چگونه جلوی کلاهبرداری کارگزاری‌های بدون مجوز رمز ارز را بگیریم؟

اقبال مردم از رمز ارزها در حالی است که هیچ گونه مجوزی برای فعالیت کارگزاری‌های داخلی فعال در زمینه رمز ارز وجود ندارد و ریسک حاصل از رمز ارزها را برای سرمایه‌گذاران دو چندان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ مقام‌های ترکیه اعلام کردند که چهار نفر در ارتباط با کارگزاری "وبیت کوین" که در زمینه معاملات رمز ارز فعالیت می‌کرد به اتهام کلاهبردی دستگیر شدند. چند روز گذشته این کارگزاری به یکباره اعلام کرد که معاملات این کارگزاری متوقف شده و افراد نمی‌تواند از آن برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

طبق آنچه مقامات اقتصادی ترکیه گفته‌اند، در چند سال اخیر با کاهش ارزش لیر اقبال مردم به سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها شدت بیشتر گرفته است در حالی که هنوز قوانین خاصی در خصوص رمز ارزها در این کشور وجود ندارد.

در مورد سرمایه‌ای که در دست کارگزاری وبیت کوین بوده چیزی اعلام نشده است. مقامات قضائی ترکیه گفته‌اند که چهار نفر به خاطر کلاهبرداری دستگیر شدند در حالی که در اطلاعیه که در سایت این کارگزاری منتشر شده افزایش تراکم فعالیت‌ها دلیل بسته شدن صفحه معاملات این کارگزاری عنوان کرده است.

چند روز گذشته هم کارگزاری دیگری با نام "تودکس" که در همین زمینه فعالیت داشت به دلیل کلاهبرداری بسته شد. گفته شده که مدیر این کارگزاری از ۳۶۰ هزار کاربر خود کلاهبرداری کرده است.

در ایران هم همزمان با کاهش ارزش ریال، افزایش تورم و رکود در بازارهای موازی به خصوص بازار سرمایه، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به سمت رمز ارزها هجوم آوردند اما به دلیل وجود تحریم‌ها در ایران، انجام معاملات دلاری در رمز ارزها با سختی‌های متعددی روبه رو است به همین خاطر سایت‌های به منظور انجام معاملات ریالی در ایران شکل گرفت که به نوعی فعالیت کارگزاری در این زمینه را انجام می‌دهند.

ریزش بازار سرمایه یکی از دلایل مهم در حرکت سرمایه از بازار بورس به سمت رمز ارزها مطرح شده است، کارشناسان بورس با تاکید این موضوع ادامه این روند را برای سهامداران و بازار سرمایه خطرناک عنوان کردند.

ایران هم مانند سایر کشور،  هنوز قوانینی در مورد معاملات رمز ارز ندارد و معاملات آن غیر مجاز عنوان شده است. عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در مصاحبه تلویزیون گفته است"مبادله رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست" . این در حالی است که بانک مرکزی به دستور همتی چند صرافی را انتخاب کرده که از طریق رمز ارزها تامین ارز کنند. این سیاست یک بام و دو هوای بانک مرکزی ایران شاید در آینده ضررهای زیادی را برای سرمایه گذاران ایرانی به ارمغان بیاورد.

با توجه به آنچه که از سوی بانک مرکزی اعلام شده،  مبادلاتی که از طریق کارگزاری‌های در ایران در حال انجام است ممنوع می‌باشد، با این حال در ایران بیش از ۲۰ سایت فعال وجود دارد که فعالیت‌های کارگزاری‌های رمز ارزها را انجام می‌دهند.

 مرکز ملی فضای مجازی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، در مورد سایت‌های که فعالیت کارگزاری در رمزارزها انجام می‌دهند اعلام کرده"تاکنون تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت­‌کوین در کشور گرفته نشده است. " بنا براین تمامی سایت‌های فعال در این زمینه بدون مجوز از بانک مرکزی در حال کار هستند.

برخی از کارگزاری‌های ایرانی فعال در رمز ارز از سال ۹۵ در حال ارائه خدمات ریالی به متقضیان خود در این زمینه هستند و با وجود ممنوع بودن فعالیت رمز ارزها توسط بانک مرکزی به شبکه شتاب جهت نقل و انتقال پول متصل هستند.

آماری دقیقی در مورد تعداد کاربران این کارگزاری‌ها وجود ندارد و آنچه در مورد آمار آن‌ها اعلام می‌شود بیشتر از کلمه زیاد استفاده می‌گردد. با این حال بر اساس تخمین‌های زده شده بین ۸ تا ۱۲ درصد از استخراج بیت کوین در ایران صورت می‌گیرد.

یکی از خبرگزاری‌ها بدون ذکر منبع آمار اعلام کرده" تنها در یک روز در یکی از صرافی‌های ایرانی که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایران است و ۶۰۰ هزار نفر کاربر دارد ۱۳۹۶ میلیارد تومان طی ۲۴ ساعت تنها در ۱۲ ارز معروف معامله صورت گرفته است. " 

تکرار پروند ثامن

پیش تر مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، از خطر افزایش معاملات ریالی برای خرید رمز ارزها در ایران هشدار داده است. او در نامه‌ای که به رئیس جمهور داده است و بخشی از آن را  در حساب کاربری توییتر خود منتشر کرده گفته است: با خرید ریالی رمزارزها از درگاه‌های پرداخت داخلی در ایران "زمینه شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگتر از سکه ثامن فراهم شده است. "

پرونده ثامن به خرید و فروش آنلاین سکه و طلای آب شده از سال ۹۵ تا ۹۷ بر می‌گردد که توسط فرهاد زاهدی‌فر مدیریت می‌شود و در سال ۹۷ او و همسرش با کلاهبردی میلیاردی از ایران فرار کردند که بعدها به کشور بازگردانده شدند.

به نظر می‌رسد که یکی از دلایل عدم ارائه مجوز به این سایت‌ها و به رسمیت شناختن آن خروج ارز از کشور است، اما از یک سو با اقبال مردم از برای معاملات رمز ارز در کشور روبرو هستیم که ادامه این روند ممکن است در آینده به زیان سرمایه‌گذاران تمام شود.

بیشتر فعالین رمز ارزها و کارشناسان بازارهای مالی بین المللی هم به صورت قطعی هیچ کارگزاری داخلی و خارجی را تایید نکردند چرا که یکی از ویژگی‌های رمز ارزها عدم دخالت دولت‌ها در روند معاملات آن‌ها است بنابراین اگر در هر صورت سرمایه‌ سرمایه‌گذار در این بازار دچار کلاهبرداری شد هیچ مرکزی پاسخگویی زیان فرد نخواهد بود.

در ایران طبق قانون جرایم یارانه‌ای هر گونه کلاهبرداری از طریق اینترنت جرم محسوب می‌شود بنابراین در صورت هر گونه کلاهبرداری از طریق این سایت‌ها، مدیران ان به عنوان مجرم شناخته می‌شوند اما این موضوع به معنی اطمینان از سایت‌های کارگزاری نیست.

پیش تر برخی از مشتریان، یک شرکت ارائه کننده خدمات اینترنتی در ایران اعلام کرده بودند که از سخت افزار مودم‌های آن‌ها برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود که روابط عمومی این شرکت در واکنش به چنین ادعایی عنوان کرد که این شرکت نمی‌تواند مشکل استخراج رمزارز از طریق مودم‌های آلوده را از نظر فنی تایید کند. که شاید بتوان این موضوع اولیه حاشیه مهم در زمینه رمز ارزها در ایران دانست.

پوشش ریسک کلاهبرداری کارگزاری‌ها

هنوز بسیاری از کشورهای حاضر به پذیرش رمز ارزها نشدند بنابراین بیشتر کارگزاری‌های فعال در زمینه در سطح بین الملل مجوز خاصی دریافت نکردند و تنها بر اساس اعتماد سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کنند. در صورت هر گونه کلاهبرداری از مشتریان این کارگزاری‌ها، هیچ مرجع یا نهادی پاسخگویی زیان وارد شده بر سرمایه‌گذاران نیست.

پیشنهادی که کارشناسان بازار رمز ارزها برای کاهش و پوشش این ریسک به سرمایه‌گذاران دارند، ذخیره سود پی در پی  معاملات و برگرداندن پول به حساب بانکی است. به این معنی که اگر قصد نگه داری پول در حساب کارگزاری را دارید بهتر است این پول را در حساب بانکی خود نگه دارید و هر زمانی که قصد معامله بر روی رمز ارز را دارید مستقیم از حساب بانکی برداشت کنید.

به گفته بسیاری از کارشناسان بازار مالی به خاطر اینکه هنوز شناخت کافی بر روی رمز ارزها وجود ندارد و تحلیل خاصی نمی‌توان از آن داشت بهتر است معاملات خود را به صورت بازه زمانی کوتاه مدت انجام دهید و بعد از کسب سود، اصل سرمایه خود را به سرعت به حساب بانکی خود منتقل کنید.

قیمت رمز ارزها در هفته اخیر به شدت روند نزولی داشت به گونه‌ای که بیت کوین به عنوان بزرگترین این ارزها بعد از عبور از ۶۰ هزار دلار اکنون به زیر ۵۰ هزار دلار رسیده است. مابقی رمز ارزها هم در حال حاضر شرایطی مانند بیت کوین دارند.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 14051

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha