بازار نگران‌تر از همیشه به واسطه ارز زیر ۲۰ تومان/ بازار همچنان منفی پیش می‌رود

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با توجه به اعلام خبر ارز زیر ۲۰ تومان بازار را نگران‌تر از همیشه کرده است، مطرح کرد: بازار به سرخپوشی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار سرمایه دیروز هم به حرکت در جهت منفی خود ادامه داد و همچنان در حالت خرسی خود ماند. به گونه ای اثر کاهش قیمت سهام شاخص ساز روی سهم های کوچک و به تبع آن شاخص هم وزن و حتی فلزات اساسی نیز اثر منفی گذاشته است.

شاخص کل از همان ابتدا روی ریل نزولی بود و فشار فروش ها تا پایان معاملات به گونه ای بود که نماگر اصلی بازار ریزش ۱۵ هزار و ۵۹۱ واحدی داشت و به عدد یک میلیون و ۸۷۱ واحد رسید در حالی که نمادهای فولادی و بانکی هم حال روز خوبی را نداشتند.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز یک هزار و ۲۰۷ واحد افت کرد و به ۴۲۰ هزار و ۸۱۱ واحد رسید تا سرایت حال بد شاخص سازها را نشان دهد حتی شاخص فلزات اساسی در روزی که سهم های این گروه جامه سرخ به تن داشتند با افت ۲۱ هزار و ۵۰۵ واحدی روی پله ۸۶۱ هزار و ۷۶۳ واحد توقف کرد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «اپال»، «شستا»، «وپاسار»، «اپال»، «وبصادر»، «فولاد» و «وتجارت» بیشترین تراکنش را داشتند، اما نماد «اپال» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فولاد»، «فارس»، «کچاد»، «تاپیکو» و «شپنا» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکتی شاخص کل داشتند.

در میان نمادهای فولادی بازار سرمایه هم، همه نماد ها سرخ پوش بودند و در این میان، نمادهای «کاوه»، «کویر» و «فولاد» بیشترین افت قیمت را داشتند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات دیروز اظهار کرد: بازار منفی یکشنبه، ادامه روند نزولی بازار به واسطه انتظارات کاهشی در نرخ ارز بود و گزارش غیرمنتظره و بد بانک ملت هم نگرانی‌ها در مورد ارز را بیشتر کرده و دستور رئیس جمهور برای رساندن دلار به زیر ۲۰ هزار تومان بازار را تحت الشعاع قرار داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اعلام جبران زیان دارندگان صندوق پالایشی از محل تخصیص واحدهای جدید هم فشار عرضه در این گروه را بیشتر کرده و در واقع نتیجه معکوس داشته است زیرا بازار برآورد می‌کند این یونیت‌های جدید هم عرضه و نقد شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: تایید گفت‌وگوهای قبلی ایران و عربستان و اعلام مذاکرات جدید دو کشور همسایه در کنار اظهار نظرهای بایدن و روحانی درباره پیشرفت مذاکرات برجامی، برداشتن تحریم‌ها و آزادسازی ارز و اهتمام دولت برای پایین آوردن ارز به طور سیاسی با اتکا به ایجاد جو رسانه‌ای امیدوارکننده برای تقویت ریال نهایتاً بورس را متوقف کرده است و بالا ماندن نرخ‌ها در بازار بدهی و سپرده هم رمقی برای بازار نگذاشته؛ آن هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی همچنان می‌تازند و مس ۱۰ هزار و ۳۰۰ دلار  بر تن را هم دید.

قلی‌پور با اشاره به اینکه بسته ۳+۷ حمایتی بورس اثر بلند مدت دارند، گفت: بخش‌های مربوط به استمهال یا معافیت‌های مالیاتی، نقدینگی جدید از محل برگشت مالیات، انتشار صکوک اجاره سهام و برداشت از صندوق توسعه ملی هم احتمالا دو ماه زمان‌بر خواهد بود و همچنین، با اعلام دور جدید فروش اوراق بیمه سهام، ناشرین اوراق بیمه سهام هم نرخ‌های پایین‌تر را ترجیح می‌دهند تا تعهد بازدهی‌شان را بتوانند محقق کنند.

وی در پایان و در پیش‌بینی بازار در معاملات امروز خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ‌های پایانی و آخرین معامله،   معاملات در امروز احتمالا منفی شروع می‌شود، ولی روند بازار  بر اساس وضعیت پایانی بازار ارز دیروز بعد از ظهر و امروز ظهر تعیین می‌شود که فکر می‌کنم هر دو منفی باشند.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 14566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha