تشر برجام به ارزش جایگزینی شرکت‌ها / اصلاحی که از شاخص ۲ میلیون تا نقطه فعلی داشتیم نتیجه رشد بی منطق و شارپی گذشته است/ تقاضای کاذب محکوم به شکست است

خسرونژاد کارشناس بازار سرمایه گفت: عده‌ای از کارشناسان بخش بزرگی از رشد بازار را مدیون ارزش جایگزینی می دانند؛ به طوری که در مرداد ماه که روند شارپی بازار سهام را تجربه کردیم، ارزش پالایشگاه اصفهان به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود یعنی با احتساب دلار ۲۰هزار تومانی ارزش آن حدود۱۲ و نیم میلیارد دلار شد. این رشد ارزش ناشی از صعود ارز و فاکتور مذکور بوده و در حال حاضر که زمزمه‌های توافق برجام به گوش می‌رسد و دلار دچار کاهش قیمت شده است، دیگر ارزش جایگزینی ملاک مناسبی برای تحلیل و بررسی خرید آنها به حساب نمی آید.

حسین خسرو نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درمورد چشم انداز بازار سهام اظهار کرد: مشکل اصلی بازار سهام نبود نقدینگی و کاهش سرمایه گذاری است و تا زمانی که تمایل به سرمایه‌گذاری ایجاد نشود بازار نزولی باقی می‌ماند.  

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متاسفانه همان طور که در معاملات روزانه می‌بینیم بانک‌ها با خرید در نمادهای خودشان به نحوی دارند سرمایه‌ای که می تواند در بنگاه های زودبازده وتاثیر گذار صرف شود را به سوی خرید سهام‌هایی که ارزنده نیستند، هدایت می‌کنند. در واقع از دیدگاه کاشناسی مخالف این اقدام حقوقی‌ها هستم و خرید سهام توسط آنها به نحوی اتلاف منابع به حساب می‌آید.

وی با تاکیید بر اینکه هر نوع ایجاد تقاضای کاذبی محکوم به شکست است، بیان کرد: تا زمانی که برای سهامداران حقیقی تمایل به سرمایه‌گذاری به وجود نیاید، این اقدامات نمی‌تواند اوضاع را سروسامان دهد و طرح‌هایی همانند دامنه نوسان نامتقارن هم یک طرح غیر کارشناسی است که به نظرم تصمیم‌گیران آن عده ای بی سواد بودند. همان طور که دیدیم اینگونه طرح‌ها با وجود دخالت در مکانیزم بورس، باز هم مانع از افت بازار نشد.

خسرو نژاد با بیان اینکه شاخص بورس را نمی تواند همانند مابقی شاخص‌ها نمای خوبی از بازار نشان دهد؛ اضافه کرد: اگر یک یا چند روز با اعمال دخالت‌ها، شاخص کل سبز شود، اهمیتی ندارد و نمی‌توانیم شاخص‌های بورس را معیار دقیقی برای حال و وضعیت آن قرار دهیم. به طور مثال روز دوشنبه ۸۰ الی ۹۰ درصد نمادهای فعال بازار سرمایه با فشار فروش رو به رو بودند اما افت شاخص هم‌ وزن کمتر از ۲ درصد بود و با پیک خود تنها ۱۵ درصد فاصله داشته است.

وی در خصوص این سوال خبرنگار که آیا ریزش بازار سهام از شاخص ۲ میلیون تا نقطه فعلی، توانسته سهم‌ها را به ارزندگی برساند؟ پاسخ داد: شرایط آتی بازار باید با عوامل خارجی سنجیده شود به‌طور مثال عواملی همچون شرایط کلی اقتصاد، نرخ بازده، قیمت دلار و ... در چشم انداز و جایگاه قیمتی سهام تاثیرگذار است.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: اگر گشایش‌های سیاسی منجر به کاهش نرخ دلار شود، قیمت نمادها نیز کاهش بیشتری را در پیش می‌گیرد و فرض وقوع این احتمال نمی‌توان بازار را ارزنده دید. اصلاحی که از شاخص ۲ میلیون تا نقطه فعلی داشتیم نتیجه رشد بی منطق و شارپی گذشته است. در واقع با تحلیل دقیق شرکت‌های بورسی متوجه می‌شویم این رشد و اعداد با واقعیت‌ها فاصله دارد. بنابراین این ریزش را نمی‌توان به عنوان یک اصلاح ارزندگی در نظر گرفت.

خسرونژاد بیان کرد: عده‌ای از کارشناسان بخش بزرگی از رشد بازار را مدیون ارزش جایگزینی می دانند؛ به طوری که در مرداد ماه که روند شارپی بازار سهام را تجربه کردیم، ارزش پالایشگاه اصفهان به بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومن رسیده بود یعنی با احتساب دلار ۲۰هزار تومانی ارزش آن حدود۱۲ و نیم میلیارد دلار شد. این رشد ارزش ناشی از صعود ارز و فاکتور مذکور بوده و در حال حاضر که زمزمه‌های توافق برجام به گوش می‌رسد و دلار دچار کاهش قیمت شده است، دیگر ارزش جایگزینی ملاک مناسبی برای تحلیل و بررسی خرید آنها به حساب نمی آید.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ بیشتر شرکت های بورسی عملکرد مناسبی را در بازدهی و وسودآوری نداشتند و ارزش جایگزینی آنها اهرم قوی برای ارزندگی آن به حساب می‌آمد و اگر کشورها عضو برجام خواهان ایجاد توافقی باشد، قیمت دلار کاهش پیدا کرده و این فاکتور تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. به بیان دیگر اگر این ملاک مهم در ارزندگی شرکت‌ها کنار برود، باید انتظار اصلاح قیمتی بیشتری را داشته باشیم.

خسرونژاد تصریح کرد: گمان می‌کنم اگر توافقی در روابط سیاسی شکل بگیرد با توجه به شرایط و وضعیت کنونی مصرف کننده در جامعه و قدرت خرید ناچیزی که وجود دارد و همچنین کاهش قیمت دلار برای شرکت های صادرات محور؛ شاهد رکود گسترده‌ای در همه بازارها می‌شویم که بازار بورس هم می تواند نسبت به مابقی بازارها رکودی عمیق‌تری را تجربه کند. شدت این رکود می تواند از سال ۹۲ هم بیشتر باشد.

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 13568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha