بورس منتظر انتخابات ۱۴۰۰ یا وین؟ / خردادی پر حادثه اینبار برای بازار سرمایه!

کارشناسان معتقدند در حال حاضر مسائلی از قبیل مناظرات انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات برجام و نوسانات بازار ارز از جمله عوامل اثرگذار بر بازارسرمایه هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛  حدود ۴۰ روز  تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، در این شرایط بحث‌های  انتخاباتی، تغییرات بازار دلار، مذاکرات در خصوص برجام همگی از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه هستند.

در این گزارش در خصوص میزان و نحوه اثرگذاری این عوامل بر بازار بورس با چند کارشناس  بازار سرمایه گفت و گو خواهیم داشت.

بابک سالاروندی کارشناس بازار سرمایه، در خصوص اینکه تا انتخابات چه سناریوهایی پیش روی روی بازار سرمایه است؟، تشریح کرد: از جمله سناریوهایی که در سال ۱۴۰۰، پیش روی بازارسرمایه است، می‌توان به وجود ریسک‌های سیاسی، مناظرات انتخاباتی، تزریق دلار و برجام اشاره کرد، که قاعدتاً هر کدام از عوامل در کوتاه‌مدت و بلندمدت، تاثیراتی را روی این بازار  خواهند گذاشت.

وی بیان کرد: در کل تحولات سیاسی داخلی و یا بین المللی، همواره بر ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازار های مختلف به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تاثیرات با اهمیتی دارد.

کارشناس بازار سرمایه  اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که مهمترین رخداد سیاسی داخلی است، هستیم. رئیس جمهور، سیاست‌های کلان اقتصادی را تعیین و اجرا می‌کند که سیاست‌ها  مسیر بازار سرمایه را مشخص می‌کنند.

وی بیان کرد: همسو بودن مجلس و ریاست جمهوری هم نقش بسزایی در تعیین مسیر بازار سرمایه دارد. با اینکه در حال حاضر، ما شاهد این هستیم که دولت و مجلس در بسیاری از موضوعات باهم، هم جهت نیستند.

سبز پوش شدن بازار سرمایه با نزدیک شدن به انتخابات

وی گفت: در چهار دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در نزدیک انتخابات، ما معمولاً شاهد شاخص مثبت در بازار سرمایه بودیم. ولی شرایط فعلی با دوره‌های قبل متفاوت است و در حال حاضر، شاهد افول شاخص و کم رونقی در بازار سرمایه هستیم.

این کارشناس بورس بیان کرد: از نظر من این روند، تا برگزاری انتخابات، ادامه دار است. مگر اینکه، نقدینگی قابل توجهی به بازار تزریق شود یا اینکه در قوانین بازار سرمایه تغییراتی ایجاد کنند. تزریق نقدینگی، می‌تواند از طریق انتشار اوراق توسط هلدینگ‌ها، به بازار سرمایه صورت گیرد، اما این پروسه طولانی است و تا قبل از انتخابات انجام پذیر نیست. در رابطه با تغییر قوانین که مهم‌ترین آن تغییر دامنه نوسان نامتقارن به صورت فعلی است.

وی افزود: قطعاً نوسانات و هیجانات، در هفته‌های آخر منتهی به انتخابات بیشتر خواهد شد. در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست جمهوری، یکی از مواردی که در مناظرات انتخاباتی مورد بحث قرار می‌گرفت،   موضوع بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد بود. اما  این موضوع امسال از رنگ و بوی خاص تری از جهت اینکه، بیش از ۵۷ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند و خیلی از این‌ها با تشویق دولت فعلی وارد بازار سرمایه شدند، برخوردار است.

سالاروندی گفت: با توجه به ورود قابل توجه افراد به بازار سرمایه، یکی از موضوعات اصلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه خواهد بود و از نظر من شاهد مانور خیلی زیادی بر روی بازار سرمایه خواهیم بود.

بازار سرمایه متاثر از مذاکرات وین

سالاروندی در رابطه با تاثیر برجام و تزریق دلار بر بازار سرمایه اظهار کرد: مذاکرات در خصوص برجام در نشست وین و تزریق دلار از عمده تحولات سیاسی قابل توجه و تاثیرگذار بر بورس هستند. گفت و گو و توافق‌های طرفین برای بازگشت به برجام، می‌تواند مثبت و یا منفی باشد. در صورت رفع تحریم ها، اتفاقات خوبی در اقتصاد، از جهت کمتر شدن تحریم‌ و فروش نفت بیشتر و در نتیجه کاهش کسری بودجه‌ خواهد افتاد که در این صورت، دولت اوراق کمتری می‌فروشد و نرخ بهره کاهش می‌یابد؛ این امر بر رونق بازار سرمایه و ورود نقدینگی به این بازار کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد:در صورت عدم توافق ممکن است افزایش نرخ ارز حاصل شود و همینطور تحریم‌ها باقی بماند که این، روی سرنوشت و سودهای عملیاتی یکسری از شرکت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اثرات تزریق دلار به اقتصاد کشور اظهار کرد: اگر تحریم‌ها کاهش پیدا کند، قطعاً ما صادرات خواهیم داشت که افزایش صادرات ورود ارز به کشور را به دنبال دارد و سبب کاهش نرخ دلار می‌شود.

متغیرهای اقتصادی در حال حاضر به نفع بازار سرمایه هستند

رضا عیوض لو کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تزریق دلار به اقتصاد کشور چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟، تشریح کرد: از زمانی که درآمدهای نفتی افزایش یافته در تقابل با آن واردات نیز افزایش یافته است؛ و افزایش واردات، به کسری تراز تجاری دامن زده و بعید به نظر می‌رسد، با توجه به سیاست‌های موجود، نرخ ارز مورد سرکوب قرار گیرد.

وی بیان کرد: نرخ ارز هر سال متناسب با نرخ تورم خود را تعدیل خواهد کرد، این تعدیل تورم، چند سال یکبار صورت می‌گیرد، ولی به نظر می‌رسد از این به بعد تعدیل در نرخ ارز کوتاه‌تر و متناسب با تورم آن سال، صورت بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر ما به ثبات در نرخ ارز رسیده ایم که این به نفع صادر کننده‌های ما است و همینطور، یک ثبات نسبی در نرخ سود بانکی داریم که به عنوان جایگزین بازار سرمایه است. در کل متغیرهای اقتصادی به نفع بازار سرمایه هستند. ولی در حال حاضر اعتماد سرمایه‌گذاران از بازار سلب شده و بازار برای رسیدن به تعادل و جلب اعتماد سهامداران نیاز به زمان دارد تا اتفاقات را هضم و مجددا ارزیابی کند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بحث مجلس و دولت و تاثیر تصمیمات آن ها بر بازار سرمایه اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها تاثیر بسزایی بر بازار سرمایه دارند.

باید به مکانیزم قیمت گذاری در بازار اعتقاد بیشتری داشته باشیم

او ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که، بازار سرمایه قیمت پذیر نیست و اگر در صنعتی احساس می‌کنیم که باید حتماً صنعت مورد نظر قیمت‌گذاری شود به هیچ وجه این اقدام درست نیست. زیرا در بلند مدت باعث ناکارآمدی اقتصاد می‌شود و هر گاه، برای یک کالا دو قیمت وجود داشته باشد مطمئنا در بلندمدت به ناکارآمدی منجر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر سیاست‌ها به سمتی برود که به قیمت گذاری در بازارها بیشتر اعتقاد داشته باشیم و اقدام به نظامندی بازارها کنیم این می‌تواند به نفع بازار سرمایه باشد.

وی افزود: سیاستگذاری‌ها بسیار تاثیر گذار هستند و باید به نهاد نظارتی بازار سرمایه اعتماد کافی را در تصمیم گیری‌ها و اعمال نظارت‌ها بدهیم و به مکانیزم بازار اعتقاد بیشتری داشته باشیم. این‌ها سیاست‌هایی هستند که هم دولت و هم مجلس می‌توانند در پیش بگیرند و به نفع بازار سرمایه است.

عیوض لو در پاسخ به این پرسش که، آیا انتخابات می‌تواند سبب اثرگذاری مثبت بر روی بازار سرمایه شود؟، گفت: این سیاست در زمانی می‌تواند متصور شود که، بانک مرکزی پول چاپ کنند و پول‌ها را به صورت غیر مستقیم از طریق کانال‌های توزیع خود (بانک) وارد بازار کند. دولت خود از بازار سرمایه تامین مالی می‌کند و اوراق منتشر می‌کند و سهم می‌فروشد، در سال ۹۹ نیز دولت اوراق زیادی فروخت. چنین دولتی نمی‌تواند تزریق کند بلکه می‌تواند از طریق سیاست گذاری‌ها کمکی به بازار سرمایه برساند.

ابهامات زیادی پیش روی بازار سرمایه قرار دارد

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با سناریوهای پیش روی بازار سرمایه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در رابطه با انتخابات انتظار می‌رود یک دولت همسو با مجلس انتخاب شود.

وی بیان کرد: مباحث برجام و مذاکرات خیلی اثر بیشتری بر بازار سرمایه نسبت به انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت و مهمترین فاکتور آن تاثیر گذاری بر دلار خواهد بود و دلار تعیین کننده‌ای برای سود شرکت‌هایی که صادر کننده هستند، خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در سال گذشته ما ۴ میلیارد دلار، کسری تراز تجاری داشتیم و دلار کمی، در اختیار دولت بود. بعید به نظر می‌رسد، که برای پایین نگه داشتن نرخ ارز، دلار به اقتصاد کشور تزریق شود و تنها شانس برای پایین ماندن نرخ ارز، به نتیجه رسیدن مذاکرات و یا آزادسازی دلار خواهد بود.

وی گفت: تقاضای دلار برای ساخت کارخانه‌ها زیاد است و به دلیل شرایط تحریم امکان تولید بیشتر از وضعیت موجود نبوده و اگر شرایط تحریم تسهیل شود و شرایط بهتری از نظر سیاسی داشته باشیم قطعاً طرح و توسعه‌های جدیدی راه خواهد افتاد و تقاضای دلار بیشتر خواهد شد.

دلبری بیان کرد: ابهامات هنوز پا برجاست، امسال کسری بودجه حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و دولت نیاز دارد، با فروش اوراق در بازار سرمایه تامین مالی کند.

وی افزود: تا ابهامات برطرف نشود، بعید است در بازار سرمایه شرایط بهتری رخ دهد، البته از طرفی، از شرکت‌ها گزارش‌های خوبی در حال انتشار است و در حال حاضر تمام سهام بازار سرمایه حداقل افت ۴۰ درصد را تجربه کرده اند و ارزنده هستند، ولی به دلیل ابهامات در بحث سود بانکی و قیمت گذاری‌ها بعید است، روندهای دو سال قبل مجددا تکرار شود.

در پایان با بررسی نظرات مختلف کارشناسان، می‌توان نتیجه گرفت، برای رونق بازار سرمایه، باید ابهامات پیش روی بازار سرمایه برطرف و نقدینگی به بازار سرمایه تزریق شود. طبق گفته‌های کارشناسان، با توجه به اهمیت بازار سرمایه نزد مردم، داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند تاثیر  زیادی بر بازار سرمایه داشته باشد.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 14518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha