نجات بازار در گرو سهم‌های کوچک

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهام کوچک بازار، مانند ریلی هستند که قطار نقدشوندگی بازار روی آن حرکت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با توجه به روند منفی ۱۰ روز گذشته، شاخص هم وزن در آخرین روز هفته کاری بازار  مثبت شد، علت مثبت شدن و منفی بودن روزهای گذشته چیست؟ اظهار کرد: محدودیت‌های دامنه نوسان دلیل فاصله معنادار بین شاخص‌ها بوده است. دامنه نوسان ۲ درصدی سبب می‌شود چند شرکت بزرگ که بر مثبت ۶ معامله می‌شوند؛ شاخص کل را مثبت و شاخص هم وزن را منفی کنند که این یک جو در حوزه معاملات بود.

او در ادامه بیان کرد: برخی از کارشناسان بازار سرمایه نقد بر این داشته‌اند که دامنه نوسان نامتقارن فرمول شاخص را برهم زده است؛ در حال حاضر که دامنه نوسان متقارن مثبت و منفی پنج بر قرار است، از لحاظ آماری می‌توان گفت که شرایط شاخص بهتر شده و واقعیت‌ها را می‌توان به طور کامل نمایش داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تشریح کرد: در دو ماه گذشته ۱۷۰ نماد مثبت بوده و متاسفانه ۳۶۰ نماد در صف فروش قفل شده‌اند که همه شرکت‌های کوچک هستند و این روند مثبتی که شکل گرفته؛ عمدتا معاملات صنایع پالایشی‌ها، بانکی‌ها و خودرویی‌ها بوده است.

هودی در ادامه گفت: اگر این مثبت بودن بازار ادامه دار باشد؛ یعنی اگر تا دو هفته دیگر سهم‌های بزرگ بازار مثبت باشند، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه و سهام کوچک و شاخص هم وزن مثبت شوند، اما اگر این شرایط مقطعی باشد؛ سهامداران این موضوع را به عنوان یک فرصت خروج در نظر می‌گیرند، که در معاملات روزهای گذشته این موضوع مشهود بوده و نزدیک بر ۳۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شده و عمدتا جذب اوراق با درآمد ثابت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که بسیاری عقیده دارند که قیمت سهام کوچک حباب دارد؟ بیان کرد: بله برخی از سهم‌های کوچک با توجه به ریزش بازار حباب قیمت دارند، اما خیلی از آن‌ها اصلا تغییر قیمت نداشته‌اند، البته باید گفت که برخی از سهام کوچک حباب قیمت دارند، جو بی اعتمادی در بازار موج می‌زند.

هودی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حمایت از بازار سرمایه می‌شود تنها از سهام بزرگ حمایت کرد؟ بیان کرد: سهم‌های کوچک بازار مانند ریلی هستند که قطار نقدشوندگی بازار روی آن حرکت می‌کند. سهم‌های بزرگ بازار عموما مورد توجه حقوقی‌ها، صندوق‌های توسعه و دیگر موارد که کمک به جمع شدن بازار می‌کنند،   قرار می‌گیرد.

او در پایان گفت: تا زمانی که سهم‌های کوچک بازار جمع نشوند؛ شاخص کل و شرایط بازار و اعتماد از دست رفته هیچ کدام بهبود پیدا نمی‌کند. مسئولان به جای اینکه بیایند سهم‌های بزرگ را به شکل دستوری جمع کنند، این دستور را برای سهم‌های کوچک بازار اجرا کنند، چرا که اگر سهم‌های کوچک بازار جمع شوند؛ سهم‌های بزرگ خودشان جمع می‌شود.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 15260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha