نتایج امیدوار کننده واکسن کرونای موسسه رازی/ هر ایرانی یک واکسن تا پایان بهار

معاون مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن ایرانی کرونا رازی کوو پارس تا این لحظه عارضه‌ای نداشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، محمدحسین فلاح، معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره آخرین جزئیات اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو رازی با نام کووپارس، گفت: خوشبختانه تا روز ۱۶ فروردین ماه ۱۲۰ نفر دوز اول واکسن و ۴۲ نفر دوز دوم کووپارس را دریافت کرده‌اند و پیش بینی می‌شود نتایج مرحله اول تست انسانی اردیبهشت ماه در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش قرار گیرد و پس از صدور مجوز از سوی این سازمان، مرحله دوم آغاز خواهد شد.

او افزود: از نظر ایمنی واکسن هم تاکنون کسانی که واکسن را دریافت کردند دچار مشکلی نشدند و شرایط به خوبی در حال پیشرفت است. این واکسن جرء واکسن های بی خطر در دنیا است و این که تزریق کنندگان واکسن تاکنون عارضه‌ای نداشتند، یکی از دلایل این موضوع است.

فلاح گفت: در مورد ایمنی‌زایی واکسن در برابر ویروس هم از اواخر هفته آینده که ۱۴ روز از تزریق دوز دوم واکسن به اولین گروه گذشته باشد می‌توانیم نتایج جدیدی ارائه دهیم در واقع اعلام نتیجه ایمنی‌زایی واکسن ابتدا در ۱۳ نفر پیش‌قراول اعلام می‌شود و در مورد سایرین هم باید منتظر باشیم تا از نوبت دوم تزریق واکسن ۱۴ روز گذشته باشد.

او افزود: در مرحله دوم قرار است کارآزمایی بالینی بر ۵۰۰ نفر انجام شود که یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن و یک گروه ۲۵۰ نفره هم پلاسیبو دریافت خواهند کرد در مرحله سوم هم هنوز به عدد قطعی نرسیدیم، اما تعداد افرادی که واکسن را دریافت خواهند کرد حداقل از ۱۰ هزار نفر شروع می‌شود. سایت ثبت نام داوطلبان به آدرس covid.rvsri.ac.ir همچنان باز است و کسانی که اعلام داوطلبی کردند به مرور زمان برای تزریق واکسن دعوت می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درباره شرایط ورود به مطالعه بالینی واکسن کووارس رازی گفت: ما در این مرحله به داوطلبین سالم ۱۸ سال تا ۵۵ سال نیاز داریم؛ شرکت در مطالعه اختیاری است و هر زمان که داوطلبین تمایل داشته باشند می‌توانند، خارج شوند.

او درباره زمان احتمالی آغاز تولید انبوه واکسن کووپارس انستیتو رازی، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا نیمه شهریور آنالیز بینابینی مرحله سوم مطالعه را انجام دهیم و بر این اساس برنامه ریزی ما برای تولید انبوه واکسن از اواخر مرداد است.

فلاح همچنین گفت: واکسن کرونا انستیتو رازی در ۳ دوز تهیه شده است که دو دوز اول عضلانی و دوز سوم استنشاقی است. تزریق واکسن در روز صفر و ۲۱ انجام می شود و دوز استنشاقی روز ۵۱ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

او افزود: مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ با دو نفر از داوطلبان آغاز شد و طی یک هفته ۱۳ نفر پیش‌قراولِ تزریق واکسن، دوز اول آن را دریافت کردند.

۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
کد خبر: 13271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha