آنچه برای ما بیش ازلغو تحریم های نفتی حائز اهمیت است  لغو تحریم مالی و بانکی است/به هیچ وجه نباید اقتصاد را معطل بازگشت آمریکا کنیم!

حیدری گفت: قطعا تحریم مالی برای اقتصاد ما از تحریم های دیگر مخرب‌تر است،چرا که اگر تحریم نفتی برداشته شود ایران به راحتی می تواند نفت بفروشد و در مجامع بین المللی نفت حضور بیابد یا حتی در صورت تحریم نفتی با دور زدن تحریمها می تواند نفت بفروشد، اما تحریم مالی از همه تحریم ها سخت تر است، هنگامی که تحریم مالی نباشیم به راحتی می توانیم نفت به کشورهای دیگر بفروشیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ایران در نشست وین به دنبال اعاده حق خود از آمریکا و طرف های غربی در توافق برجام است. علی رغم اینکه ایران بعد از توافق برجام تا یک سال گذشته  همه ی تعهدات خود را اجرا کرد، اما آمریکا و به تبع این کشور، اروپایی ها از هر گونه اقدامی در راستای عمل به تعهدات برجامی خود سر باز زدند تا به امروز که مقامات جمهوری اسلامی ایران یک صدا لغو کلیه تحریم ها را خواهان هستند و به غیر از این موضوع و راستی آزمایی موضوع دیگری را مطرح نمی کنند، هر چند این موضوع اصلی ترین خواسته ماست اما با بازگشت دوباره طرف های برجامی به نشست های حول این موضوع، نگرانی از گره خوردن اقتصاد به چشم انتظاری های برجامی و رها کردن مدیریت اقتصادی برای دلسوزان جامعه ایجاد شده است. در گفت وگو با دکتر حسن حیدری اقتصاددان و عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به این موضوع و اینکه در حال حاضر لغو کدام تحریم ها برای اقتصاد ایران اولویت مهمتری است پرداخته ایم که در ادامه آمده است.

حسن حیدری اقتصاددان و عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با رادار اقتصاد درباره آینده پیش روی اقتصاد ایران و گره زدن اقتصاد به مذاکرات برجامی گفت: در حال حاضر به روشنی نمی توان گفت که چه اتفاقاتی برای برجام می افتد، موضع نهایی آمریکا در قبال بازگشت به برجام و خواسته ما که لغو کلیه تحریمهاست چیست و اینکه آیا آمریکا تعهدات برجامی خود را عمل می کند یا خیر ؟ به هر حال اگر کلیه تحریم ها لغو شود و آمریکا به برجام برگردد از جهاتی برای اقتصاد ایران خوب است اما چون آمریکایی ها بحث بازگشت گام به گام به برجام را مطرح کرده اند این موضوع باز هم نگرانی ها را بابت گره زدن اقتصاد به بازگشت گام به گام آمریکا به برجام افزایش می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر لغوکدامیک از تحریمها برای ما یک اولویت است گفت: قبل از پاسخ به سوال شما بد نیست به این نکته مهم اشاره کنم که خبر انعقاد تفاهم نامه اقتصادی بین ایران و چنین نیز موضوعی است که قطعا بر رویکرد آمریکا در بازگشت به برجام با توجه به خرید نفت ایران از سوی چین تاثیر گذار بوده است. اما اینکه برداشتن کدام تحریم ها برای ما یک اولویت است مساله مهمی است به این لحاظ که هر چند برداشتن تحریمهای نفتی موجب فروش بیشترنفت ودرآمد زایی برای کشور می شود اما براساس اخبار منتشر شده  در دو سه ماهه گذشته بیش از یک میلیون بشکه فروش داشته ایم و چین هم خواستار خرید نفت از ایران است بنابراین احتمال اینکه آمریکا سهمیه نفتی به ما بدهد وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: اما آنچه در حال حاضر برای ما بیش ازلغو تحریم های نفتی حائز اهمیت است موضوع لغو تحریم مالی و بانکی است چرا که اگر ما تحریم نفتی نباشیم اما تحریم مالی و بانکی باشیم نمی توانیم درآمدهای نفتی را به کشور منتقل کنیم، بنابراین در حال حاضر معامله و تجارت با جهان و داد و ستد و نقل و انتقال پول برای ما یک موضوع حائز اهمیت است.


حسن حیدری دراین باره تصریح کرد: قطعا تحریم مالی برای اقتصاد ما از تحریم های دیگر مخرب تر است،چرا که اگر تحریم نفتی برداشته شود ایران به راحتی می تواند نفت بفروشد و در مجامع بین المللی نفت حضور بیابد یا حتی در صورت تحریم نفتی با دور زدن تحریمها می تواند نفت بفروشد، اما تحریم مالی از همه تحریم ها سخت تر است، هنگامی که تحریم مالی نباشیم به راحتی می توانیم نفت به کشورهای دیگر بفروشیم.

وی درخصوص تبعات تحریم مالی برای کشور خاطر نشان کرد: وقتی ایران تحت تحریم های مالی و بانکی است قطعا شبکه مالی و بانکی دنیا به دلیل نگرانی از جریمه هایی که بر آنها اعمال می شود ما را از شبکه جهانی مالی و بانکی خارج می کنند، لذا بازگشت به شبکه های مالی و بانکی جهان برای صادر کنندگان و وارد کنندگان پروسه زمان بر و سختی خواهد بود، از این رو اگر برای لغو تحریم ها به دنبال اولویت بندی هستیم به نظر بنده لغو  تحریم مالی اولویت مهمتری از سایر تحریمهاست.
 حسن حیدری اقتصاددان در خصوص زمان بر بودن لغو تحریم ها براساس سیاست داخلی آمریکا و تبعات آن برای اقتصاد کشور گفت: قطعا لغو همه تحریم ها یک پروسه زمان بر خواهد بود برای اینکه مصوبات کنگره درباره لغو برخی تحریم ها بسیار مهم است. اینکه آمریکا به صورت قانونی یا غیر قانونی ایران را تحریم کرده برای دنیا آنچنان حائز اهمیت نیست، بلکه جهان به دلیل اقتصاد برتر بودن آمریکا مجبور از تبعیت از تحریم های این کشور است لذا اینکه بگوییم به صورت غیر قانونی تحریم شده ایم در مسائل اقتصادی بین المللی ما تاثیر خاصی به جا نمی گذارد و آمریکایی ها کار خود را انجام می دهند.

وی دراین باره گفت: رئیس جمهور آمریکا هر سه ماه یک بار باید به کنگره بیاید تا درباره تحریم ها و لغو آن و کنار آمدن با ایران بحث کند ، خود این موضوع کار را برای ما سخت وزمان بر می کند. از سوی دیگر مساله ای که الان به یک دغدغه تبدیل شده لغو برخی تحریم ها آن هم به صورت کاغذی است، چرا که آمریکایی و غربی ها برای گشایش های مالی و افزایش تعاملات تجاری ایران با دنیا  درخواست هایی دارند که اینجا نظر ما مخالف آن است مثل تصویب اف‌ای‌تی‌اف .

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس دراین باره توضیح داد: آقای مصباحی‌مقدم این موضوع را بیان کردند که با لغو تحریم ها ما اف ای تی اف را تصویب می کنیم، ببینید ماجرا را از این منظر باید ببینیم. به یاد دارم که در جلسه ای که برای بحث موانع تجارت و بانکی در مرکز پژوهش‌های مجلس با جمعی از تجار و صادر کنندگان حضور داشتیم یکی از دغدغه ها و نگرانی آنها این  بود که بانک ها به دلیل عدم تصویب و عضویت در اف ای تی اف با ما کار نمی‌کنند، این مساله مهمی است چرا که صادرات ونقل و انتقالات مالی ما را دردراز مدت دچار فرسایش کرده و تاثیرات بدی بر تجارت بین المللی ما به جا می گذارد، لذا برای اینکه درعرصه تجارت و اقتصاد توفیقات قابل قبولی داشته باشیم مسائل را باید در یک دامنه وسیع ودر کنار هم بسنجیم، ضمن اینکه به هیچ وجه اقتصاد را معطل بازگشت آمریکا نکنیم تا جای ممکن با استفاده از ظرفیت های داخلی در حال حاضر اقتصاد کشور را سرپا نگاه داریم تا در طول زمان برای اتفاقات مناسب تر برنامه ریزی های بهتری داشته باشیم.

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 13318

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha