به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری مهر، در کنار استفاده مفید باتها و رباتها در فضای مجازی که شامل مواردی از جمله خودکارسازی فعالیتها و شیوههای ارائه خدمات در فضای مجازی و نیز استفاده از عوامل ماشینی و فرمان پذیر در تسریع و تسهیل فرآیندهای اجرایی کسبوکارها میشود، کاهش عوارض منفی ناشی از استفاده نادرست، خلاف قوانین، هنجارشکن و آسیبرسان این عامل نرم افزاری نیز ضروری بوده و نیازمند انتظام بخشی مناسب است از این رو کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی کشور، با انتشار دستورالعملی نسبت به ساماندهی بات ها و رباتها در فضای مجازی اقدام کرده است. این سند با لحاظ داشتن جنبههای مثبت استفاده از عوامل خودکار ماشینی، هم وجوه حمایتی و هم وجوه مرتبط با کاهش مخاطرات استفاده از این موجودیتها را در نظر داشته و در قالب دستورالعمل ساماندهی به فعالیت باتها در فضای مجازی کشور، تحقق اهداف مذکور را پیگیری میکند.
باتها در فضای مجازی چه عملکردی دارند
در این دستورالعمل، بات یا ربات عاملی نرمافزاری است که به صورت خودکار یا فرمانپذیر میتواند به انجام وظایف از پیش تعیین شده مانند جمع آوری اطلاعات، انتشار محتوا و ارائه انواع خدمات در درگاههای مختلفی همچون سکوهای پیامرسان اجتماعی، برنامکهای گوشیهای هوشمند (اپلیکیشن)، خزشگرهای وب و سرویسدهندههای رایانامه مبادرت کند.
باتها را میتوان در ۵ دسته جای داد:
- باتهای نوع اول که باتهای تولیدکننده و منتشرکننده محتوا هستند؛ هدف این گونه از باتها تولید محتوا در گستره انبوه است. این دسته از باتها، تعداد انبوهی عمل را در فاصله زمانی کوتاه و با هدف اثرگذاری اجتماعی انجام میدهند. ارسال رایانامه انبوه، ارسال پیامک انبوه، ارسال پیامهای انبوه در شبکههای اجتماعی، درج تائیدیههای انبوه، یادداشتگذاری خودکار و ارسال اعلانات کوتاه از جمله کارکردهای این باتها به شمار میرود.
- باتهای نوع دوم باتهای جمعآوری کننده اطلاعات و محتوا هستند. این دسته از باتها به جمع آوری اطلاعات به صورت خودکار میپردازند. نمونههایی از این دسته باتها در موتورهای جستجو مانند گوگل به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مهمترین اهداف استفاده از این بات ها ایجاد پایگاههای داده از اطلاعات موجودیتهای فضای مجازی است.
- باتهای نوع سوم بات های ارائه دهنده خدمات غیرمحتوایی مانند پسندگیرها، عضوگیرها، نظرسنجها و چتباتها هستند. این دسته از باتها، عموماً بر بستر پیام رسانهای اجتماعی یا برنامکهای موبایلی با هدف ارائه خدماتی چون شبیه سازی مکالمه، عضوگیری، ارسال و دریافت فایل، مدیریت صفحات کاربران، رایگیری ها، نظرسنجیهای برخط و سایر موارد فعالیت میکنند.
- باتهای نوع چهارم باتهای تجاری هستند که در فعالیتهای تجاری مانند خرید محصولات و خدمات مورد استفاده قرار میگیرند.
- باتهای نوع پنجم که باتهای مخل امنیت سایبری هستند، عموماً تحت مدیریت مرکزی (C&C) تولید، توزیع و کنترل میشوند و عموماً در دسته تهدیدات سایبری قرار میگیرند.
هنجارهای انتشار محتوای انبوه در پیامرسانها
طبق ماده ۲ این سند، الزامات و سیاستهای کلی مرتبط با ساماندهی باتها براساس انطباق با نیازهای شبکه ملی اطلاعات و سایر اسناد زمینه به صورت دورهای و یا موردی توسط مرکز ملی فضای مجازی احصاء و به ذیربطان و ذینفعان مختلف این دستورالعمل، اعلان میشود.
از جمله مواردی که میتوان اشاره کرد شامل هنجارهای انتشار محتوای انبوه در پیام رسانها، الزامات مرتبط با ممنوعیت خزش در پروفایلهای خصوصی، هنجارهای مربوط به فعالیت خزشگرها، الزامات سازگاری با اسناد مصوب فضای مجازی کشور و الزامات نحوه استفاده از چت باتها در ارائه برخی خدمات مانند خدمات مالی، مشاورههای حقوقی، مشاورههای سلامت و سایر موارد حساس میشود.
تکالیف دستگاههای مسئول در ساماندهی باتهای فضای مجازی
جزئیات اقدامات مربوط به این دستورالعمل با توجه به نوع بات و دستگاه مسئول در جداول زیر آورده شده است؛ مطابق آن، وزارت ارتباطات مسئول انجام ۱۷ اقدام مدنظر، وزارت کشور مسئول انجام یک اقدام و وزارت صمت مسئول انجام ۵ اقدام هستند و وزارت ارشاد بیشترین مسئولیت را با حدود ۲۱ تکلیف برعهده دارد.
اقدامات مرتبط با باتهای منتشرکننده محتوا
اقدامات مرتبط با باتهای جمع آوری کننده محتوا
اقدامات مرتبط با باتهای خرید انبوه
همچنین مقابله با باتهای مخل امنیت سایبری مطابق با ماموریتهای تعیین شده و تقسیم کار ملی صورت گرفته در نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی مصوب جلسه ۴۴ مورخ ۱۵ آبان ۹۶ شورای عالی فضای مجازی انجام میشود.
در همین حال گفته شده است که یک ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، تمامی دستگاههای صاحب نقش موظف به ارسال برنامه عملیاتی و ارائه زمان بندی برای تحقق موارد تکلیف شده به مرکز ملی فضای مجازی هستند.
نظر شما