ادعای آکسیوس: مذاکرات وین متوقف شده است

پایگاه آکسیوس مدعی شد روند مذاکرات وین به دلیل اختلاف ایران و آمریکا در مورد سانتریفیوژهای پیشرفته متوقف شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری آکسیوس ادعا کرد اختلاف واشنگتن و تهران بر سر سانتریفیوژهای پیشرفته، روند مذاکرات را متوقف کرده است.

در گزارش نشریه اکسیوس آمده است: دیپلمات‌های اروپایی و مقامات سابق آمریکا گفته اند اختلافات عمیق میان آمریکا و ایران بر سر اقدامات مورد نیاز برای بازگرداندن و محدود سازی برنامه هسته‌ای ایران سبب توقف گفتگوهای وین شده است.

بر اساس گزارش اکسیوس، دولت بایدن گفته است هر معامله‌ای برای بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باید شامل بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات سابقش باشد. اما این مسأله با توجه به حقیقت این مسأله که برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۵ پیشرفت کرده است، امری پیچیده به نظر می‌رسد.

آکسیوس همچنین به نقل از یک منبع دیپلمات مدعی شد: وجود برخی شکاف ها میان واشنگتن و تهران در مورد برنامه هسته ای، مذاکرات وین را متوقف کرده است.

به ادعای این پایگاه، «سرنوشت سانتریفیوژهای پیشرفته که امکان غنی سازی سریع را برای ایران فراهم می کند، اصلی ترین موضوع اختلافی است.»

گفتگوهای ایران و گروه ۱+۴ با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی همچنان در وین ادامه دارد. روز چهارشنبه دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین‌بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به‌صورت دو و چندجانبه میان روسای هیأت‌های مختلف ایران و ۱+۴ برگزار شد.

«انریکه مورا» معاون دبیر کل و مدیر امور سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا، روز شنبه پس از آخرین نشست گروه 4+1 با انتشار پیامی توییتری اظهاراتی نوشت: «کمیسیون برجام در هفته سوم نیز به پایان رسید. پیشرفت‌های اندک، اما با جزئیات بیشتر، پیچیدگی بیشتر نیز به همراه دارد.»

او در ادامه افزود: «هفته آینده دوباره برای ادامه مذاکرات گرد هم خواهیم آمد.»

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 14425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha