توزیع ناعادلانه واکسن کرونا؛ سهم جوامع فقیر کجاست؟

سازمان جهانی بهداشت به تازگی تایید کرد واکسن کرونا همچنان در کشورهای فقیر در دسترس نیست؛ هشداری که بر ادامه بی عدالتی در توزیع واکسن در سایه بی توجهی کشورهای ثروتمند تاکید دارد؛ کشورهایی که ۸۱ درصد این کالای حیاتی را در انحصار خود دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خبرگزاری رویترز نوشت: با گذشت یک سال از برنامه توزیع برابر واکسن تحت پوشش کوواکس، تدروس ادهانوم دبیر کل این سازمان جهانی روز جمعه گفت که کشورهای فقیر هنوز به واکسن دسترسی ندارند.

ادناهوم تاکنون بارها بی عدالتی در توزیع واکسن را محکوم کرده و از کشورهای ثروتمند خواسته امکان دسترسی به دوزهایی از واکسن را برای ایمن سازی کادر درمان در کشورهایی با درآمد پایین فراهم کند.

 کرونا تاکنون در جهان بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قربانی داشته است.

آدهانوم در گزارشی درباره «اکت اکسلیرتور» (همکاری جهانی برای دسترسی سریع به ابزار تشخیص، درمان، و واکسیناسیون کووید۱۹)  گفت: تقریبا ۹۰۰ میلیون دوز واکسن در سطح جهان تزریق شده است اما ۸۱ درصد آن مربوط به کشورهای دارای درامدبالا یا متوسط رو به بالا است و این درحالی است که سهم کشورهایی با درامد پایین فقط  ۰.۳ درصد بوده است.

کمیسیون اروپا گزارش داده بزرگترین معامله تامین واکسن را امضا کرده و برای خرید یک میلیارد و ۸۰۰ هزار دوز واکسن شرکت آمریکایی فایزر در چند سال اینده توافق کرده است. این توافق در حالی مطرح است که بحث و جدل ها بر سر دسترسی به واکسن برای فقیرترین کشورهای جهان همچنان داغ است.

اورسولا فون در لاین رئیس این کمیسیون اروپایی پیام ضبط شده ای را به کنفرانس مطبوعاتی سازمان جهانی بهداشت ارسال کرده و گفت: واکنش بسیاری از رهبران جهان این بود که «اول کشورخودم». ما انتخاب متفاوتی داشتیم. ما می دانیم که لازم است به جنگ با ویروس کرونا -نه تنها در داخل کشورهای خود بلکه در همه قاره وکشورها از شهرهای بزرگ آسیایی گرفته تا روستاهای دورافتاده در آفریقا- برویم.

آدهانوم همچنین گفت نگران افزایش مبتلایان در هند است. هند روز جمعه بالاترین آمار مبتلایان به کرونا را برای دومین روز متوالی گزارش داد. شمار مبتلایان به کرونا در این کشور از مرز ۳۳۰ هزار نفر گذشته است و این کشور همچنان با فشار افزایش بیماران بر کادر درمانی و فقدان تجهیزات پزشکی دست و پنجه نرم می کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفته که از در بین کشورهای اروپایی یک نفر از هر شش نفر واکسینه شده اند. در آمریکایی شمالی این نسبت یک به پنج و در آفریقا یک به ۱۰۰ نفر است. مکرون گفت این پذیرفتنی نیست.

قرار است فرانسه در ماه های آتی کمک های را در زمینه توزیع واکسن به برنامه کوواکس کند. مکرون گفته این کمک ها شامل ارسال  ۵۰۰ هزار دوز واکسن، البته به غیر از واکسن آسترازنکا) به دیگر کشورها است.

تاکید بر مبارزه با ناسیونالیسم واکسن

سیریل راماپوزا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از شرکت های داروسازیز خواسته فناوری تولید واکسن بر مبنای ام ار ان ای را بدون  موانع حق مالکیت معنوی  به کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط ارائه دهند.

وی گفت بیاید همگی با هم ناسیونالیسم واکسن را به چالش بکشیم و اطمینان دهیم که حفاظت از حقوق مالکیت معنوی به هزینه از دست رفتن جان انسان ها تمام نمی شود.

داگ اولستین وزیر توسعه بین المللی نروژ نیز در کنفرانس سازمان جهانی بهداشت گفت: تداوم فقدان حمایت مالی از « اکت اکسلیرتور» مانع بزرگی در برابر توزیع واکسن به میزان کافی برای تامین نیازهای کشورها است.

بنابر گزارش رویترز کوواکس تاکنون ۴۰.۵ میلیون دوز واکسن کرونا را به ۱۱۸ کشور جهان توزیع کرده که  تامین دو میلیارد شات واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ را هدف قرار می دهد.

بی عدالتی در توزیع واکسن در جهان در حالی رخ می دهد که کرونا همچنان قربانی می گیرد و از ابتدای همه گیری آمار جان باختگان از کرونا در جهان  از مرز سه میلیون نفر گذشته است و این ویروس مرگبار تاکنون در جهان ۱۴۶ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۵۵۶ نفر را مبتلا کرده است.

هند اکنون یکی از کشورهای با شیوع بالای کرونا در جهان و بعد از برزیل دومین کشور از نظر تعداد مرگ و میر است. به طوری که در روزهای گذشته تعداد موارد مرگ روزانه کرونا در این کشور به بالای ۲۶۰۰ نفر در روز رسیده است. تاکنون ۱۶ میلیون و ۶۰۰ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳۴۵ هزار نفر جان باخته اند. گزارش های منتشر شده از هند حاکی از این است که بیمارستانهای این کشور به شدت با کمبود جان و امکانات درمانی از جمله اکسیژن مواجه هستند و بسیاری از مردم این کشور از ترس کرونا برای تحویل اجساد درگذشتگان خود مراجعه نمی کنند.

بالارفتن آمار کرونا در این دو کشور باعث شده که دولت جو بایدن نیز از طرف  گروه بازرگانی در این کشور تحت فشار قرار گیرد. در حالی که جهان عطش واکسن کرونا را دارد آمریکا بیشترین ذخایر واکسن را داشته است به طوری که اکنون اتاق بازرگانی این کشور از دولت بایدن می خواهد بخشی از واکسن انبار شده خود را به کشورهای نیازمند از جمله در برزیل و هند و دیگر کشورها ارسال کند.

نزدیک به ۹ میلیون دُز این واکسن درحال حاضر در سراسر آمریکا توزیع شده و چهار میلیون دُز دیگر آماده تحویل است.

درحالی آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا دست به واکسیناسیون سراسری زده است که هم اکنون شمار مبتلایان به این ویروس در این کشور از مرز ۳۲  میلیون و ۷۰۰هزارنفر عبور کرده و از این تعداد نیز بیش از ۵۸۵ هزار نفر جان باخته اند.

آمریکا همچنان کانون شماره یک شیوع این ویروس در سراسر جهان به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز اتاق بازرگانی آمریکا از دولت جو بایدن خواست میلیون ها دوز از واکسن استرازنکا را که در این کشور انبار شده است به کشورهای برزیل و هند و دیگر کشورهای بشدت آسیب دیده از همه گیری ویروس کرونا ارائه دهد.

 میرون بریلینت رئیس بخش امور بین الملل اتاق بازرگانی آمریکا روز جمعه در بیانیه ای ضمن بیان این درخواست افزود: دوزهای این واکسن در آمریکا مورد نیاز نخواهد بود و این کشور تا اویل ماه ژوئن به اندازه کافی واکسن برای واکسینه کردن همه شهروندانش تولید خواهد کرد.

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 13954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha