مردم همان اشتباهاتی را در بازار ارزهای دیجیتال تکرار می‌کنند که در بورس هم انجام دادند/ سرمایه‌گذاران به این بازار پناه آورده‌اند!

کارشناس فناوری دیجیتال و رمز ارزها گفت: بازارکریپتو کارنسی‌ها هم مثل همه بازارها می‌تواند سود یا ضرر و زیان داشته باشد، البته بنده به عینه در حال حاضر شاهد این موضوع هستم که مردم همان اشتباهاتی را در بازار کریپتوکارنسی‌ها تکرار می‌کنند که متاسفانه در بورس هم انجام دادند، یعنی مردمی که اصلا شناختی از بورس نداشتند و آشنایی با ماهیت بورس نداشتند در این بازار سرمایه‌گذاری کردند و با زیان‌های سنگین از این بازار خارج شدند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بازار رمز ارزها بازار جدیدی است که بسیاری بدون دانش کافی نسبت به ویژگی‌های این بازار علاقمند به سرمایه‌گذاری شده‌اند . بازار رمز ارزها اصولا چیست، چه کاری می‌کند و ریسک‌های این بازار چیست؟ واقعا چقدر کسب سود دارد و قوانین این بازار چیست را در گفت و گو با بهنام سلطانی درمیان گذاشته‌ایم که در ادامه بحث می‌خوانید.

به عنوان اولین سوال بفرمایید بازار رمز ارزها چگونه بازاری است وچرا تا این حد برای عامه مردم دارای جذابیت شده است؟

بازار کریپتوکارنسی یک بازار نوپا، جدید و پر سود است، این روزها مردم به جای ورود به بازارهای سنتی مثل خرید طلا و سکه یا ارز و مسکن و خودرو علاقمند به خرید کریپتوکارنسی ها شدند، شاید به این علت که زیر ساخت های اقتصادی ما اکثرا قدیمی و از دست رفته است، یعنی زیر ساخت های مناسب برای سرمایه گذاری در کشور ایجاد نشده است. همانگونه که شاهد هستیم متأسفانه بسیاری از کارخانه ها و کسب و کارها در دوران کرونا تعطیل شدند ، لذا مردم با سرمایه های سرگردان خود و کاهش ارزش پول ملی به دنبال کسب سود هستند از این جهت احساس کرده اند که بازار رمز ارزها بازار بسیار جذابی است، لذا مردم به این دلیل جذب این بازار شده اند.

 ویژگی های این بازار چیست و آیا کسب سود در آن برای همه سرمایه گذاران حتمی است؟

بازارکریپتو کارنسی ها هم مثل همه بازارها می تواند پر سود یا ضرر و زیان داشته باشد، البته بنده به عینه در حال حاضر شاهد این موضوع هستم که مردم همان اشتباهاتی را در بازار کریپتوکارنسی ها  تکرار می کنند که متاسفانه در بورس هم انجام دادند، یعنی مردمی که اصلا شناختی از بورس نداشتند و آشنایی با ماهیت بورس نداشتند دراین بازار سرمایه گذاری کردند و با زیانهای سنگین از این بازار خارج شدند، لذا چه ورود به بورس چه ورود به بازار رمز ارزها نیازمند دانش آن حوزه است. در  حال حاضر هم  برخی بدون دانش کافی به سمت بازار کریپتوکارنسی ها می روند. متاسفانه دوستانی را در شبکه‌های اجتماعی می بینم که بدون دانش کافی وارد این حوزه می شوند، برخی ممکن است سود کنند و برخی هم قطعا دچار زیان می شوند بنحوی که برخی رمز ارزها در ۲۴ ساعت ممکن است ارزش آنها نصف و یا شاید دو، سه برابر شود، بنابراین طبیعتا عده ای از این بازار سود می برند و عده ای هم دچار زیان می شوند. موضوع دیگری این بازار را جذاب کرده در آمدهای دلاری است، این موضوع به دلیل سقوط ارزش ریال نوعی اطمینان خاطر درافراد ایجاد می کند بخصوص برای ما ایرانی ها جالب است. اما به هر حال می توان گفت مردم ما برای اینکه از سقوط ریال نگران هستند به این بازار پناه آورده اند اما در کل اگر با دانش و آگاهی وارد این بازار شویم،خود بازار کریپتوکارنسی ها جزء جذاب ترین بازارها به شمار می رود.

این بازار دارای چه ریسک هایی است؟

اولین ریسک ورود به بازار بدون دانش و آگاهی لازم دراین حوزه است. دانش ورود به بازار وکار کردن دراین بازار بسیار حائز اهمیت است در غیر این صورت یک ریسک بزرگ است. بعضی رمز ارزها دارای  پشتوانه خوبی هستند، اما برخی اوقات صرفا با یک توئیت ممکن است قیمت رمز ارزها افزایش یا دچار سقوط آزاد شود، بنابراین برای کاهش زیان باید در این زمینه دانش خود را ارتقاء دهیم.  در مورد ریسک های دیگری که خبرگزاری ها بسیار به آن می پردازند به صورت نمونه می توان گفت سخنان نمایندگان مجلس بازتاب پیدا می کند، هر چند این سخنان عملا بدون آگاهی و دانش در این حوزه بیان می شود. ما متاسفانه در کشور قانون مدونی برای رمز ارزها نداریم، بنابراین همین موضوع بیشتر مردم را به سمت مخفی‌کاری ترغیب می‌کند طوری که مجبور به دور زدن مسوولین می شوند، البته در نهایت مسوولین می گویند این کار غیر قانونی است اما حرفه ای های بازار اصلا کاری به صرافی‌های ایرانی ندارند که نگرانی بستن صرافی های ایرانی باشند پس در نتیجه  سخنان فاقد آگاهی سیاسیون که اصلا کارشناسی نیست نگرانی هایی که ایجاد می شود ممکن است به سرمایه های مردم آسیب برساند، ضمن اینکه سخنانی که درباره رمز ارزها می گویند اصلا قابل هضم نیست. مثلا بیاید و بگویند که همه صرافی ها را می بندیم،مگر از پنج سال پیش که حرفه ای های بازار کار می کردند کسی با صرافی های داخلی کار داشت؟ تنها مراجعه به صرافی های داخلی تبدیل ریال به دلار و تبدیل دلار به ریال است، بنابراین تمام حرف‌هایی که زده می‌شود کاملاً غیرکارشناسی است و هیچ کارگروه متخصص در این زمینه وجود ندارد که به مردم آگاهی بدهد، ضمن اینکه این ایراد گیری ها مشکل همیشگی ماست تصمیم گیری هایی که در دولت انجام می‌شود همگی بر خلاف روند تسهیل و استفاده از رمز ارز هاست، در حالی که به علاقمندان این حوزه باید کمک شود. متاسفانه از دو سال گذشته تا الان تصمیم‌گیری خوبی برای حوزه رمز ارزها صورت نگرفته و این موضوع ریسک را برای افراد مبتدی که با صرافی های داخلی کار می‌کنند افزایش داده است. مثلا ممکن است یک صرافی بسته شود یا یک صرافی کلاهبرداری کند مثل ترکیه که یک صراف کلاهبرداری سنگینی کرد ، بننابراین این ریسک فاکتور ها وجود دارد اما اصلی ترین آن ورود بدون دانش به این بازار است، چرا که بازار رمز ارزها دارای نوسان زیادی است. خود بیت کوین در یک روز  ۸ هزار تا ۱۰ هزار ریزش داشت، لذا ورود با دانش بسیار مهم است ضمن اینکه نباید روی کوین های بدون پشتوانه سرمایه گذاری خاصی کرد.

در مورد صرافی ها هم توضیح دهید که اصولا مهمترین کار آنها در قبال سرمایه گذاران رمز ارز چیست؟

صرافی ها محل نگه داری کوین نیستند، چرا که کوین ها در کیف پول نگهداری می شوند، بنابراین همه صرافی های داخلی و خارجی که کار می کنند دارای این ریسک فاکتور هستند که احتمال از دست دادن پول در آنها وجود داشته باشد، چون صرافی جای معامله است و فقط جای نگه داری طولانی مدت کوئین نیست، البته کسانی که با سرمایه های بالا کار می کنند فقط با صرافی های خارجی کار می کنند و از صرافی های داخلی برای تبدیل دلار به ریال استفاده می کنند.

مهمترین خواسته شما از دولت و مجلس برای حمایت و هدایت درست از این بازار نوظهور چیست؟

  اول در زمینه رمز ارزها و ماینینگ ها قانون خوبی مدون شود و از اظهار نظرهای غیر کارشناسی پرهیز شود چون این اظهار نظرها برخلاف بورس روی این بازار هیچ تاثیری ندارد و این ها فقط و فقط باعث سردرگمی مردم می شود. اخیرا مجلس گفته باید با صرافی های مجاز  کار کنیم در حالی که ما الان اصلا صرافی مجاز و قانونی بابت این موضوع نداریم. همچنین هر گونه سنگ اندازی دراین بازار از بین برود و از قوه قهریه در برابر کار صرافی ها استفاده نشود، اگر قانون خوبی تصویب نشود کار کردن در حوزه رمز ارزها زیر زمینی می شود.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 14889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha