بازار پرمخاطره رمزارزها مقصد برخی سهامداران بورسی

کارشناس بازار سرمایه گفت: افت شاخص بورس سبب شد، برخی از فعالان بازار سرمایه به سمت رمزارزها بروند اما این بازار هم مخاطرات زیادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجید روزبهانی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کلاهبرداری و اتفاقاتی که در بازار رمز ارزها رخ داده اظهار کرد: به تازگی یک کلاهبرداری ۲ میلیارد دلاری توسط یک شرکت رمز ارز در ترکیه، صورت گرفته و تا به حال فعالیت دو صرافی ارز دیجیتال در ترکیه و یک صرافی ارز دیجیتال در کره جنوبی، به دستور مقام قضایی متوقف شده است.

وی بیان کرد: پس از این اتفاق بازار رمز ارزها افت زیادی داشت و باعث شده که در یک مسیر صاف و بدون نوسان زیاد باقی بماند و فعلاً شرایط خوبی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به نوسانات و افت شاخص بورس در چند وقت اخیر، بسیاری از فعالان بازار سرمایه مجبور شدند از بازار سرمایه به سمت بازار ارزهای دیجیتال بروند و این باعث شد که ما خروج سرمایه از کشور و تضعیف بازارهای داخلی را داشته باشیم.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در مجموع بازار رمز ارزها، جزو بازارهای پر خطر است و وجود نوسانات بیش از حد، عدم حمایت بازار توسط دولت، مسائل قانونی رمز ارزها، عدم حمایت از مصرف کننده، طول عمر رمز ارزها، وجود دستکاری در بازار رمزارزها، وجود کلاهبرداری در این بازار، نبود مراجع قانونی جهت رسیدگی به شکایت و خطای انسانی از جمله مخاطرات موجود در بازار رمز ارزها است.

وی بیان کرد: خروج از بازار رمز ارزها برای افرادی که وارد این بازار می‌شوند، سخت است.

روزبهانی در رابطه با امکان خطای انسانی در بازار رمز ارزها اظهار کرد: در خیلی از شرکت‌ها و کارگزاری‌ها افراد تا رمز ورود پرتفوی خود را فراموش می کنند با کارگزاری‌ها تماس می‌گیرند و رمز خود را دریافت می‌کنند، اما در بازار رمز ارزها، اگر فرد رمز ورود خود را فراموش کند، تمام سرمایه فرد در این بازار از بین خواهد رفت و این خطای انسانی ممکن است خیلی در بازار رمز ارزها اتفاق بیفتد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با برخورد دولت‌های کشورهای دیگر با بازار رمز ارزها اظهار کرد: کشورهای دنیا به جز چند کشور از جمله کانادا و آمریکا بحث رمز ارزها را به علت بحث پولشویی که ممکن است در آن اتفاق بیفتد، ممنوع اعلام کرده اند و در برخی از کشورها که مبادلات رمز ارزها آزاد است، به سرمایه گذاران فعال در این بازار گفته اند که، افراد کیف پولی مشخص کنند و میزان سرمایه داخل آن کیف پول را عنوان کنند تا شناسایی شود و بتوانند از این قضیه مالیات بگیرند.

وی بیان کرد: در کشور ما هنوز بحث شناسایی و بسترسازی رمز ارزها آماده نشده است که اعلام کنند، اگر کسی رمز ارز داشت در کیف پول مشخص کند و اقدام به اخذ مالیات کنند. اما گرفتن مالیات می‌تواند کمک کند که خیلی از افراد به سمت بازار رمز ارزها نروند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم اگر شخصی قصد ورود به بازار رمز ارزها را دارد، قبل از آن حتماً، خطرات این بازار را بررسی کند و در رابطه با صرافی که قصد کار کردن با آن را  دارد، تحقیق کند، زیرا بازار بسیار پر ریسک است و کسی که قصد ورود به این بازار را دارد باید حداقل تحمل نوسان ۳۰ – ۴۰ درصد را داشته باشد.

روزبهانی در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر بازار سرمایه در چه رده‌ای قرار دارد و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟ تشریح کرد: در حال حاضر مردم می توانند اقدام به خرید و سرمایه گذاری در بازار سرمایه از جمله در سهام شاخص ساز کنند. قیمت سهام به شدت جذاب شده و بسیاری از سهم ها در چند وقت اخیر حجم خورده اند.

وی بیان کرد: p/e برخی از سهم ها زیر ۵ آمده و سودها و گزارشات خوبی ساختند و هر چقدر به پایان سال مالی و مجمع سهام نزدیک می‌شویم شاهد سود و گزارشات خوبی خواهیم بود. در بحث بازار سرمایه باید به گزارشات و سود سازی‌ها اهمیت داد، رعایت این دو نکته نشان دهنده این است که بهتر از سهم ارزنده است و موقعیت خرید دارند.

وی گفت:  دولت باید با عزم جدی توام با عمل، وعده‌هایی را که می‌دهد را عملی و از بازار کاملا حمایت کند و مدیران سازمان بورس، روند قانون گذاری را تعطیل کنند و بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 14226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha