ما ۱۰ میلیارد دلار ارز تامین و پرداخت کردیم. بیش از ۷ میلیارد دلار آن برای اقلام نهاده‌ها و مواد غذایی است.

وی افزود: مردم باید بدانند در شرایط سخت ما با مشکلات، ارز را تامین کردیم، جنس خریداری و از خارج وارد کشور شده و به انبار رفته است اما در قسمت توزیع مشکل داریم که این جنسی که آمده چطور به دست مردم برسد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما وزیر بازرگانی نداریم، اگر ‌داشتیم و اگر میان دولت و مجلس همکاری صورت می‌گیرد، امروز روز و نوروز دیگری داشتیم، تصریح کرد: ما امروز کسی را نداریم که مسئول خرید و اجناس مردم باشد.

روحانی اظهار داشت: دولت در پایان دوره قبل به صراحت اعلام کرد که وزارت بازرگانی می‌خواهد و با این لایحه را با دوفوریت به مجلس داد و این لایحه تا روزهای آخر مجلس قبل ماند و تصویب شد و به شورای نگهبان رفت، یک ایراد کوچک وجود داشت که می‌توانست در عرض چند ثانیه در مجلس حل شود و نشد و باقی ماند و در این مجلس هم متاسفانه باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ما امروز باید برابر مردم پاسخگو باشیم، گفت: اگر طرحی که دولت با دو فوریت بر آن اصرار داشت، اجرا نشود چه مشکلاتی در ایام تحریم و جنگ اقتصادی برای مردم پیش می‌آید.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز ما این موضوعی را که چهار سال پیش پیش‌بینی کردیم را می‌بینیم. این موضوعی که من در ابتدای دولت دوازدهم، وزرا را معرفی نکردم تا اینکه این دو فوریت تصویب شود و بدانم که وزیران چه تعداد هستند.

روحانی با بابیان اینکه در این شرایط مردم از دولت توقع دارند و من از همه وزرا و مسئولان اجرایی انتظار دارم که تلاش خود را چند برابر کنند تا مشکلات مردم کاهش یابد،  گفت: امیدوارم با تلاشی که دولت انجام می‌دهد،  شاهد شرایط بهتر مردم و بازار در شب عید باشیم.

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 12402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha