سفر بین استانی ممنوع شد/ رعایت ۶۷ درصدی پروتکل‌ها قابل قبول نیست

رئیس‌جمهور گفت: تصمیم گرفته شد که از روز چهارشنبه تا دوشنبه سفرهای استانی تعطیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در شانزدهمین ماه شیوع ویروس کرونا هستیم. ما با چهار موج ویروس کرونا روبه‌رو شدیم که تقریبا از اواخر اسفند و اوایل فرودین در برخی از استان ها شاهد آن هستیم. الحمدالله آنچه می بینیم روند کاهشی، هم از لحاظ فوتی‌ها و هم به احاظ ابتلاها است. نسبت به هفته‌ گذشته نیز، روند کاهشی بوده است. البته در مورد دو، سه استان جنوبی تذکر داده شد تا احتیاط لازم را انجام دهند چرا که شرایط آنها هنوز مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه در نقشه رنگی کشور چند نقطه به عنوان نقطه قرمز مورد توجه قرار داده شده است، افزود: ان شاءالله آنها هم بتوانند ظرف هفته جاری از این شرایط عبور کنند تا وقتی به زمان انتخابات می رسیم در سراسر کشور جایی به عنوان منقطه قرمز نداشته باشیم و حتی امیدوار هستیم مناطق نارنجی ما هم به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و مناطق ما زرد باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم عزیز ما می دانند تقریبا در این ۱۶ ماه تلاش‌ها بر این بود که مردم، وسایل و امکانات لازم بهداشتی را در اختیار داشته باشند و دستورالعمل‌ها را رعایت کنند تا وارد پیک نشویم. اینکه امسال وارد پیک چهارم شدیم، دلیل آن «موتاسیون» این ویروس بود. اگر این ویروس جهش نداشت و ویرس انگلیسی از مرزهای عراق وارد کشور نمی‌شد، بسیار بعید بود امروز شاهد موج چهارم باشیم البته در حال خروج از این موج هستیم و همه استان ها از این پیک عبور کردند.

روحانی با بیان اینکه شکل روند پیک چهارم هم به این گونه است که الحمدلله وقتی پیک چهارم به اوج خود رسید، سریع روند کاهشی پیدا کرده است، گفت: گزارش ها به ما می گوید مراعات مردم در سراسر کشور حدود ۶۷ درصد است که رقم قابل قبولی برای مراعات پروتکل‌ها نیست. همیشه از مردم خواهش شده بود مراعاتشان بالای ۸۰ درصد یا حدود ۹۰ درصد باشد تا بتوانیم سریع تر از این بیماری عبور کنیم. کرونای انگلیسی وارد کشور ما شد و جهش چهارمی ایجاد کرد که جهش بسیار بدی بود و مشکلات فراوانی هم در استان های ما به وجود آورد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون با نظم خوب و خاصی شروع شد، تاکید کرد: این کار را با افراد سالمند -بالای ۸۰ سال- شروع کردیم . در حال حاضر واکسیناسیون افراد۷۰ ساال رو به پایان است و پس از آن ۶۰ و ۶۵ سال شروع می شود و پس از آن از لحاظ فوتی ها و کاهش آمار مرگ و میر اطمینان پیدا می کنیم و شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: برای اینکه که افراد مسن و افرادی که بیماری خاص و زمینه ای دارند، واکسینه شوند حدود ۱۵ میلیون واکسن نیاز است تا به ثمر برسد و ان شاءالله این کار تا پایان خرداد و اوایل تیر انجام می شود. امیدوار هستیم واکسیناسیون عمومی برای تمام مردم را تا آخر تابستان آغاز کنیم و به سامان برسانیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر از افراد پرخطر یعنی این ۱۵ میلیون نفر عبور کردیم و واکسیناسیون عمومی شروع شد و واکسن هم موجود باشد، با توجه به قدرت واکسن ما، ظرف سه، تا چهار ماه می توان واکسیناسیون را تمام کرد. بنابراین ان شاءالله به اندازه کافی واکسن از خارج تهیه و در داخل تولید شود ،در آن صورت می توان گفت واکسیناسیون این بخش پرخطر ان شاءالله تا مردادماه تمام می شود و از مرداد می توان واکسیناسیون عمومی را تمام و تا آذر تمام مردم را واکسینه کرد. البته این اقدام به معنای کنار گذاشتن کامل پروتکل ها نیست اما شرایط خیلی بهتر می شود و مردم آرامش بیشتری پیدا می کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در این جلسه تصمیم گرفته شد که از روز چهارشنبه تا دوشنبه سفرهای استانی تعطیل شود.

روحانی با بیان اینکه واکسیناسیون با نظم خوب و خاصی شروع شد، تاکید کرد: این کار را با افراد سالمند و مسن بالای ۸۰ سال شروع کردیم. در حال حاضر واکسیناسیون ۷۰ سال رو به پایان است و پس از آن ۶۵ سال و ۶۰ سال شروع می‌شود و پس از آن از لحاظ فوتی‌ها و کاهش آمار مرگ و میر اطمینان پیدا می‌کنیم و شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: برای اینکه افراد مسن و افرادی که بیماری خاص و بیماری زمینه ای دارند، واکسینه شوند حدود ۱۵ میلیون واکسن نیاز است تا به ثمر برسد و ان شاءالله این کار تا پایان خرداد و اوایل تیر انجام می گیرد. امیدوار هستیم تا آخر تابستان واکسیناسیون عمومی برای تمام مردم را آغاز کنیم و به سامان برسانیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر از افراد پرخطر یعنی این ۱۵ میلیون نفر عبور کردیم و واکسیناسیون عمومی شروع شد و واکسن هم موجود باشد؛ با توجه به قدرت واکسن ما، ظرف سه، تا چهار ماه می توان واکسیناسیون را تمام کرد. بنابراین اگر به اندازه کافی واکسن از خارج تهیه و در داخل تولید شود در آن صورت می توان گفت واکسیناسیون این بخش پرخطر تا مرداد تمام می شود و از مرداد می توان واکسیناسیون عمومی را تمام و تا آذر تمام مردم را واکسینه کرد. البته این به معنای کنار گذاشتن کامل پروتکل ها نیست اما شرایط خیلی بهتر می شود و مردم آرامش بیشتری پیدا می کنند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات یکی از افتخاراتی بود که دولت از ماه ها پیش و یکسال پیش به دنبال آن بود تا پایان دولت در زمینه کرونا مردم آرامش پیدا کنند و در مورد افراد پرخطر از مساله واکسیناسیون عبور کرده باشیم، گفت: ما تا پایان دولت و برای دولت بعد زمینه واکسیناسیون عمومی را آماده می کنیم. کار بسیار خوبی برای واکسیناسیون انجام گرفته و ورزشگاه ها، مساجد و بسیج همه کمک کردند.

روحانی با بیان اینکه حدود ۸۷۸ پایگاه برای واکسیناسیون های تجمیعی اختصاص داده شده است، اظهار داشت: اینکه در ۲۴ ساعت بیش از ۲۰۰ هزار نفر از مردم قادر به دریافت واکسن هستند حائز اهمیت است و ما می توانیم پایگاه ها را تا ۵۰۰ هزار برسانیم. می خواهم از طرف مردم از وزارت بهداشت، بسیج و همه آنهایی که در این زمینه کار کردند و مردم را آشنا کردند. در مجموع کار بزرگی در این زمینه انجام گرفته است و ان شاءالله این مسیر ادامه پیدا می کند. به مردم قول می دهم هر کجا واکسن فراهم باشد و بتوانیم خریداری کنیم هیچ مشکلی نداریم و علی رغم همه مشکلات مالی که داریم پولش را کنار گذاشتیم و حتما واکسن را تهیه می کنیم و واکسن را به دست می آوریم.

وی اضافه کرد: ان شاءالله کشور ما جزء سازندگان واکسن کرونا باشد و این از افتخارات ما باشد. ما در کرونا مشکلات زیادی پیدا کردیم و در این چند ماه به کسب و کارها آسیب رسید و عده زیادی بیکار شدند و در دوره ای بیش از یک میلیون نفر بیکار شدند، درآمدهای مردم کاهش پیدا کرد. سه هفته مداوم در فروردین کسب و کارها را تعطیل کردیم. فشار زیادی به مردم وارد می شود و ان شاءالله مانع ورود موج دیگر باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فرزندان ما در بخش آموزش هم صدمات زیادی دیدند. هم اواخر ۹۸ و هم کل ۹۹ و هم اوایل ۱۴۰۰ و تقریبا دو سال است که آموزش ما دچار مشکل شده است.‌ باید همه توان خود را به کار بگیریم تا اول مهر ماه به گونه ای باشد که مدارس باز شود.

روحانی با تاکید بر اینکه فضای مجازی جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت، بیان کرد: دانشگاه کمی راحت‌تر است و دانشجو راحت می تواند از طریق فضای مجازی و اینترنت به مطالب دسترسی پیدا کند و با استادش در تماس باشد اما مواردی مانند پزشکی، پیراپزشکی و مهندسی باید عملیاتی آموزش ببینند. در سال آینده باید کاری کنیم حضور دانشجویان در دانشگاه اولویت داشته باشد. در این زمینه به دنبال برنامه ریزی هستیم. ما می‌دانیم کرونا از لحاظ اقتصادی و کسب و کار صدمه زیادی به ما زده اما از لحاظ علمی و آموزشی هم به ما صدمه وارد کرده است.

وی تصریح کرد: مراکز دینی و مساجد برای معنویت ما بسیار مهم است اما با وجود استفاده از فضای مجازی، باز هم حضور تاثیر بیشتری دارد و متفاوت است. شکل و چهره را می توان لمس کرد اما بوی آن و عطر آن قابل دسترسی نیست. عطر مجالس به خاطر کرونا به آدم منتقل نمی شود. تلاش این است که در سال ۱۴۰۰ و شش ماهه دوم در همه بخش های فرهنگی و معنوی، کسب و کار و آموزش شاهد تحول باشیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: دولت در هفته های آخر تلاش و خدمت خود می خواهد کرونا را مهار کند و انتخابات خوب و سالمی را برگزار کند و در حد ممکن به معیشت مردم رسیدگی کند و در زمینه تحریم هم قدم های اصلی را بردارد. ما در زمینه تحریم قدم های مهمی برداشتیم و ان شاءالله قدم های پایانی هم برداشته شود تا در دولت سیزدهم مردم شرایط بهتری داشته باشند.

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 15305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha