آیا کارمزد معاملات بورس گران است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: کارمزد معاملات در بازار سرمایه به نسبت سایر کشورها گران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به مقایسه کارمزدهای بازار سرمایه نسبت به سایر کشورها بیان کرد: کارمزدهای معاملات در بازار سرمایه ما در مقایسه با دیگر کشورها بسیار گران است. اما در حال حاضر این کارمزدها نسبت به هزینه‌های کارگزاری‌ها خیلی گران نیست. زمانی که کارمزد و درآمد کارگزاری را در نظر می‌گیریم، نباید یک سال خاص را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال، باید یک دوره پنج یا شش ساله را در نظر بگیریم که در آن هم رونق بازار و افزایش سرمایه، ویژه شود و هم دوره‌هایی که رکود است را نیز در نظر بگیریم.

او ادامه داد: در بازار سال گذشته کارمزدها تقریبا کاهش یافت و به نصف قیمت قبلی رسید. در حال حاضر کارمزدهایی که کارگزاران دریافت می‌کنند؛ بخشی از این کارمزد آن‌ها به صندوق توسعه بازار وارد می‌شود و در آن جا می‌ماند. در مجموع می‌توان این طور نتیجه گرفت که معاملات ما نسبت به هزینه‌های کارگزاری خیلی گران نیست.

حدادی اظهار کرد:، اما همانطور که پیشتر عرض کردم، اگر بخواهیم این میزان کارمزد را با سایر کشورها مقایسه کنیم، نتیجه این می‌شود که کارمزدهای ما در مقایسه با سایر کشورها گران‌تر است. به این دلیل که عملا بازار سرمایه سایر کشورها آن چنان رونق دارد و به جز سهام، معاملات ابزار مشتقه نیز دارند، پس همواره از حجم معاملات بالایی برخوردار هستند؛ لذا درصد کارمزد معاملاتی آن‌ها پایین است. اما در کشور ما حجم معاملات و رونق بازار به عنوان مثال یک سال در یک چرخه ۴ تا ۵ ساله اتفاق می‌افتد، پس عدد بالایی محسوب نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم کاهش کارمزدها اشاره کرد: خیلی با کاهش کارمزدها موافق نیستم. زیرا یک سوم از کارمزد و مالیات خرید و فروش سهام به خزانه دولت واریز می شود. اگر قرار به کاهش کارمزدها باشد، می‌توان مالیات‌ها را کاهش داد. اما کارمزدها را با توجه به اینکه سال گذشته به نصف کاهش یافت و در حال حاضر نیز بخشی از کارمزدها به صندوق تثبیت بازار وارد می‌شود، فکر نمی‌کنم که باید کاهش پیدا کند.

۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 13505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha