ناکامی ایران در انجام واکسیناسیون کرونا تا بدین جا/ آیا ایران قطب واکسن کرونا می‌شود؟

در حالی که ما هنوز درگیر واردات چند صد هزارتایی واکسن به کشور هستیم، برخی از کشورهای همسایه گوی سبقت را ربوده‌‎اند و بخش زیادی از جمعیت خود را در مقابل ویروس کووید نوزده واکسیناسیون کرده‎‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو، فاطمه آزموده- در حالی که ما هنوز درگیر واردات چند صد هزارتایی واکسن به کشور هستیم، برخی از کشورهای همسایه گوی سبقت را ربوده‌‎اند و بخش زیادی از جمعیت خود را در مقابل ویروس کووید نوزده واکسیناسیون کرده‌‎اند.

از آغازین روزهای شیوع کرونا در ایران با چالش‌‎های بسیاری از قیمت‎های نجومی ماسک و الکل گرفته تا کمبود دستگاه‎های اکسیژن در بیمارستان‎‌های بسیاری از استان‎ها روبرو بوده‎‌ایم. پس از این فراز و نشیب‎‌ها اکنون نیز با دستیابی به واکسن‎‌های متعدد شاهد شروع واکسیناسیون و در عین حال افزایش سرعت آن در بسیاری از کشورهای جهان هستیم، اما متاسفانه اینطور که به نظر می‎رسد کشور ما از این قافله عقب مانده است و مسیر سختی برای پیشروی در مقابل دارد.


ورود واکسن به ایران

اولین واکسنی که در ایران تایید شد، واکسن Sputnik_V موسسه‌‎ی گامالیای کشور روسیه بود که اولین محموله‌‎ی آن شامل ده هزار دوز در تاریخ شانزدهم بهمن ماه وارد ایران شد و پس از آن نیز محموله‎‌های بعدی وارد کشور شدند. در این مدت نیز تعداد محدودی از کادر درمان واکسینه شدند. پس از چند روز نیز واکسن‎ اهدایی چین و واکسن هندی وارد کشور شد و بدین ترتیب بر اساس آمار‎های وزارت بهداشت تاکنون چند محموله‌‎ی واکسن از سه کشور دریافت شده است که با این میزان تنها میتوان کمتر از ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کرد این در حالی است که گروه‎های پر خطر در کشور جمعیتی بزرگتر از این را در بر می‌‎گیرند. علاوه بر این‌ها طبق قول‎های وزیر بهداشت قرار بر تولید مشترک واکسن روسی در ایران نیز هست که قرار بود شروع آن تا اواخر اسفند ماه کلید بخورد که این مسئله نیز تا بدین جا آغاز نشده است. براساس وعده‎‌هایی که از چند ماه پیش به مردم داده شد نیز قرار بر ورود بالغ بر چهار میلیون دوز واکسن تا پایان سال ۱۳۹۹ به کشور بود که گویا از جانب مسئولان فراموش شده است و با توجه به اندک روزهای باقی مانده تا پایان اسفند ماه، گویا ما نیز باید این وعده‌‎ی شیرین را از یاد ببریم.

ناکامی ایران در انجام واکسیناسیون کرونا تا بدین جا/ آیا ایران قطب واکسن کرونا می‌شود؟

ترزیق واکسن بر اساس سند ملی

براساس سند ملی واکسیناسیون علیه کرونا قرار بر این بود که در ابتدا، افرادی همچون کادر درمان، داوطلب دریافت واکسن باشند و پس از این گروه، سایر افراد پرخطر همچون سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‎ای دریافت کننده باشند، اما این روزها اخبار حاکی از گله و شکایت بسیاری از اعضای کادر درمانی است که هنوز موفق به تزریق دز نخست واکسن هم نشدند. در عین حال گروهی از سالمندان حاضر در آسایشگاه‌‎ها واکسن این بیماری را دریافت کرده‎اند و عجیب‎ترین خبر این روزها واکسینه شدن برخی از افراد خارج از نوبت و بدون داشتن معیارهای سند ملی است یعنی گروهی که نه از اعضای کادر درمان هستند و نه بیماری زمینه‎ای آنان را تهدید میکندکه البته این موضوع به خودی خود حائز اهمیت است.


روند واکسیناسیون در کشورهای همسایه

در حالی که ما هنوز درگیر واردات چند صد هزارتایی واکسن به کشور هستیم، برخی از کشورهای همسایه گوی سبقت را ربوده‌‎اند و بخش زیادی از جمعیت خود را در مقابل ویروس کووید نوزده واکسیناسیون کرده‎‌اند. براساس آمارها تاکنون بیشتر از ۲۰۵ میلیون واکسن در سراسر جهان تزریق شده است که از این میان واکسن‎های فایزر_بیون‎تک و آکسفورد_آسترازنکا در کشورهای بیشتری مورد استفاده قرار گرفته‎‌اند. آمارها نشان می‎‌دهد که در میان کشورهای همسایه، امارات با واکسینه کردن بیش از ۶۵ درصد جمعیت خود در صدر قرار گرفته است و پس از آن کشورهای بحرین و ترکیه هستند که هر یک به ترتیب ۱۷.۵ درصد و ۱۰ درصد از جمعیت خود را واکسیناسیون کرده‌‎اند. همچنین قطر نیز ۴.۹ درصد، کویت ۴.۱ درصد و عربستان سعودی نیز بیش از ۲ درصد جعیت خود را ایمن کرده‎اند. این درحالی است که متاسفانه کشور ما با وجود تمام ظرفیت‎های موجود نتوانسته حتی ۱ درصد از مردم خود را واکسینه کند.

ناکامی ایران در انجام واکسیناسیون کرونا تا بدین جا/ آیا ایران قطب واکسن کرونا می‌شود؟


تولید انبوه و توزیع اولین واکسن ایرانی

حسن جلیلی مدیر پروژه واکسن کوو برکت با اشاره به آخرین وضعیت این واکسن ایرانی کرونا، گفت: فاز نیمه صنعتی این واکسن چند روزی است که راه‎‌اندازی شده و همچنین تجهیزات آن نصب و راه‌‎اندازی شده است و شروع به کار کرده‌‎ایم. وی افزود: الویت بندی تزریق واکسن از سیاست‎های وزارت بهداشت است و تیم سازنده در آن تصمیم‌‏‎گیری نمی‌‎کند. مدیر واکسن کوو برکت گفت: تا اواخر بهار ۱۰ تا ۱۵ میلیون دوز تولید می‌‎کنیم.

جلیلی در رابطه با قیمت این واکسن گفت: همه‎‌ی فرآورده‌‎های بیولوژیکی مصوبه دارد و قیمت آن ۷۰ درصد نمونه‌‎ی مشابه‎ی خارجی خواهد بود. وی در زمینه‎‌ی تولید مشترک واکسن با کشورهای دیگر اظهار کرد: در ستاد اجرایی فرمان امام تولید مشترک نداریم.

جلیلی درباره‌‎ی تولید انبوه واکسن‎ کرونا بیان کرد: در مورد تولید انبوه واکسن کرونا در همه کشورها مشکل وجود دارد و اگر اخبار را رصد کنیم برخی از واکسن‎‌هایی که مجوز مصرف دارد به طور اورژانسی است و آن‌ها نیز نتوانستند به تعهدات خوشان عمل کنند. مدیر پروژه‌‎ی واکسن کوو برکت عنوان کرد برخی از کشورها حتی صادرات واکسن را ممنوع کرده‎‌اند یا اقامه دعوا علیه واکسن‌‎سازان شده است، بنابراین تولید انبوه مشکل تمام دنیاست، زیرا نخستین بار است با یک بیماری مواجه هستیم که حجم زیادی از مردم را درگیر کرده است و سختی‎‌های خودش را نیز دارد.

وی ادامه داد: ما از روزی که پا به این عرصه گذاشتیم با علم به این موضوع قدم به قدمکار تولید را پیش بردیم، نداشته‎‌ها و مشکلات خیلی زیاد است، اما ما به همت محققین و جوانان توانستیم تا بدین جای کار موفق باشیم.

ناکامی ایران در انجام واکسیناسیون کرونا تا بدین جا/ آیا ایران قطب واکسن کرونا می‌شود؟

همچنان بر اساس وعده‌‎های داده شده باید منتظر ورود محموله‎‌های بعدی واکسن از آغازین روزهای سال جدید باشیم که امیدواریم برخلاف وعده‎‌های پیشین عملی شود و بتوانیم عموم مردم را در مقابل این بیماری منحوس ایمن سازیم. بی‌‎شک کشور ما با پتانسیل‎‌های لازم برای ساخت واکسن علیه این بیماری را داراست، اما باید به خاطر داشته باشیم که تا زمان رسیدن واکسن‎‌های داخلی نیاز ضروری به واردات واکسن داریم و به نظر می‌‎رسید در حال حاضر باید در کنار تمرکز بر تولیدات داخلی توجه زیادی به واردات داشته باشیم و اندک زمان باقی مانده را هدر ندهیم.

ناگفته نماند ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره عدم تحقق این وعده‌ها گفته است مقرر شده بود که فاز یک واکسیناسیون تا پایان اسفند ۹۹ به پایان برسد، ولی به علت بد قولی شرکت آسترازنکا و کوواکس به تأخیر افتاد، ولی با واکسن‌هایی که دریافت کردیم امیدواریم تا دو هفته آینده گروه اول را واکسینه کنیم و بعد از آن وارد واکسیناسیون گروه دوم انجام خواهد شد.

وی در پایان درباره زمان واکسیناسیون عمومی با واکسن تولید داخل هم افزود: تولید کنندگان اعلام کردند که واکسن انستیتو پاستور از اردیبهشت و واکسن برکت از اواخر خرداد تا اوایل تیر در دسترس قرار می‌گیرد و امیدواریم واکسیناسیون عمومی زودتر از مهر ماه انجام شود.

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 13099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha