منتظر کاهش چشمگیر در قیمت خودرو نباشید!/تولید به دلار ۲۴هزارتومان عادت کرده است!

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت : با کاهش نرخ دلار شاهد نوساناتی در اقتصاد خواهیم بود اما به طور شفاف نمی توان رفتار بازار را پیش‌بینی کرد. بنابراین امیدواریم نرخ دلار به تدریج کاهش بیابد، تا فعالان اقتصادی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.البته اگر با توافق برجام قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان سقوط کند، نمی توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی به سرعت کاهش بیابد، یا اینکه منتظر کاهش چشمگیری در نرخ خودروها باشیم، هرچند که حتما قیمت ها نسبت به قبل کاهش می یابند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد،  گمانه زنی درباره نرخ دلار که قیمت آن در بخش های مختلف اقتصادی تاثیر می گذارد به بحث روز در بازارهای مختلف تبدیل شده که یکی از بازارهای مهم، بازار خودرو است. بسیاری بر این باورند وشاید امیدوارند با هر گونه توفیقی درلغو تحریم ها با ریزش نرخ دلار، کاهش قیمت در بازارهایی مثل بازار خودرو رقم بخورد. این موضوع چقدر می تواند به واقعیت بپیوندد در گفت وگوی رادار اقتصاد با امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت مطرح شده است.

امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص سناریوهای پیش روی صنعت خودروسازی کشور با توجه به تاثیر پذیری اقتصاد کشور از نرخ ارز گفت : در خصوص تأثیر گذاری نرخ ارز روی خودروهای داخلی دو سناریو محتمل است. در تمام ماه های گذشته شاهد تاثیر گذاری نرخ دلار روی کاهش یا افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل بوده ایم، بنابراین نیازی به تایید این موضوع نیست که قیمت خودروها به صورت مستقیم از نرخ ارز  اثر می پذیرد. 

وی در این موضوع با اشاره به یک مثال روشن خاطر نشان کرد : مثلاً در یک ماه گذشته که تا حدودی شاهد افزایش یا کاهش قیمت دلار در بعضی روزها بوده ایم، به تبع این موضوع قیمت خودرو در بعضی روزها کاهشی یا روند افزایشی به خود گرفت. با بررسی نوسانات صورت گرفته در محدوده بالا و پایین رفتن قیمت دلار، می توان این موضوع را ثابت کرد، اما افزایش یا کاهش قیمت خودرو بلافاصله بعد از گرانی یا ارزان تر شدن دلار به وقوع نمی پیوندند، بلکه  با تأخیر چند روزه‌ای کاهش و یا افزایش قیمت دلار روی نرخ خودرو اثر می‌گذارد. 

کاکایی در این باره تصریح کرد : لازم به ذکر است افزایش یا کاهش  قیمت خودرو، مربوط به زمانی است که قیمت‌ها به صورت تدریجی کاهش یا افزایش بیابند، اما مثل مهر ماه َ سال گذشته که قیمت دلار به یکباره روند افزایشی به خود گرفت بنحوی که نزدیک به ۳۰ هزار تومان شد قیمت، خودروی داخلی را اگر مورد محاسبه قرار دهیم، می بینیم که قیمت خودرو حداکثر نزدیک به دلار ۲۷ تا ۳۰هزار تومان تمام شد، مشاهده کردیم که علی رغم افزایش قیمت سریع دلار، قیمت خودرو به همان سرعت افزایش دلار نیافت، به این خاطر که کالایی مثل خودرو ی داخلی کند تر از افزایش نرخ ارز گران می شود،این موضوع همچنین در بحث کاهش نرخ دلار و کاهش قیمت خودرو نیز صادق است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت درخصوص کاهش قیمت ارز در صورت لغو تحریم ها و تاثیرات آن بر بهای خودروی داخلی گفت: مثلا اگر با توافق برجام قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان سقوط کند، نمی توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی به سرعت کاهش بیابد، یا اینکه منتظر کاهش چشمگیری در نرخ خودروها باشیم، هرچند که حتما قیمت ها نسبت به قبل کاهش می یابند، اما  اگر دلار افت زیادی داشته باشد، شاهد یک سری اتفاقات در عرصه ی بازار و صنعت خودروسازی کشور خواهیم بود. 

وی در این زمینه توضیح داد : به هر حال هر گونه تغییری اعم از کم یا زیاد در نرخ دلار، روی رفتار و شکل بازار خودرو تاثیر می گذارد، نه تنها روی رفتار بازار خودرو، بلکه روی اقتصاد کلان کشور نیز تاثیر گذار خواهد بود.  اگر قیمت دلار به یکباره کاهش زیادی بیاید، همانگونه که بالا رفتن یکباره نرخ دلار برای اقتصاد خوب نیست، قطعا پایین آمدن قیمت دلار هم  برای اقتصاد چندان مطلوب نیست و  دردسرهای جدیدی برای فعالان اقتصادی ایجاد می کند. 

امیر حسین کاکایی در این باره خاطر نشان کرد : به هر حال همه ی مردم و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی، کلیه فعالیت های اقتصادی خود را بر مبنای مشخصی برای مدت چند ماهه ایی روی نرخ تقریبا مشخصی از دلار می بندند، از این نظر به تدریج برنامه ها و فعالیت های اقتصادی ما بر مبنای ریال یا دلار مشخصی تنظیم می شود. مثلاً تولید کننده مواد مورد نیاز تولید خود را با دلار ۲۴ هزار تومانی خریده، اگر نرخ دلار به یکباره به زیر ۲۰ هزار تومان برسد، فعال اقتصادی دچار ضرر و زیان زیادی می شود. از سوی دیگر با افزایش نرخ دلار و عدم توان خرید مردم با کاهش  تقاضا، کالا روی دست تولید کننده می ماند ودر عرصه خدمات نیز تقاضای چندانی نخواهیم داشت، لذا فعالان اقتصادی با انبوهی از بدهی و هزینه های قبلی رو به رو می شوند که امکان مدیریت آن به سهولت وجود ندارد، بنابراین ضمن اینکه  آرزو می‌کنیم دلار کاهش بیابد و ارزش ریال بالا برود، امیدوار هستم که مسئولین این موضوع را مدیریت شده انجام دهند. 

وی ارزیابی خود را درباره کاهش نرخ دلار در صورت لغو تحریم ها اینگونه عنوان کرد و گفت : در صورت لغو تحریم ها و هیجانی شدن بازار ارز می توان پیش‌بینی کرد که در بهترین حالت اتفاقی که می‌افتد شبیه دوره بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ خواهد بود، یعنی ممکن است در حد یک ماه شاهد کاهش موقتی نرخ دلار باشیم، اما بعد از گذشت یک ماه و خالی شدن جو هیجانی بازار آرام، آرام و به صورت تدریجی شاهد افزایش نرخ ارز باشیم، لذا در  مدت یکی دو ماهی که نرخ دلار کاهش می‌یابد، کلیت بازار و اقتصاد قفل می شود. اگر خیلی خوش‌بین باشیم مردم برای خریدن دلار حتما صف می بندند چرا که می دانند این مساله موقتی است، بنابراین شاهد صف بندی مردم پشت در صرافی‌ها خواهیم بود. این وضعیت درباره خودرو هم صدق می‌کند، یعنی عده زیادی تمایلی به فروش خودرو نخواهند داشت، به این دلیل که می دانند کاهش قیمت موقتی است. به هر حال  با کاهش نرخ دلار شاهد نوساناتی در اقتصاد خواهیم بود اما به طور شفاف نمی توان رفتار بازار را پیش‌بینی کرد. بنابراین امیدواریم نرخ  دلار به تدریج کاهش بیابد، تا فعالان اقتصادی خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، ضمن اینکه قطعا با کاهش نرخ ارز و بازگشت ثبات به اقتصاد، شاهد کاهش قیمت خودرو نیز خواهیم بود و به معقول شدن رقم ها و عددهای قیمتی در صنعت خودرو ختم می شود. 

کاکایی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد ما چنین ظرفیتی را دارد، گفت : اقتصاد کلان ما مبتنی بر یک سری اعداد کلیدی از جمله دلار است، بنابراین وقتی کاهش یا افزایش ناگهانی در نرخ دلار اتفاق می‌افتد چرخ های مولد اقتصاد ما قفل می شود، بنابراین کاهش نرخ ارز باید به صورت تدریجی و برنامه محور باشد.

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 14096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha