نزول بازار کی به اتمام می رسد؟ /ریزش‌ها از بهمن ماه تا کنون ناشی از دستکاری های سازمان بورس در دامنه نوسان است/مسئولان حق حبس سرمایه مردم را ندارند!

مازیار فتحی کارشناس بازار سرمایه گفت: سود و زیان در بازار سهام مربوط به موئلفه "ریسک سرمایه گذاری" می‌شود اما عدم نقدشوندگی و تصمیمات خلق الساعه باعث "عدم امنیت سرمایه" می شود که این موضوع بدترین سم برای هر سرمایه گذاری به حساب می آید و تا زمانی که بازار به این شکل باقی بماند باید انتظار داشت که اوضاع آن روز به روز وخیم تر شود و معاملات کمتر و تنفر بیشتری از بازار به وجود بیاید.وی با تاکید بر اینکه مسئولان حق حبس سرمایه مردم را ندارند، گفت: طبق عرف، قانون، شرع حبس و غصب دارایی مردم منع شده است.

گروه بورس  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ سهامداران خرد ۱۸ هفته است که بی‌وقفه در حال نقد کردن سهام موجود در پرتفوی خود هستند. به عبارتی دیگر از هفته منتهی به ۱۰ دی ماه سال گذشته تاکنون خالص فروش این دسته از معامله‌گران مثبت مانده است. در این میان نگاهی به وضعیت صنایع ۳۹ گانه بورسی از منظر ورود و خروج پول حقیقی حکایت از خالص خرید مثبت حقیقی‌ها در ۶ صنعت در مقابل خروج نقدینگی خرد از ۳۳ گروه بورسی دارد. شاخص کل سهام در این بازار زمانی فراز و فرود چندباره‌ای را تجربه کرده و ۵ بار کانال ۲/ ۱ میلیون واحد را ترک کرده و در نهایت ۱۹ درصد عقب‌نشینی کرده است، اما بیشترین فروش سهامداران خرد در گروه‌های بزرگ دلاری رقم خورده و پس از آن نوبت به بزرگان ریالی رسیده است. کوچک‌ترها اما جایگاه خود در لیست خرید بازیگران حقیقی را حفظ کرده‌اند.

مازیار فتحی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: بازار سهام از مرداد تا بهمن ۱۳۹۹ ریزش طبیعی را داشت که علت آن هم مربوط به حباب های موجود بازار بود اما ادامه ریزش‌ها یعنی از بهمن ماه تا کنون ناشی از دستکاری های سازمان بورس و اوراق بهادار در موضوعاتی مانند دامنه نوسان نامتقارن و غیره بوده است.

وی بیان کرد: نهاد ناظر در عوض نظارت نقش دخالت‌گر را ایفا می‌کند. این دخالت‌های مسموم باعث شده تا بازار سهام به ریل منطقی باز نگردند. در واقع با اعمال قدرت سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات هدفمندی شکل نمیگیرد و اوضاع بازار خراب‌تر از گذشته می‌شود. اگر این دخالت‌های بی‌جا نبود، بازار سهام در کمترین زمان احیاء می‌شد و اکنون شاهد بازاری پویا بودیم.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر سازمان بورس در روند طبیعی بازار دخالتی نمی کرد با ریزش بیشتر شاخص کل رو به رو می‌شدیم و پول‌هایی که خواهان ترک بازار بودند، از این چرخه خارج می شدند اما از یک مقطعی به بعد بازار سهام دوباره صعودی می‌شد و رشد خود را از سر می‌گرفت.

فتحی با تاکید بر اینکه مقررات زائد باعث قفل شدگی نمادها در صف فروش باشد؛ ادامه داد: محدود کردن دامنه نوسان باعث طولانی شدن ریزش‌ها شده و سهامداران خرد از این روند بازار دچار ترس شده‌اند. سهامداران حقوقی با توجه به تجارب و تخصص خود از این ریزش‌ها واهمه‌ای ندارند و در هر زمانی توان شکار سهام را دارند. البته با وضعیت به بار آمده و دستکاری مداوم قوائد سهامداران حقوقی نیز کار خود را تعطیل کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان حق حبس سرمایه مردم را ندارند، گفت: طبق عرف، قانون، شرع حبس و غصب دارایی مردم منع شده است و مسئولان نباید با اعمال دامنه نوسان نامتقارن و دیگر تصمیمات این چنینی دارایی مردم را با اعمال قدرت نگه دارند. عده‌ای خواهان فروش دارایی خود حتی با تحمل ضرر هستند اما سازمان بورس با خودخواهی خود دارایی پول مردم را در بازار سرمایه حبس کرده است. اگر سهامدارانی که طی یک سال گذشته به بازار سرمایه ورود کردند بتوانند دارایی خود را خارج کنند، دیگر هیچگاه به بازار باز نمی گردند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بحث فراتر از سود و زیان است. بسیاری از افراد به نقدینگی خود نیاز دارند و خواهان دریافت و خروج آن هستند اما اقدامات خودخواهانه سازمان بورس باعث از بین رفتن مهمترین مولفه بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی و همچنین عدم امنیت سرمایه شده است.

وی ادامه داد: سود و زیان در بازار سهام مربوط به موئلفه "ریسک سرمایه گذاری" می‌شود اما عدم نقدشوندگی و تصمیمات خلق الساعه باعث "عدم امنیت سرمایه" می شود که این موضوع بدترین سم برای هر سرمایه گذاری به حساب می آید.

 معتقد است: اواخر عمر دولت است و به همین دلیل سیاست مداران و مسئولان نگران عوارض و خطرات این اقدامات خود نیستند  و میخواهند به هر طریقی سرمایه را در بازار نگه دارند؛ در صورتی که این اقدام نه تنها فایده ای ندارند بلکه باعث افزایش ترس سهامدار، بی اعتمادی و فرسودگی در دوره بازگشت پویایی بازار می‌شود. تا زمانی که بازار به این شکل باقی بماند باید انتظار داشت که اوضاع آن روز به روز وخیم تر شود و معاملات کمتر و تنفر بیشتری از بازار به وجود بیاید.

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 14486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha