روند افزایش نرخ تورم در سال٩٩ / روغن نباتی رکورددار افزایش قیمت در یک سال گذشته

براساس اعلام مرکز آمار روغن نباتی جامد بیشترین و پیاز کمترین افزایش قیمت را در یکسال گذشته تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین، مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد: تورم در سال ١٣٩٩ نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب  ١.٦ ، ١.٨ و ٠.٤ واحد درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ تورم «خوراکی­‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» نسبت به سال ٩٨ برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٣.٦، ٤.٠ و ٢.٣ واحد درصد کاهش یافته است.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نرخ تورم در سال ١٣٩٩ نسبت به سال قبل آن برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ٣.٨، ٤.٠ و ٢.٣ واحد درصد افزایش یافته است.

بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در سال ۹۹ مربوط به ماه‌های مهر با ۷درصد، تیر با ۶.۴درصد و آبان با ۵.۲درصد بوده است. کمترین نرخ تورم هم در سال گذشته مربوط به ماه‌های اسفند و دی با ۱.۸درصد و خرداد با ۲درصد بوده است.

بررسی سری زمانی تورم سالانه در سال۹۹ نشان می‌دهد نرخ تورم تا مردادماه روند کاهشی داشته است و سپس تا پایان سال روند افزایشی به خود گرفته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در طول سال ۹۹ به غیر از یک دوره کاهشی در آذرماه روند افزایشی داشته است به طوریکه از عدد ۱۹.۸درصد در ابتدای سال  به عدد ۴۸.۷ درصد در اسفند ماه همین سال افزایش پیدا کرده است.

فاصله تورمی در بین دهک‌های مختلف هزینه‌ای در سال ۹۹ به ۸.۹ درصد رسید که نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در سال ۹۹ بیشترین نرخ تورم خانوارهای کشور مربوط به استان کرمانشاه با ۴۰.۱درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان مرکزی با ۳۳.۳درصد است. 

شکاف نرخ تورم بین استان‌های مختلف در سال ۹۹ ، ۸.۶ درصد بوده‌است.

تغییرات قیمتی کالاهای خوراکی منتخب در فروردین‌ ماه

مرکز آمار تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور در فروردین ۱۴۰۰ را اعلام کرد. بر این اساس در گروه نان و غلات اقلام "شیرینی خشک" با ٦,٨ درصد و "برنج ایرانی درجه یک" با ١.٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها اقلام "مرغ ماشینی" با ٥,٩ درصد، "گوشت گاو یا گوساله" با ٥.٦ درصد و "گوشت گوسفند" با ٥.٢ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "روغن مایع" با ٥,٣ درصد، "شیر خشک" با ٣.٩ درصد، "کره پاستوریزه(کره حیوانی) و دوغ پاستوریزه" با ٢.١ درصد بوده است. همچنین قیمت "تخم مرغ ماشینی" با ٦.١ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

در بخش میوه و خشکبار  بیشترین افزایش قیمت مربوط به "انار" با ٨,١ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در این گروه قیمت "موز" با ٢٦.٧ درصد و "هندوانه" با ١٥.٩ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

در گروه گروه سبزیجات و حبوبات بیشترین افزایش قیمت مربوط به "گوجه فرنگی" با ١٨,٢ درصد، "نخود" با ٦.٦ درصد، "لپه" با ٤.٨ درصد و "عدس" با ٤.٣ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است. همچنین در این گروه قیمت اقلام "خیار" با ١٤.٢ درصد، "کدوسبز" با ١١.٣ درصد و "پیاز" با ٦.٣ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

در بین قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت مربوط به "شکر" با ٥,٦ درصد، "قند" با ٤.٨ درصد و "نوشابه گازدار" با ٤.٦ درصد افزایش نسبت به ماه قبل است.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 14261

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha