ریزش خطرناک در بازار ارز؟ /مقصد بعدی قیمت دلار کجاست؟

قیمت دلار بواسطه اخبار سیاسی ریزش شدیدی داشت. این در حالی است که مذاکرات در مرحله جنگ روایت‌ها است و اگر خوش بینی کمرنگ شود، فعالان نگران حرکت سرسره ای قیمت دلار در بازار ارز فواره ای شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز،زمانی که قیمت به صورت شارپی ریزش می کند، با همان سرعت هم برمی گردد. این صحبتی است که بارها در بازار ارز توسط شماری از معامله گران باتجربه ارزی مطرح شده است. آن ها دیروز بر این ادعا بار دیگر تاکید می کردند و  اعتقاد داشتند،‌ جنس ریزش اسکناس امریکایی در روز یک شنبه طبیعی نبوده است و می تواند بازار را از مسیر تعادل خارج کند. به اعتقاد آن ها، در صورتی که قیمت دلار با همین سرعت به ریزش خود ادامه دهد، با حملات سفته بازانه مواجه خواهد شد.  مقصود از ریزش شارپی(sharp)، نزول های قیمتی غیرمنتظره و شدید است.

تکرار یک اتفاق در بازار ارز

زمانی که بازار از حضور بایدن در کاخ سفید اطمینان کرد، موج زیادی از معامله گران در موقعیت فروش قرار گرفتند. به طوریکه قیمت ظرف ۴ روز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و از نزدیک مرز ۲۵ هزار تومان به سطح ۲۱ هزار و۶۰۰ تومان ریخت. با وجود این، ریزش شدید دلار در آن مقطع زمانی نه تنها ادامه نیافت، بلکه با هجوم خریداران مواجه شد. تحت تاثیر این هجوم، اسکناس آمریکایی در بهمن ماه حدود ۱۸ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. فعالان اعتقاد دارند،‌ اگر بازارساز می خواهد چنان اتفاقی در بازار تکرار نشود، باید سعی کند قیمت را به صورت مدیریت شده تر پایین ببرد. آنچه می تواند سفته بازان را از بازار دور نگه دارد، نوسان کم دامنه و افت پله پله قیمت دلار است.

البته در حالی که برخی فعالان بازار ارز اظهار نگرانی می کنند که ممکن است اتفاق زمستان ۹۹ تکرار شود، گروه دیگری باور دارند،‌ با برداشته شدن تحریم ها، بازار دلیلی برای برگشت ندارد و به افت خود ادامه خواهد داد.

دلار پشت خطی

دلار بازارساز زیر بازار آزاد

یکی از نشان های برهم خوردن تعادل در بازار ارز، پایین رفتن قیمت دلار در بازار آزاد در مقایسه با صرافی های بانکی بود. دیروز در مقطعی قیمت صرافی های بانکی بالای ۲۲ هزار تومان بود. حال آنکه در بازار آزاد، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۱ هزار تومان رفته بود. شماری از معامله گران با توجه به این اتفاق عنوان می کنند که افت قیمت دلار در بازار آزاد هیجانی بوده است.

تحلیل گران فنی باور دارند، اگر امروز قیمت دلار بتواند به بالای محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومانی برگردد، احتمال افت قیمت، کاهش می یابد. از نگاه آن ها تثبیت قیمت دلار زیر محدوده ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومانی می تواند مجوز ورود این ارز به کانال ۲۰ هزار تومانی را صادر کند.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 14323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha