به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن حاجی میرزایی درباره جایگاه و شان معلمان در جامعه اظهار کرد: آگاهی باعث میشود انسان به کمال برسد و انسانها متناسب با حجم آگاهیها میتوانند در زندگی نقش آفرینی کنند، جایگاه معلم والاست و نخستین معلم انسان خداوند است، پیامبران، امامان و همه افراد تاثیر گذار در تاریخ بشری معلم هستند.
وی افزود: هیچ تحولی در جوامع به شکل پایدار اتفاق نمیافتد جز از طریق نظام یادگیری، اگر میخواهیم نهادها و اقتصاد کارآمد و فرهنگ غنی داشته باشیم نقطه عزیمت آگاهی است و معلمان در چین جایگاه رفیعی قرار دارند، به میزانی که جامعه آگاهی بیشتری نسبت به این نقش پیدا کند و موقعیت معلمان را به خوبی درک کند جامعه پیشرفت میکند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اهمیت هر نقشی به ماموریت آن مرتبط است ما نمی توانیم از طریق بیان بگوییم معلمی مهم است آنجا که اهمیت این شغل اثبات میشود به کارکردهای نقش است، با تحول در نظام تعلیم و تربیت جامعه نقش عمیقتری نسبت به نقش معلم پیدا خواهد کرد.
تدریس در شرایط کرونا بسیار پیچیده
حاجی میرزایی درباره ارزیابی از تدریس در شرایط کرونا بیان کرد: کار پیچیدهای است، در گذشته معلم در کلاس درس با دانش آموزان محدود مواجه بود اما به یکباره این کلاس به سطح جغرافیای ایران گسترش پیدا کرد و تدریس معلم در معرض داوری و قضاوت بسیاری از افراد قرار گرفت، معلمان در آموزش مجازی باید از طریق تولید محتوای مجازی، دروس را منتقل کنند، این مسئله نیازمند مهارتهایی است که معلمان آن را در گذشته کسب نکرده بودند و به تدریج در ایام کرونا فرا گرفتند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان هنوز در آموزش مجازی مشکل دارند، گفت: در روش جدید، سهم دانش آموز در یادگیری افزایش پیدا کرده است، برخی به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند یا حجم کارهایی که در شاد انجام میشود بالاست و در برخی ساعات ترافیک زیاد میشود بنابراین شاید نتوانند به سهولت کارها را انجام دهند اما مشکلات به تدریج کمتر شد.
تاکید کشورهای دنیا به بازگشایی مدارس
وزیر آموزش و پرورش درباره حضوری بودن آموزشها در سال تحصیلی آینده مطرح کرد: آموزش از هر طریق دیگری با افت کیفیت همراه است، هیچ چیز جایگزین مدرسه نیست، آموزش تنها کارکرد مدرسه نیست، در این محیط دانش آموزان در تعامل با دوستان خود اجتماعی میشوند بنابراین دنیا توصیه میکند به سمت بازگشایی مدارس برویم، اسفند ۹۸ تاکید این بود مدارس نخستین جایی باشد که بسته و آخرین جایی که باز شود اما امروز میگویند هرکاری میکنید مدارس را باز کنید.
تلاش میکنیم مهر ماه مدارس حضوری باشد
وی ادامه داد: چند هفته قبل به ستاد ملی کرونا گفتم، یک روز در هفته یا یک ساعت در روز دانش آموزان به مدرسه بیایند و تلاش ما این است در شروع سال تحصیلی مدارس حضوری برگزار شود.
بازگشایی نسبی را به آموزش مجازی ترجیح میدهیم
حاجی میرزایی درباره نگرانی والدین از بازگشایی حضوری مدارس گفت: من هم یک پدر هستم و دغدغهها را درک میکنم، بدون هماهنگی با متولیان بهداشت کاری انجام نمیدهیم، برای بازگشایی حضوری مدارس باید مصونیت جمعی ایجاد شود و تعداد افرادی که واکسن دریافت کردهاند به حدی باشد که از شیوع جمعی بیماری پیشگیری شود اگر چنین شرایطی مهر ۱۴۰۰ فراهم نشود آموزش مجازی ادامه دارد باید منتظر شرایط باشیم اگر شرایط بازگشایی کامل نباشد بازگشایی نسبی راه حل بهتری است و اگر این امکان هم نباشد آموزش مجازی ادامه پیدا میکند البته مهر ۱۴۰۰ در حوزه آموزش مجازی قویتر هستیم.
حاجی میرزایی درباره امتحانات پایان سال دانش آموزان بیان کرد: روشی که از گذشته وجود دارد این است که معلم مسئول ارزشیابی آموختههای دانش آموزان است هماکنون نیز همینگونه است و معلمان مسئول ارزشیابی پایانی هستند، این روزها توصیه به معلمان این است ارزشیابی فرآیندی که از ابتدای سال آغاز شده است اهمیت بیشتری پیدا کند و بعد هم ارزشیابی پایانی که اختیار آن بر عهده شورای مدرسه است یعنی آنها تصمیم میگیرند به روش اطمینان بخش آزمونها را برگزار کنند، امتحانات تمام پایهها به جز پایه نهم و دوازدهم غیرحضوری است.
ممکن است تاریخ امتحانات تغییر کند
وی درباره امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم عنوان کرد: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات این دو پایه باید حضوری باشد چون در آینده زندگی و شغلی دانش آموزان تاثیر گذار است، ممکن است در زمان برگزاری امتحانات با محدودیتهای ستاد ملی کرونا مواجه شویم آنوقت ترجیح میدهیم امتحانات را به تاخیر بیندازیم، با ستاد کرونا هماهنگ هستیم و بدون نظر آنها اقدام نمیکنیم، جلسات با مسئولان وزارت بهداشت برگزار و به جمع بندی رسیدهایم که باید در ستاد ملی کرونا تصویب شود، تصمیم این است بعد از عید فطر امتحانات برگزار شود مگر اینکه با محدودیت مواجه شویم و این امتحانات تغییر کند.
نظر شما