شرایط رشد شاخص فراهم است؛ مسایل سیاسی- انتخاباتی اجازه نمی دهد!

صیامی تحلیل‌گر بازار سرمایه می‌گوید: تمامی شرایط برای رشد شاخص فراهم است اما مسائل سیاسی قبل از انتخابات اجازه رشد به شاخص نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ تحلیل‌گر بازار سرمایه می‌گوید" همه چیز برای رشد بازار سرمایه فراهم است اما معلوم نیست چه کسی یا کسانی از عدم رشد بازار حمایت می‌کنند و به دنبال این هستند که بازار رشد نکند. "

حسین صیامی به بازار گفت: صورت مالی تلفیقی ۶ ماهه منتهی به اسفند ماه ۹۹ بیشتر شرکت نشان می‌دهد که شرکت در وضعیت عالی است، قیمت اکثر سهم‌ها به ارزندگی رسیده و خبر منفی که بر بازار هم تاثیر بگذارد وجود ندارد اما مشخص نیست که چرا بازار صعود نمی‌کند.

در بهمن ماه سال گذشته عده‌ای در مقابل سازمان بورس دست به اعتراض زدند که دو روز بعد از آن قالیباف اصل رئیس قبلی سازمان بورس استعفا داد و دلیل آن را دخالت‌های سیاسی در بازار اعلام کرد.

صیامی هم مسئله ریزش بازار را سیاسی می‌داند و می‌گوید: ممکن است خود دولت به دنبال ریزش بازار باشد و بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای آن بازار را رشد دهد و سپس این رشد را به مذاکرات گره بزند، یا اینکه ممکن است برخی از مخالفان دولت با دست‌اندر کاران خود در بازار به دنبال زیر سوال بردن اقدامات دولت هستند.

این نظر صیامی را، علی قلهکی کارشناس سیاسی اصولگرا تایید کرده و به بازار می گوید: توافق انجام شده و تنها اخبار آن به صورت قطره چکانی اعلام می شود.

همچنین صیامی معتقد است که بیشتر حقوقی‌های بازار رویکرد سیاسی دارند و بسته به نوع دولت در نزدیکای انتخابات اقداماتی را در جهت بهبود یا ریزش بازار انجام می‌دهند.

این کارشناس رویکرد حقوقی‌ها در این روزها بازار را اینگونه تحلیل کرد: یا حقوقی‌ها(برخی از آن‌ها) دست به یکی کردند که عملکرد دولت در نزدیک انتخابات را ضعیف نشان دهند یا اینکه واقعا سردرگم هستند و منتظرند که نتیجه انتخابات را مشخص شود.

از نظر صیامی بازار تا قبل از انتخابات با توجه به شرایط موجود باید حداقل به صورت موقت به ۱میلیون ۷۰۰هزار واحد می‌رسید اما مشخص است که عمدی در کار می‌باشد.

او اضافه کرد: بسیاری از سهم‌ها مثل ولساپا به کف قیمتی خود رسیده و هر روز صف فروش  می‌گذارند اما  خریدی صورت نمی‌گیرد در حالی که ۱۰ تا ۱۵ میلیون سهم برای حقوقی پول خرد هم نیست و مثل آب خوردن می‌تواند آن را جمع کند؛ یا اینکه در این دو الی سه روز وقتی گزارش ماهانه خزامیا منتشر شد، ظرف ده دقیقه صف فروش جمع و به صف خرید تبدیل شد اما بار دیگر سهم منفی شد.

این کارشناس هدف از مثبت و منفی کردن سهام‌ها از سوی حقوقی‌ را جمع کردن ته ماندن سهم‌ها از دست سهامداران خواند و گفت: روزی که بازار مثبت شود به راحتی این صف‌ها بلعیده می‌شوند، آیا این کار را نمی‌توانند در روزهای دیگر بازار انجام دهند؟

به گفته او در حل حاضر معاملات سهم در بازار سرمایه با دلار زیر ۱۵ هزار تومان در حال انجام است.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان سال گذشته در سخنرانی اعلام کرد" قیمت امروز دلار واقعی نیست و اگر همین امروز منابع ارزی ما در خارج از کشور آزاد شود،  قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش خواهد یافت" این اظهار نظر بعد از قطعی شدن رئیس جمهور شدن بایدن در انتخابات آمریکا عنوان شد.

صیامی رشد معاملات در گروه اوراق بدهی یک نوع نقشه می‌داند و می‌گوید: با رشد سهام اوراق بدهی به دنبال دادن آدرس غلط به سهامداران هستند و آن‌های که در بازار هستند را مجاب می‌کنند که سهام ارزنده خود را بفروشند و اوراق با درآمد ثابت خریداری کنند.  

او اضافه کرد: برخی از افراد در حال القای چنین ذهنیتی در سهامداران هستند که در دوران رکود بهترین گزینه صندوق‌ها با درآمد ثابت یا اوراق بدهی هستند، که اولا به نظر بنده این رکود به صورت عمد بوده و ثانیا به زودی شرایط تغییر خواهد کرد و کشاندن نقدینگی به سمت درآمد ثابت چیزی جز افزایش صف فروش و تدوام رکود در بازار ندارد.

تحلیل کلی این کارشناس در مورد آینده بازار روشن است و معتقد است که بازار تا قبل از انتخابات رشد خواهد کرد و این رشد ممکن است در بازه‌های زمانی کمی کند و نوسانی شود.

او شرایط کنونی بازار را یک روند تکراری در ایام قبل از انتخابات عنوان کرد و این رفتارهای که در بازار صورت می‌گیرد را ناشی از دیدگاهای ساسی می‌داند.

صیامی گفت: افزایش حساسیت نسبت به بازار سرمایه از سوی مردم سبب شده که کاندیدای احتمالی و همچنین گروه‌های مختلف سیاسی اظهار نظرهای غیر تخصص و احساسی در مورد روند بازار بدهند و همدیگر  را در زیان مردم در بورس متهم کنند. اما این حرف‌ها جز زیان به بازار چیزی نصیب سهامداران نمی‌کند بنابراین تقاضا داریم که سرمایه مردم را بازیچه اهداف سیاسی خود در انتخابات نکنند.

با اقبال مردم در سال گذشته از بازار سرمایه این بازار به عنوان یک ابزار تبلیغاتی در انتخابات پیش روی ریسات جمهوری تبدیل شده است و هر چقدر به انتخابات نزدیکتر می‌شویم کاندیدای احتمالی در تبلغات خود اظهار نظرهای مختلفی در مورد این بازار دارند. ریزش بازار از ۲میلیون ۱۰۰ هزار واحد به ۱میلیون ۱۰۰ هزار و از بین رفتن بخش عمده‌ای از سرمایه مردم در این بازار،  حساسیت نسبت به آن افزایش پیدا کرده است.

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 13558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha