پشتیبانی از تولید در ویترین بورس / مانعی به نام نرخ گذاری دستوری!

بازار سرمایه یا بورس محلی است که شرکت‌ها با فعالیت در آن می‌توانند تولید خود را افزایش دهند، اما دخالت دولت مانع از این کار می‌شود. با این رویه مدیریتی که در پیش گرفته شده، بازارسرمایه نمی‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند. در حال حاضر تولیدی وجود ندارد، چون تورم بسیار بالا است و اقتصاد در حالت کما قرار گرفته است.در این شرایط، سرمایه گذاران به ناچار مجبور هستند که فقط از بین بازار سرمایه، طلا، مسکن، خودرو و غیره، دست به انتخاب بزنند چون هیچ گزینه‌ای دیگری در اقتصاد وجود ندارد.این که مسولین به مردم می‌گویند، نباید به این صورت سرمایه گذاری می‌کردند یعنی فقط در حال فرافکنی هستند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازخبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار سرمایه بخشی از اقتصاد است به طوری که بهبود وضعیت بنیادی و دارایی‌های شرکت‌های بورسی، باعث افزایش تولید این شرکت‌ها می‌شود که این افزایش تولید، میزان تولید ملی را بالا می‌برد. از طرف دیگر خود این افزایش تولید شرکت‌های بورسی، احتیاج به زیر ساخت‌هایی در اقتصاد دارد که بستر بودن اقتصاد برای پیشرفت یا افت بازار سرمایه را به ذهن یادآوری می‌کند.

اولین اظهار نظر وزیر اقتصاد در خصوص بورس طی سال ۱۴۰۰

 فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در اولین نشست دولت در سال جدید، به چشم انداز بورس در سال آینده اشاره کردو گفت:رفتار هیجانی در بورس به نفع سهامداران نیست، اقتضای فعالیت در بازار سرمایه محاسبه‌گری و دقت در خرید و فروش است.

وزیر اقتصاد گفت:برخورد و رفتار هیجانی در خرید یا فروش درست نیست و من احساس می‌کنم برخی در فروش سهام گرفتار رفتار هیجانی می‌شوند. تمام متغیرهای اقتصادی موثر بر تحولات بورس در آغاز سال نوید پایداری شرایط را می دهند.

دژپسند تاکید کرد: در شورای عالی بورس متغیرهای کمک کننده به پایداری بورس بررسی می‌شود.خوشبختانه شرایط شرکت های بورسی از نظر سودآوری بسیار خوب است.

وی گفت: شرکت‌های صادراتی شرایطی برایشان فراهم می‌شود که نرخ ظرفیت بهره‌برداری از ظرفیت اسمی خود را بالا ببرند.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه اثرگذاری بازار سرمایه بر تولید ملی کشور، بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که بازار سرمایه ویترین اقتصاد یک کشور است یعنی زمانی که بخواهیم در رابطه با وضعیت یک کشور صحبت کنیم، به وضعیت بورسی و اقتصادی آن کشور نگاه می‌کنیم که تمام شرکت‌های حاضر در اقتصاد، کارنامه‌ها و عملکرد هایشان را در آن نشان می‌دهند.

پویایی بازار سرمایه، ضامن رشد اقتصادی کشور

او افزود: این مسئله را می‌توان از بعدهای دیگری نیز بررسی کرد. بازار سرمایه محلی برای تامین شرکت‌ها از نظر افزایش سرمایه و غیره است؛ یعنی، هر میزان بازار سرمایه فعال تری داشته باشیم، می‌توانیم شرایط شرکت‌ها را بهتر و برتر بکنیم. برای مثال، طرح‌های عظیم فولادی کشور زمانی به جمع بندی می‌رسد که در بین سهامداران آن‌ها، مجمع‌های فوق العاده و افزایش سرمایه‌های ناشی از طرح‌های توجیهی به نتیجه برسد و بازار سرمایه کمک می‌کند که این طرح‌ها اجرا شود.

عمیدی در ادامه بیان کرد: بنابراین، تمام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه می‌توانند با انجام طرح‌های توسعه، اشتغال ایجاد کنند و زمانی که شرکت‌ها افزایش سرمایه می‌دهند، می‌توانند طرح‌های توسعه خود، اشتغال زایی و آمار تولید ملی را افزایش دهند.

او در ادامه تشریح کرد: بازار سرمایه از جهت رشد اقتصاد ملی، حرف اول را می‌زند و یک بازار سرمایه پویا می‌تواند رشد اقتصادی را رقم بزند همانطور که نمونه این مسئله در کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن رخ داده است.

اقتصاد ایران در کماست

علی حیدری یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان تاثیرگذاری بورس در رشد اقتصادی کشور، گفت: با این رویه مدیریتی که در پیش گرفته شده، بازارسرمایه نمی‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند. در حال حاضر تولیدی وجود ندارد، چون تورم بسیار بالا است و اقتصاد در حالت کما قرار گرفته است.

او افزود: در این شرایط، سرمایه گذاران به ناچار مجبور هستند که فقط از بین بازار سرمایه، طلا، مسکن، خودرو و غیره، دست به انتخاب بزنند چون هیچ گزینه‌ای دیگری در اقتصاد وجود ندارد.این که مسولین به مردم می‌گویند، نباید به این صورت سرمایه گذاری می‌کردند یعنی فقط در حال فرافکنی هستند.

حیدری در ادامه تشریح کرد: همواره شاخص بورس، نمایان گر اقتصاد یک کشور است و در ایران نیز، شاخص بورس و بازار سرمایه، وجود تورم در اقتصاد کشور را نشان ‌می‌دهد.

دخالت نکردن دولت در بورس، راهکار افزایش تولید ملی

او بیان کرد: با روند مدیریت فعلی که در حیطه اقتصاد کلان داریم، نمی‌توانیم شاهد رشد اقتصاد با استفاده از بازار سرمایه باشیم، زمانی که دولت دست از دخالت بر روی اقتصاد و بازار سرمایه بردارد، نمایندگان مجلس نیز به جای سهم خواهی، به دنبال تغییرات اساسی دربازار سرمایه باشند و حاکمیت تعریف دقیقی از اقتصاد داشته باشد، می‌توان امید وار بود که بازار سرمایه نقش مفیدی در رشد تولید ملی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار کرد: در مجموع، به علت روندی که مسئولین در رابطه با بازار سرمایه در پیش گرفته اند، نمی‌توانیم تولید را متاثّر از بازار سرمایه بدانیم.

بر اساس این گزارش؛ می توان گفت که در حال حاضر چون وضعیت کشور به صورتی است که تولیدی رخ نمی‌دهد، بازار سرمایه نمی‌تواند بر روی تولید و رشد کشور اثر گذار باشد اما بر اساس نظر کارشناسان این حوزه، می‌توانیم امیدوار باشیم که با کاهش دخالت‌های دولت و بهبود وضعیت بازار سرمایه، تولید شرکت‌های بورسی و به تبعیت از آن، تولید ملی کشور افزایش پیدا کند.

۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 12968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha