انتخابات ۱۴۰۰ چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟ /مسئولان و مدیران نگاه صحیحی به بازار سهام ندارند/نباید انتظار تحول ویژه ای در بازار سهام داشته باشیم

کارشناس بازار سرمایه گفت:هنوز مسئولان و مدیران نگاه صحیحی به بازار سهام ندارند و حتی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تعریف دقیقی از بورس ندارد و بیشتر نقش متولی بازار را ایفا می‌کند و به دنبال جمع آوری و حفظ پول در بازار است. زمانی که مسئولان مستقیم بازار سرمایه تعریف دقیقی ندارند نمی‌توان به نامزدهای انتخاباتی امیدوار بود.احیاء بورس هم لزوما به معنای رشد نیست و این اتفاق را برای امسال بعید می دانم. اگر منابع مالی با نگاه تقویت بنگاه های تولیدی در بازار ورود نکند  و همچنان نگاه سفته بازی حاکم باشد (همانند ۱۰ سال گذشته)، نباید انتظار تحول ویژه ای در بازار سهام داشته باشیم. 

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  معاملات اولین روز هفته مصادف با اجرای مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر بازگشت دامنه نوسان به مثبت و منفی ۵ درصد و تعدیل رقم حجم مبنا بود. گرچه همچنان شاهد صف فروش‌های نسبتا سنگین برای سهام بورسی و فرابورسی هستیم و دو نماگر بورسی روند معکوسی در پیش گرفتند اما تحرکات مثبتی از سوی سهامداران به ویژه حقیقی‌ها ایجاد شده و به نسبت از ارزش صف فروش‌ها کاسته شده است. بازارهای جهانی نیز روند مطلوبی را در هفته گذشته رقم زدند. با وجود بازی مثبت محرک‌های بنیادی اما همچنان تردید نسبت به چشم‌انداز آتی بازار مانع از شکل‌گیری تقاضای موثر در بورس تهران شده است و باید دید در روزهای آینده تعادل میان عرضه و تقاضا چگونه شکل می‌گیرد.

این امر در کنار مصوبه جدید موجبات تحرکات سهام بزرگ و کامودیتی محور را فراهم کرده است. هرچند اجرای مصوبه جدید افزایش نقدشوندگی در پیش داشته و تحرکات مثبتی در روند بازار ایجاد کرده اما این موضوع را نباید فراموش کرد که اجرای این امر قرار نیست روند بازار سهام را یک‌باره دگرگون سازد. امید است که تحرکات بزرگان، کوچکترها را نیز در روزهای آتی به جنبش وا دارد. هرچند در روند بازار سهام در روزهای آتی عوامل متعددی از جمله انتخابات ریاست جمهوری، مذاکرات برجامی و... دخیل است.

حسین خسرونژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد درمورد تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بر بازار سهام اظهار کرد: به طور کلی این رویداد نباید تاثیر زیادی در بازار سهام داشته باشد اما در سال ۹۲ شاهد این بودیم که حسن روحانی با شعار دیپلماسی پا به عرصه گذاشت و پس از انتخاب شدن او به عنوان رئیس جمهور، جو مثبتی در بازار به وجود آمد. هرچند که تفاوت رزومه کاری و دیدگاه خاصی بین نامزدها وجود ندارد و با ورود هر یک از نامزدها به این سمت، ماهیت اقتصاد و سیستم مدیریتی ما تغییر نخواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین انتخابات نباید تاثیر ویژه ای بر بازارهای مالی داشته باشد و معیارهای سرمایه گذاری در هر بازاری (بورس، مسکن، سکه و غیره) آیتم های اقتصادی است که می تواند منجر به ورود و یا خروج سرمایه افراد شود.

وی اضافه کرد: فارغ از هر طیفی و جناحی اگر گشایش اقتصادی حاصل شود و سیاست‌ها به سمت کاهش نرخ ارز، بهبود فضای کسب و کار، کاهش دوره بازگشت سرمایه و... شود، سرمایه گذاران بازار را جذاب و متمایل به سرمایه گذاری می شوند اما بعید میدانم در سال جاری شاهد دست آوردی باشیم و وقوع رکود در اقتصاد محتمل تر است.

خسرونژاد بیان کرد: هنوز مسئولان و مدیران نگاه صحیحی به بازار سهام ندارند و حتی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تعریف دقیقی از بورس ندارد و بیشتر نقش متولی بازار را ایفا می‌کند و به دنبال جمع آوری و حفظ پول در بازار است. زمانی که مسئولان مستقیم بازار سرمایه تعریف دقیقی ندارند نمی‌توان به نامزدهای انتخاباتی امیدوار بود.

کارشناس بازار سرمایه درمورد این سوال خبرنگار که چه اقدامی برای ایجاد و حفظ پویایی بازار نیاز است؟ پاسخ داد: احیاء لزوما به معنای رشد نیست و این اتفاق را برای امسال بعید می دانم. اگر منابع مالی با نگاه تقویت بنگاه های تولیدی در بازار ورود نکند  و همچنان نگاه سفته بازی حاکم باشد (همانند ۱۰ سال گذشته)، نباید انتظار تحول ویژه ای در بازار سهام داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: برای پویایی بازار سهام و انجام معاملات بیشترباید تیم نظارتی و سرپرستی سازمان بورس کارشناسی تر و علمی تر برخورد کنند. مسئولان در ماه های گذشته تصمیمات خلق الساعه و متعددی اخذ کردند و دیگر نباید این رویه را ادامه دهند؛ مطمئن باشید تمام کارشناسان و سرمایه گذاران باهم اشتباه نمی‌کنند. نتیجه تصمیمات دولت مردان را در ماه های قبلی شاهد بودیم؛ ثمره ببار آمده نمی تواند اتفاقی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برای پویا شدن بازار باید دولت، نمایندگان مجلس، مسئولان مربوطه قبول کنند که بازار سهام تصمیم گیرندگان دیگری دارند و سهامداران خرد و حقوقی مکانیزم اصلی ان را تشکیل می دهند.

خسرونژاد گفت: در حقیقت اقتصاد، قیمت‌های کنونی فراتر از ارزش ذاتی سهام ( Over Price ) است. تا زمانی که این نگاه بین سرمایه گذاران وجود داشته باشد هیچ تفاوتی در اوضاع و حال بازار ایجاد نمی‌شود. بازار سرمایه باید بدون دخالت و مطابق مکانیزم عرضه و تقاضا پیش برود و حتی اگر ریزشی هم در پیش بود باید به آن اجازه تخلیه فشار فروش داد تا هر چه سریع تر به سطح ارزندگی دست پیدا کند.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 14799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha