افزایش یک میلیارد تنی ذخایر منابع معدنی مس ایران

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران ضمن اعلام خبر افزایش میزان ذخایر معدنی مس ایران در سالی که چند روز پایانی آن سپری می‌شود، از خرید ۱۵ دستگاه حفاری جدید با قابلیت اکتشاف در اعماق، به منظور نو شدن ناوگان و تجهیزات اکتشافی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده ذخایر بسیار بزرگ‌تر به منابع معدنی کشور اضافه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، طبق اعلام شرکت ملی صنایع مس ایران، اردشیر سعدمحمدی ضمن اعلام خبر افزایش ذخایر منابع این شرکت به میزان یک میلیارد تن، اعلام کرده است: طی سال ۱۳۹۹ با تلاش کارکنان صنعت مس کشور، یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار متوسط ۰.۵ درصد، اکتشاف و به دارایی‌های این صنعت اضافه شده است. همچنین ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شده که نسبت به سال ۱۳۹۸، رشد ۵۰ درصدی و نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد ۲۵۰ درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، با بیان این‌که در سال گذشته قریب به ۷۰ هزار متر و در سال پیش از آن (۱۳۹۷)، ۳۹ هزار و ۵۰۰ متر عملیات حفاری اکتشافی داشته‌ایم، گفت:  نتایج ناشی از اکتشافات صورت‌ گرفته بسیار خوب بوده است؛ بطوریکه تاکنون حدود ۷۳۰ میلیون تن ذخیره جدید با عیار ۰.۴۸ درصد در منطقه «سریدون» در استان کرمان اکتشاف شده است. همچنین در منطقه سونگون در استان آذربایجان شرقی ۲۶۵ میلیون تن دیگر به ذخایر قبلی سونگون اضافه شده است.

سعدمحمدی ضمن ابراز امیدواری از این جهت که در سال ۱۴۰۰ با گسترش پهنه‌ها و عملیات اکتشافی رکورد بیش از ۲۰۰ هزار متر حفاری، ثبت شود و ذخایر جدیدی برای کشور به ارمغان آورده شود؛ تاکید کرد: تلاش براین است تا رتبه کشور را از هفتم جهانی به لحاظ ذخایر، به رتبه ششم ارتقا دهیم.

نوسازی ناوگان و تجهیزات اکتشافی

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران برنامه‌ریزی برای خرید تجهیزات جدید و سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به روز دنیا برای فعالیت‌های اکتشافی را در کنار رشد فعالیت‌های اکتشافی، از جمله برنامه‌های شرکت ملی مس ایران اعلام کرده و گفت: به همین منظور فرآیند خرید ۱۵ دستگاه حفاری جدید با قابلیت اکتشاف در اعماق، نهایی شده است. با ورود این دستگاه‌ها شاهد نو شدن ناوگان و تجهیزات اکتشافی خواهیم بود و با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری و هوشمند فنی و الکترونیکی و سیستم‌های ماهواره‌ای و اکتشاف ابرهای الکترونیکی بتوانیم یک نگاه جدید و عملیاتی و فنی را در کشور فراهم کنیم تا با قدرت بیشتری در سال آینده ذخایر بسیار بزرگ‌تری را به منابع معدنی کشور اضافه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: ما به دنبال گسترش دادن فعالیت‌های اکتشافی هستیم تا در خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اردبیل، یزد و سیستان بلوچستان با دستیابی به ذخایر جدید و توسعه فعالیت‌های معدنی شاهد اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در این مناطق و کشور باشیم.

۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 12537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha