۳۰ وعده بی‌حاصل تورمی از سوی همتی در سال ۹۹ / شکست سیاست پیشنهادی آقای رئیس!

در طول یک سال ۳۰ وعده داد تا یک سیاست را به ثمر بنشاند. اما نتیجه تلاش او برای رساندن تورم به سطح ۲۲ درصد، چیزی نبوده جز شکستن رکورد بالاترین تورم ۲۴ سال اخیر. رکورد ۲۴ ساله تورم شکست. آن هم درست در اولین سال اجرای سیاست «هدف‌گذاری تورمی» به پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، اردیبهشت امسال بود که برای اولین بار همتی از اجرای سیاست هدفگذاری تورمی برای سال ۹۹ خبر داد. قرار بود با این سیاست، پیش‌بینی او درباره کاهش چشمگیر رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته به حقیقت بپیوندد و تورم تا ۲۲ درصد یا به قول خودش «نهایتا یکی دو درصد بالا یا پایین‌تر از این رقم» برسد.

اما نتیجه این سیاست در عمل چیزی نشد جز رشد نقدینگی تا سطح سه هزار و ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان و دستیابی به بالاترین رقم تورم از سال ۱۳۷۵ تاکنون (معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران اخیرا حداقل تورم برای سال ۹۹ را ۳۶ درصد اعلام کرده است).

جالب‌تر اما آنجاست که آقای رئیس در طول همین سال ۳۰ بار درباره کنترل نرخ تورم حرف زده و وعده داده. اما دست آخر ظاهرا حاصل تلاش او برای به زعم خودش «نجات مردم از شر تورم مزمن» ثبت آماری شده که نشان می‌دهد: عملکرد او نه فقط در طول امسال بلکه در طول دوران کمتر از سه ساله ریاستش بر بانک مرکزی، بیشترین سهم را در ایجاد پایه پولی، نقدینگی و تحمیل تورم به ملت داشته است!

به این ترتیب در ادامه مجموعه‌ای از وعده‌وعیدهای تورمی کسی را می‌خوانید که ۴۹ درصد از نقدینگی و ۴۶ درصد از پایه‌پولی حال حاضر کشور در  ۲٫۵ سال ریاست او بر بانک مرکزی ایجاد شده.

۱۷اسفند ۹۹: کنترل نقدینگی و تورم مهم‌ترین هدف امسال بانک مرکزی است.

۱بهمن ۹۹: ترامپ تلاش می‌کرد تا با حداکثر کردن تورم، اقتصاد ایران را به سمت ابرتورم و فروپاشی اقتصادی حرکت دهد؛ در حالی‌که ابرتورم باید ماهانه رقم‌های بزرگی را به تورم اضافه کند که قابل کنترل نباشد؛ اما خوشبختانه در این حوزه آنها موفق نشده‌اند.

۲۱ دی۹۹: در صورتی که بانک مرکزی مستقل و براساس نظرات کارشناسی خود تصمیم بگیرد، کنترل تورم آسان خواهد شد و با تحقق این امر در طولانی مدت شاهد رسیدن به هدف تورمی خواهیم بود.

۱۸ دی ۹۹: با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده در ماه‌های اخیر، امیدوارم به تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

۲۲آذر ۹۹: امیدواریم با آرامش بیشتر دربازار ارز و استمرار روند فعلی شاهد تعدیل نرخ ارز باشیم. کنترل نرخ ارز منجر به کنترل تورم از ناحیه فشار عرضه خواهدشد.

۱۸ آذر۹۹: ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی کردیم که تورم متوسط یک‌ساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم.

۹آذر ۹۹: بانک مرکزی ضمن انجام اقدامات جدی برای ایجاد تعادل در بازار ارز از کلیه ابزارهای پولی در نیل به تورم هدف گذاری شده استفاده خواهد کرد، همچنین با توجه به تغییر قابل ملاحظه انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر امید می‌رود که با این اقدامات سطح و نوسانات تورمی کاهش یابد.

۲۹ آبان ۹۹: بانک مرکزی درخصوص کنترل تورم حداکثر تلاش خود را به عمل آورده و از تمام ابزارهای لازم استفاده خواهد کرد.

۱۹ آبان ۹۹: پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی شاخص‌های قیمتی وضعیت باثبات‌تری داشته باشند و فشارهای تورمی که مردم عزیز ما در این ماه‌ها متحمل شدند، تقلیل یابد.

۱۳ آبان ۹۹: بانک مرکزی ضمن تأکید بر برنامه‌های اصولی خود، پیگیر سیاست‌ها و اهداف مهم کنترل تورم، تقویت ارزش پول ملی و کمک به رشد تولید خواهد بود.

۴آبان ۹۹: تمام تلاش بانک مرکزی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقی است.

۳ مهر ۹۹: بی‌تردید کنترل نقدینگی و مهار تورم مهم‌ترین قدم ما در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است.

۲۱ شهریور ۹۹: من و همکارانم علیرغم تمام سختی‌ها مصمم به کنترل تورم و دستیابی به پایداری بازارها و تأمین ارز برای ملزومات مردم به عنوان اولویت‌های اصلی هستیم.

۱۹شهریور ۹۹: با اینکه بانک مرکزی در کنار دولت محترم آماده کمک به هرگونه برنامه اقتصادی است که درجهت ساماندهی به بازارها و رونق اقتصاد باشد، ولی مراقبت خواهد کرد که هیچکدام از برنامه ها، به ترازنامه بانک مرکزی آسیبی وارد نکرده و پایه پولی را تحت تاثیر قرارندهد، تا بانک مرکزی با قدرت بتواند در مسیر تورم هدف گذاری شده حرکت کند.

۱۵ شهریور ۹۹: اکنون ما نیز سیاست‌گذاری نوین پولی را آغاز کرده‌ایم و به دنبال طراحی مسیری هستیم که به واسطه آن بتوانیم تورم را کنترل و هدف گذاری کنیم.

۷شهریور ۹۹: افزایش موقتی نرخ تورم در ماه‌های ابتدای سال، که عمدتاً ناشی از شیوع کرونا و تحریک انتظارات بود، با اقداماتی که در حال انجام است، کنترل شده است و تلاش جدی برای نیل به هدف تورمی اعلام شده، انجام و استمرار خواهد داشت.

۴ شهریور ۹۹: امیدوارم که از ابزار عملیات بازار باز بتوان برای کنترل نقدینگی و مهار تورم در کشور به خوبی استفاده کرد.

۲ شهریور ۹۹: کنترل تورم به سیاست‌های بانک مرکزی بر مبنای نظرات کارشناسی و عملکرد مستقلش باز می‌گردد.

۱۷ مرداد ۹۹: سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. اکنون نیز تیم بانک مرکزی همان تیم است و قادریم ثبات و کاهش تورم را بازگردانیم.

۱۰ مرداد ۹۹: بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای کنترل میان مدت و بلند مدت رشد متغیرهای پولی و مدیریت نرخ سود، برای کنترل و مهار تورم بکار گرفته است و با وجود تمامی موانع و محدودیت‌ها از همه ابزارهای خود برای تحقق تورم هدف گذاری شده، برای یکسال آینده، استفاده می‌کند.

۱۳ تیر ۹۹: حجم نقدینگی موجود و حتی، رشد کنونی آن نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود چراکه، بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

۷ تیر۹۹: نرخ رشد نقدینگی کمتر ازرشدسال گذشته بوده ودرراستای هدف تورمی است. بی اطلاعی برخی از اطلاعات واقعی نباید دستاویزی برای تشویش اذهان و دمیدن بی‌ثباتی شود.

۱۵ خرداد ۹۹: تمرکز اصلی بانک مرکزی بر موفقیت برنامه هدف‌گذاری تورم، ثبات بازارها و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد است.

۱۳ خرداد ۹۹: اگر دولت به این نتیجه برسد که دست در جیب بانک مرکزی نکند و اگر ما بتوانیم تولید ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم مطمئن باشید که ما بر نقدینگی و تورم فائق خواهیم آمد.

۹ خرداد ۹۹: بانک مرکزی مصمم هست که روند ۵ دهه گذشته رابطه بانک مرکزی و دخل و خرج دولت را بازتعریف کرده و به‌تدریج مردم را از شر تورم مزمن خلاص کند.

۷ خرداد ۹۹: تورم را حول و حوشی که اعلام کردیم یعنی ۲۲ درصد؛ دو درصد بالا و پائین کنترل کنیم و خیلی‌ها به ما گفتند بانک مرکزی ریسک بزرگی کرد اما ما عرض می‌کنم ریسک بزرگی نیست اگر قرار باشد تابع تورم باشیم، نمی‌شود و وظیفه بانک مرکزی این است که هدفی را تعیین کند و تمام تلاش خود را کند تا به آن هدف دست پیدا کند.

۳۱ اردیبهشت ۹۹: پیش‌بینی می‌کنیم تورم نباید بیش از ۲۴ درصد باشد و حتی با روند فروش نفت فعلی هم شدنی است. مطمئنیم نقدینگی کنترل و تورم کاسته خواهد شد. این کار بسیار سخت اما شدنی است.

۲۶ فروردین ۹۹: ما خیلی امیدواریم که تورم ایران در ۲۲ درصد باقی بماند؛ این با احتساب رکود نیست.

۱ فروردین ۹۹: هدف اصلی بانک مرکزی اعمال سیاست‌های پولی و ارزی است تا تورم در سال ۹۹ کنترل شود.

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 12494

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha