تفسیر اشتباه نگاه بلند مدت در بورس

نگاه بلند مدت در بازار سرمایه به معنی، بی توجهی به سهم نیست و کسی که با این دیدگاه سبد سهام خود را می‌چیند، ممکن است دچار زیان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ «بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید.» نیکلاس طالب تحلیل‌گر ریسک بازار مالی در مورد این جمله می‌گوید: افرادی که می‌گویند ما داریم بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنیم مفهوم آن، این است که دارند پول از دست می‌دهند.

این جمله زمانی در جامعه ایران زیاد مطرح شد که بورس دچار ریزش سنگین شد و تعداد زیادی از سهامداران که عمدتا تازه وارد بودن دچار زیان شدند. به نظر می‌رسد که این نگاه به عنوان یک راهکار جایگزین برای زیان سهامداران در بازار مطرح شده است.

مدافعان نگاه بلند مدت در سرمایه گذاری نرخ تورم سالانه را دلیل این دیدگاه مطرح می‌کنند. در کشوری که سالانه به صورت میانگین ۲۵درصد تورم وجود دارد هر نوع سرمایه‌گذاری با نگاه بلند مدت می‌تواند سود ده باشد اما آیا از نظر اقتصادی آیا چنین درآمد سود محسوب می‌شود. در شرایط تورمی به طور معمول یک فرد در حال از دست دادن سرمایه خود است بنابراین سود دهی زمانی برای فرد مفهوم دارد که بیش از نرخ تورم در سال درآمد کسب کند.

در حسابداری، سرمایه‌ گذاری بلند مدت به سرمایه‌ گذاری‌هایی اطلاق می‌شود که زمان نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایر سرمایه‌ گذاری‌ها مانند پول نقد یا دارایی مالی داشته باشد که در بیشتر منابع این زمان این زمان را یک سال عنوان کردند.

هدف از سرمایه‌گذاری بلند مدت افزایش ثروت و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت حفظ ثروت تعریف شده است اما آیا منظور از سرمایه‌گذاری بلند مدت یعنی اصرار بر سرمایه در یک محصول و بازار است؟

"درخت" واژه‌ای است که به سرمایه‌گذارانی که با نگاه بلند مدت و بدون چرخش در بازارهای مالی به دنبال افزایش ثروت خود هستند، داده شده است،  اما اقتصاددانان این نگاه را قبول ندارند و اعلام کردند منظور از سرمایه‌گذاری بلند مدت اصرار بر سرمایه‌گذاری در یک بازار و یا محصول در طی یکسال نیست بلکه حرکت بین بازارها و نحوی درک سیکل بازارها در کنار داشتن یک استراتژی درست تامین مالی است.

نباید نگاه بلند مدت فرد را متعصب کند

پیمان مولوی اقتصاددان می‌گوید: یک برداشت اشتباهی از واژه "بلند مدت" در سرمایه‌گذاری وجود دارد. کسانی که در بازار سهام با نگاه بلند مدت منتظرند تا سهمی که در آن ماندن رشد کند و با این تصور فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهد.

او گفته که سهامداران فرصت‌های جابه جای از یک سهم ضعیف‌تر به یک سهم قوی‌تر یا حتی حرکت به بازار موازی دیگر با نگاه تعصبی و بلند مدت از دست می‌دهند.

یک اصل مهم در سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد که سهامداران مسئول رشد شرکت‌ها نیستند بلکه آن‌ها ابزار سرمایه‌گذاری ما در این بازار هستند. معمولا سهامدارانی که با نگاه بلند مدت در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، سبدی از سهام‌های بنیادی درست می‌کند و با امید کاهش زیان و سوددهی آن را به مدت یک سال نگه می‌دارند.

نگاه بلند مدت به معنی منتظر ماند نیست

در همین رابطه عبدالهی مدرس بازار مالی گفت: داشتن اطلاعات کافی در مورد صنعت و گروه‌های که در سبد سرمایه‌گذاری  هستند بسیار اهمیت است، به عنوان مثال باید سرمایه‌گذار وضعیت صنعت در جهان، و ایران حداقل تا یک سال اینده بررسی کند.

او گفت: استراتژی سرمایه‌گذاری از زوایای مختلف از جمله زمان که به سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل می‌شود و از نظر شخصیتی که به سرمایه‌گذار ارزش محور، رشد محور و نوسانگیر تقسیم می‌شود در نتیجه در انتخاب نوع استراتژی باید هر دو نگاه را اریابی کرد.

این کارشناس نگاه بلند مدت بدون درک بازارهای موازی را بی نتیجه می‌داند و می‌گوید: هر کسی که در ایران، تنها در یک بازار فعال بوده، فرصت‌ سرمایه‌گذاری در بازار دیگر را به خاطر سیال بودن نقدینگی  را دست می‌دهد. نگاه بلند مدت یعنی اینکه بدانیم در بازارهای دیگر چه اتفاقی می‌افتد نه اینکه تنها با گفتن یک جمله سرمایه خود را صرف سود آوری در یک بازار نگه داریم.

عبدالهی اضافه کرد: در سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی سهام سهامدار باید ابتدا عامل بنیادی رشد سهام در یک سال پیش رو را بررسی کند، اگر در این مدت عامل بنیادی که بر رشد سهام تاثیر گذار نباشد اصرار و ایستادن در آن سهم با این نگاه که درآینده سهم رشد می‌کند برای سرمایه‌گذار خطرناک است.

او چینش سبد سهام با نگاه بلند مدت را با طراحی چند سوال این گونه توضیح داد: اگر قرار است از صنایع مختلف در سبد خود با نگاه بلند مدت بچیندی این چند سوال را از خود بپرسید چرا این سهم ارزنده است؟ شرایط جامعه چه اینده‌ای را برای این سهم رقم خواهد زد؟ آیا از این نماد بهتر در گروه وجود دارد؟ قرار است چه میزان سود از این سبد کسب کنم؟. سهامدار یک هدف بیشتر از سبد ندارد و آن هم بازده‌ای بیشتر است.

عبدالهی افزود: چه ایرادی دارد،  سهامدار زمانی که سهم در حال ریزش است آن را بفروشد و اگر قرار است با نگاه بلند مدت در آن سهم بماند، در قیمت پایین تعداد بیشتری از همان سهم را خریداری کند. نگاه بلند مدت به این معنی نیست که در یک بازار در طول یکسال باشید بلکه اگر بازدهی بیشتر در بازار مالی دیگر وجود دارد به آن سمت حرکت کند.

طرح نگاه بلند مدت در بازار سرمایه، بدون تشریح آن ممکن است نه تنها سود داشته باشد بلکه سبب ایجاد زیان برای سهامداران در بلند مدت هم شود. به گفته کارشناسان بازار سرمایه اگر سهامدارای قرار است با نگاه چندین ساله به سهم ورود پیدا کند، نیازی به جابه جای، افزایش یا کاهش میزان سهم نیست بلکه در بازه زمانی که مد نظر خود برای چندین ساله آینده در نظر گرفته، باید سهم خود را برداشت کند و نیازی نیست که در این مدت زمان هم اقدامی بر روی سهم داشته باشد.

آنچه در بالا گفته شد نگاه بلند مدت ۳۶۰ روزه و ۱۲۰ روزه است که سهامدار نباید بدون توجه به وضعیت بازار و روند بازارهای موازی خود به آن بی توجه باشد و صرفا بعد از پایان یافتن ۱۲۰ روز و یا ۳۶۰ روز سهم خود را نقد کند.

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 13559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha