کاهش ۱۳ هزار و۶۰۰ واحدی شاخص بورس/ارزش معاملات دو بازار از ۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت/پالایش یکم همچنان در زیان ۲۹درصدی+نقشه بازار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۱۳ هزار و ۵بورس اوراق بهادار تهران گرچه در هفته گذشته دو روز سبز به خود دید، اما امروز از آغاز معاملات شروع به ریزش کرده، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزا رو ۵۴۷ واحد به رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.۴۷ واحد روبرو شد.امروز معامله گران در بورس اوراق بهادار بیش از ۴.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۰۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳۷۵۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران گرچه در هفته  گذشته دو روز سبز به خود دید، اما امروز از آغاز معاملات شروع به ریزش کرده، به گونه‌ای که شاخص کل بورس در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزا رو ۵۴۷ واحد به رقم یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۱۶۰۷ واحد به رقم ۴۲۵ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۷۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس اوراق بهادار بیش از ۴.۹ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۰۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳۷۵۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۱ درصد کاهش یافتند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۳۸ صدم درصد، کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۸۳ صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۱.۱ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۵ صدم درصد کاهش یافت.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز نماد بانک پاسارگاد یک تنه بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشته و برعکس نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل گروه بهمن، سایپا، ایران خودرو،‌ بانک ملت، صنایع ملی مس، شستا و پالایش نفت اصفهان بودند.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز ۸۷ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۷ هزار و ۵۷۲  واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۱۹۰ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از ۱.۵ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۱۴ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۴۳۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند که با این حساب در دو بازار امروز بیش از ۸۱۰۰ میلیارد تومان داد و ستد شده است.

امروز نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده و بیشترین اثر کاهشی را نمادهای سرمایه‌گذاری سپهر، پتروشیمی مارون، آریا ساسول، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن و پتروشیمی زاگرس برعهده داشتند.

نمادهای پرتراکنش شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، توسعه عمران استان کرمان،‌ آریا ساسول، برق پیوند گستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، ذوب‌آهن اصفهان و ماشین‌های اداری ایران بیشترین تراکنش‌ها را داشتند.


پالایش یکم

خریداران صندوق پالایش یکم هنوز با ۲۹ درصد زیان همراه هستند،‌گرچه اخیران رئیس سازمان بورس گفت: با مصوبه دولت قرار است با سهام جایزه زیان خریداران پالایش یکم از دولت جبران شود،‌اما هنوز این وعده محقق نشده است.

به گزارش فارس، از امروز مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری ۲۸ استان به صورت الکترونیکی به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود، گرچه کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌گویند ابهامات برگزاری مجامع از جمله رعایت قانون تجارت، قانون اصل ۴۴ رعایت نشده است، اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان مجری زیرساخت الکترونیکی این مجامع می‌گوید هیچ ابهامی وجود ندارد و سهامداران عدالت در روش غیرمستقیم با ثبت نام در سجام می‌توانند در این انتخابات شرکت کرده و کاندیداهای موردنظر برای هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را انتخاب کنند.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 14283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha