عرضه غکورش پس از یک سال/ شرایط بازار سرمایه برای عرضه اولیه مناسب شده است!

کارشناس بازار سرمایه گفت:عرضه اولیه غکوروش قرار بود در ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، صورت پذیرد که به دلیل شرایط بازار سرمایه، عرضه آن به زمان فعلی موکول شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عرضه اولیه غکورش اظهار کرد: شرکت بسته بندی کوروش به عنوان شرکت‌های فرعی گروه صنعتی گلرنگ، در بهار سال ۹۲ تاسیس شد و با احداث کارخانه تولید روغن و بهره برداری از آن، در منطقه اشتهارد در سال ۹۴، فعالیت خود را آغاز کرد و با استفاده از زیر ساخت‌های گروه، به سرعت فعالیت و تولید خود را توسعه داده است.

او بیان کرد: شرکت بسته بندی کوروش، دومین تولیدکننده روغن و اولین تولیدکننده روغن مایع خانوار محسوب می‌شود. این واحد صنعتی به‌موجب پروانه بهره برداری کارخانه اشتهارد، در ۳۱ خرداد سال ۹۶ و کارخانه تاکستان در ۱۳ مهر سال ۹۵، مجموع ظرفیت تولید، ۴۰۷.۱ هزار تن در سال را داراست.

کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت بسته بندی کوروش به عنوان نماد ۵۴۶ در بازار دوم بورس تهران و در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی درج شده است. تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه غکورش حدود ۲.۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

رضاپور گفت: از سهام شرکت غکورش، ۲۴۰ میلیون سهم معادل ۸ درصد شرکت صنعت بسته بندی کوروش، عرضه خواهد شد که ۱۶۸ میلیون آن به عموم و مابقی به صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاص خواهد داشت؛ که احتمالا حدود، ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، به هر کد اختصاص می‌یابد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، چرا عرضه، عرضه اولیه غکورش در ٢٩مرداد ماه لغو شد؟، تصریح کرد: عرضه اولیه غکورش قرار بود در ۲۹ مرداد ۱۳۹۹، صورت پذیرد که به دلیل برخی ابهامات و شرایط بازار سرمایه، عرضه آن به زمان فعلی موکول شد.

او بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که، عرضه اولیه غکورش، فرصت تامین مالی بیش از ۷۰۰ میلیارد تومانی را برای گروه غذایی ایجاد خواهد کرد. حدود ۶۲۰ نفر در واحدهای شرکت بسته بندی کوروش، مشغول به کار هستند و ریسک تامین مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و قیمت‌گذاری محصولات به عنوان مهم‌ترین ریسک‌های این شرکت شناسایی شده است و از نمادهای تجاری اویلا، کیمبال، فامیلا و سان تین به عنوان برندهای مطرح این شرکت می‌توان نام برد.

رضاپور در رابطه با وضعیت گروه غذایی موجود در بورس اظهار کرد: شاخص صنعت غذایی از ۷۸ هزار و ۲۰ واحد از ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ در تاریخ ۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ به محدوده ۴۸ هزار و ۳۸۵ واحد رسیده است که از افت ۳۸ درصدی نمادها حکایت دارد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر شاخص کل بورس نیز از محدوده یک میلیون و ۷۵۷ هزار واحد به یک میلیون و ۱۰۵ هزار واحد کاهش یافته که حدود ۳۷ درصد ریزش را نمایش می‌دهد. این در حالی است که، بازه قیمتی تعیین شده برای عرضه اولیه غکورش، با افزایش مختصری همراه بوده است که احتمالا گزارشات مربوط به عملکرد نیمه دوم سال ۱۳۹۹ و فروردین و اردیبهشت ماه امسال در کسب نظر مساعد هیئت پذیرش نقش مهمی داشته است.

او افزود: عدم کاهش نرخ عرضه‌ سهام شرکت بسته بندی کوروش، موجب انتقاد گروهی از کارشناسان بازار سرمایه شده است و به نظر می‌رسد، با کاهش جزئی قیمت، جذابیت خرید سهام در این قیمت‌های تعادلی بیشتر است، اما باید توجه داشت، صورت‌های مالی حسابرسی نشده شرکت برای عملکرد سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۹ که اخیرا منتشر شده است نیز نشان دهنده‌ تحقق سود خالص یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی است. یعنی، معادل ۳۸۷۹ ریال سود به ازای هر سهم است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد حدود ۲۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا بازار سرمایه شرایط مناسبی برای عرضه، عرضه اولیه غکورش دارد؟، گفت: با توجه به انتظار بهبود وضعیت فروش و سودآوری شرکت بسته بندی کوروش در سال ۱۴۰۰ و شرایط بازار سرمایه از جانب، افت مکرر بازار سرمایه، نزدیکی به کف‌های تحلیلی، احتمال تعادل و رشد ملایم سهم غکورش بیشتر از ریزش شدید شاخص از محدوده‌ فعلی است.

او در پایان بیان کرد: همچنین شناوری سهم غکورش فعلا محدود است و شرکت سرمایه‌گذاری کوروش به میزان ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه را، تعهد کرده و  به نظر می‌رسد علیرغم بی اعتمادی عمومی حاکم بر بازار سرمایه، نباید نگرانی زیادی برای افت قیمت سهم غکورش به رقم کمتر از عرضه اولیه در مقطع کنونی در هفته‌های آتی داشته باشیم

۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 15189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha