اعلام زمان برگزاری مجامع سهام عدالت در سامانه ۱۵۶۹

خاوری، مسئول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک سهام عدالت عنوان کرد: سهامداران برای دستیابی به اطلاعات اعضای هیئت مدیره که تایید صلاحیت شده اند می توانند با مرکز بازار سرمایه به شماره ۱۵۶۹ تماس بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بازار، پوریا خاوری، مسئول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک سهام عدالت اظهارکرد: تعداد سهامداران عدالت در سال ۸۴ تا ۸۶ حدود ۴۹ میلیون نفر بود اما الان تعداد سهامداران روش غیرمستقیم بالغ بر ۳۰ میلیون نفر است که حدود ۳ میلیون هم متوفی بوده و ۲۷ میلیون سهامدار می توانند در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: هرگونه تصمیم گیری برای شرکت های سرمایه گذاری استانی به عنوان یک شخصیت حقوقی و شرکت سهامی عام حتما باید در قالب برگزاری مجامع اعم از عمومی فوق العاده و عمومی صورت گیرد.

مسئول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک سهام عدالت درمورد به نتیجه نرسیدن انتخابات حضوری استانی گفت: طبق قانون، برای نوبت اول مجمع، حضور ۵۰ درصد سهام به اضافه یک سهم باید در مجمع به رسمیت شناخته می شد اما مسئله اینجاست که کوچکترین استان ما هم ۲ تا ۳ میلیارد سهم دارد و ۲۰۰ هزار نفر باید در مجمع شرکت کنند تا به حد نصاب برسد که عملاً برگزاری این مجمع به شکل فیزیکی مقدور نیست و باید به شکل الکترونیکی برگزار کرد.

خاوری افزود: این تعداد سهامدار در نوبت به حد نصاب ۵۰ درصد نرسید و طبق قانون تجارت به نوبت دوم کشیده می شود و رعایت حد نصاب هم ضروری نیست و مجمع با هر تعداد سهامدار به رسمیت شناخته می شود و رأی صادر خواهدشد.

وی برگزاری مجمع به شکل الکترونیک را نیازمند الزامات و زیرساخت های متناسب دانست و گفت: یکی از مهم ترین موارد، نحوه احراز هویت افراد است یعنی نمی توان مجمع را الکترونیکی برگزار کرد اما نحوه احراز هویت سهامداران مشخص نباشد.

مسئول درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک سهام عدالت افزود: شماره حساب و شماره شبا و شماره تماس افرادی که سجامی می شوند مورد بررسی قرار گرفته و حتما به نام خود شخص هستند ضمن اینکه اطلاعات هویتی اشخاص سجامی شده نیز به صورت روزانه از ثبت احوال استعلام می شود.

خاوری با اشاره به اهمیت ویژه احراز هویت شرکت کنندگان در مجمع به شکل الکترونیکی گفت: سامانه سجام کار احراز هویت را انجام می دهد.

وی عنوان کرد: سهامداران برای دستیابی به اطلاعات اعضای هیئت مدیره که تایید صلاحیت شده اند می توانند با مرکز بازار سرمایه به شماره ۱۵۶۹ تماس گرفته و آخرین اطلاعات تاریخ برگزاری مجامع و تعداد سهام را کسب کنند.

خاوری اضافه کرد: علاوه براین درگاه یکپارچه مجامع الکترونیک نیز اطلاعات کاندیدای تأیید صلاحیت شده را به تفکیک هر استان ارائه می دهد و سهامداران می توانند به این درگاه مراجعه و روزمه افراد را مطالعه کنند.

تأیید صلاحیت امنیتی برای شرکتهای سرمایه گذاری ضروری است

محمدرضا جودکی کارشناس سرمایه گذاری درمورد انتخابات هیئت مدیره شرکتهای سرمایه گذاری استانی این سهام با بیان اینکه بررسی صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی بر عهده سازمان بورس است گفت: کمیته ای در سازمان بورس وجود دارد که مدیران نهادهای مالی و کارگزاری ها و شرکت های سرمایه گذاری و کلیه نهادهای مالی را تأیید صلاحیت می کند.

وی افزود: گویا این کمیته، یک کمیته خاص شده زیرا کمیته ای که برای تأیید صلاحیت نهادهای مالی انجام وظیفه می کند مختص خود سازمان بورس است اما کمیته ای که برای شرکت های سرمایه گذاری اقدام می کند متشکل از نماینده اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی سازی، کانون شرکت های سرمایه گذاری و دو نفر از کارشناسان سازمان بورس هستند.

کارشناس سرمایه گذاری متذکرشد: ناگفته نماند که تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران دستورالعمل خاصی دارد که بر اساس آن عمل می شود اما شرکت های سرمایه گذاری به خاطر حساسیت موضوع، علاوه بر تأیید صلاحیت حرفه ای و علمی، مرحله تأیید صلاحیت امنیتی را نیز پیش رو دارند.

جودکی درمورد مزایای ثبت نام سهامداران در سامانه سجام گفت: سجام یک نرم افزار متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی است اما این شرکت خصوصی است و پرداخت سودها و حضور در انتخابات از طریق این سامانه انحصاری شده و این درحالیست که شرکت های دیگری نیز هستند که این خدمات را ارائه می دهند.

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 13798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha