آژیر شیوع کرونا با صدای بلند به صدا درآمد / مرگ‌ومیرها صعودی شد / آیا طغیان کرونا در انتظار ‌ایران است؟ + جدول و نقشه

​​​​​​​ با گذشت تنها ۶ روز از آغاز سال نو، به یکباره چند شهر و شهرستان کشور از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی و تعدادی هم از نارنجی به قرمز، تغییر رنگ داده‌اند و امروز خبر از بحران کرونا در خوزستان و هرمزگان به گوش می‌رسد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه استان‌های تسنیم، گسترش روز افزون شمار مبتلایان به ویروس کرونا، میزان نگرانی در میان مردم را هر روز بیشتر می‌کند. یافته‌های محققان و دانشمندان نشان می‌دهد یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های رفتاری ویروس کرونا این است که افراد و سبک زندگی اجتماعی آنها را به طور متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گونه‌ای که محدودیت‌هایی را برای انسان به همراه دارد.

ویروس کرونا بسیار تغییرپذیر است و سعی می‌کند، خودش را با محیط سازگار کند. ویروسی که ما از بهمن و اسفند سال ۹۸ با آن درگیر هستیم ویروسی است که در جمعیت پخش شده و در پی هزاران هزار تکثیری که در بدن انسان‌های مختلف رخ داده، احتمال تغییر در آن وجود داشته و دارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که به دنبال تغییر ژنتیک چه اتفاقی رخ می‌دهد، یعنی طی فرآیند تغییر ژنتیکی ممکن است از شدت بیماری‌زایی‌اش کاسته شود یا حتی ممکن است، قوی‌تر از حالت قبلی شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند. 

این روزها که آمار فوتی‌های کرونا دو رقمی شده، اما متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند دیگر کرونا تمام شده است و مشکلی نیست، غافل از اینکه این ویروس وحشی و بی‌رحم، مشتری‌های خودش را در این شلوغی‌ها انتخاب می‌کند، ویروس کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم دوباره خیز بر می دارد.

وضعیت اتوبوس‌های شرکت واحد هم تعریفی ندارد و مسافران نگران این وضعیت هستند. وضع مترو هم اصلا خوب نیست و کرونا در بین جمعیت جولان می‌دهد. بعضی‌ها هم بدون توجه به این شرایط شکننده و بی توجه به توصیه‌های بهداشتی، سفر رفتند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، آمار مبتلایان ۶ استان دوباره افزایشی شده و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کلانشهرهایی مانند تهران، از نصف هم کمتر شده است.   این ویروس وحشی از هر فرصتی برای طغیان استفاده می‌کند. حالا اگر می خواهیم آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، بیش از گذشته کاهش پیدا کند باید همچنان و بیشتر از قبل، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

در حالی که فقط ۶ روز از آغاز سال ۱۴۰۰ را جشن می‌گیریم که خبر از تغییر رنگ شهرهای کرونایی کشور شنیده می‌شود و تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در حال افزایش است. اخبار نگران‌کننده‌ای  که می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت به روزهای سخت کرونایی باشد. روزهایی که مرگ‌های روزانه به مرز ۵۰۰ فوتی هم رسید و تعداد موارد جدید ابتلاء نیز از ۱۲ هزار نفر هم عبور کرد و ناچار شاهد اتخاذ تصمیمات سختگیرانه‌تر بودیم که زندگی همه ما را تحت تأثیر قرار داد.

حالا با گذشت تنها ۶ روز از آغاز سال نو، به یکباره چند شهر و شهرستان کشور از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی و تعدادی هم از نارنجی به قرمز، تغییر رنگ داده‌اند و امروز خبر از بحران کرونا در خوزستان و افزایش شهرهای قرمز به ۱۱ شهر و طغیان کرونای انگلیسی در هرمزگان بودیم که آژیر بحران کرونا بیشتر از همیشه به گوش می رشد و اگر مردم نسبت به تغییر رویکرد و حضور در منزل در این تعطیلات نوروز اقدام کنند در پایان تعطیلات عید قطعا با بحران و طغیان کووید ۱۹ مواجه خواهیم شد.

آن طور که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران عنوان کرده است؛ بخش زیادی از مراجعین فعلی به مراکز درمانی، کسانی هستند که به دلیل دوره نهفتگی بیماری، در هفته آخر اسفند ۹۹ در جریانات پر ازدحام درون شهری حضور داشتند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این سیر حداقل تا نهم و دهم فروردین ۱۴۰۰ به همین صورت ادامه یابد.

مسافرت‌ها، تجمعات خانوادگی، مهمانی‌های جمعی، حضور در منازل افراد پرخطر و…، به شدت به عنوان عامل زمینه‌ای می‌تواند در شکل‌گیری شبه خوشه‌های جدید عمل کرده و می‌تواند میزان موارد ابتلاء و البته مرگ و میرها را در روزهای آتی تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین علاوه بر رعایت دقیق‌تر شیوه‌نامه‌های بهداشتی، باید از برخی رفتارهای پرخطر در سطوح فردی و اجتماعی پرهیز کرده و از رفتن به سفرهای غیرضروری خودداری کنیم.

در پایان اولین هفته از سال ۱۴۰۰، تعداد افراد بستری شده در ۲۴ ساعت به شدت افزایش داشته است و براین اساس با جان باختن ۸۱ تن از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، مجموع فوتی‌های این بیماری در کشور به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۲ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 12783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha