جدال بلند قامتان ایران با مردان سرزمین لاله ها / ماجراجویی آلکنو در بازی سوم

تیم ملی والیبال کشورمان در ادامه رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ در ایتالیا امروز به مصاف هلند خواهد رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، تیم ملی والیبال کشورمان از ۷ خردادماه در شهر ریمینی ایتالیا در چارچوب رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱ به مصاف حریفان خود رفت که در دیدار اول تیم ملی والیبال ایران به دلیل نداشتن تمرینات بلند مدت و دیدارهای تدارکاتی مقابل ژاپن شرایط خوبی نداشت و اشتباهات بازیکنان در زمین باعث تا تیم ملی کشورمان در این بازی با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب تیم ملی والیبال ژاپن شد.

نکته قابل توجه در دیدار اول تیم ملی والیبال کشورمان غیبت سعید معروف کاپیتان تیم ملی بود. معروف قبل از بازی با ژاپن به دلیل سرماخوردگی نتوانست کنار ملی پوشان باشد و همین امر کار بازیکنان را سخت کرد. محمد طاهر وادی هم که اولین تجربه بین المللی خودش را با تیم ملی والیبال ایران تجربه می‌کرد نتوانست از همان ابتدا با بازیکنان تیم ملی هماهنگی مناسبی را داشته باشد، اما رفته رفته شرایط برای تیم ملی بهتر شد و بازیکنان تا حدودی به بازی برگشتند. هرچند نتیجه بازی را واگذار کردند، اما باخت مقابل ژاپن باعث شد بازیکنان جوان تجربه خوبی را کسب کنند.

بازی دوم برای تیم ملی والیبال ایران مقابل روسیه متفاوت بود. در این بازی آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان از همان ابتدا جوانان تیم ملی را راهی میدان کرد. جوانانی که در طول بازی برابر روسیه هرچه داشتند گذاشتند تا خود را به آلکنو ثابت کنند. حضور صابر کاظمی و امیرحسین اسفندیار در ترکیب اصلی شاید همه را متعجب کرد، اما این ۲ بازیکن به گونه‌ای عمل کردند که نظر سرمربی تیم ملی هم تغییر کرد و از بازیکنان قدیمی و با تجربه تیم ملی استفاده نکرد و ترجیح داد برابر روسیه با جوانان خود بازی کند. این تکیه بر جوانان بی پاسخ نماند و ست دوم از آن شیر مردان ایران شد، اما در ادامه کار تجربه روس‌ها بر جوانان چربید تا نتیجه بازی را از آن خود کنند. تیم ملی والیبال کشورمان ۳ بر یک بازی را به روس‌ها واگذار کرد.

شرایط حضور هلندی‌ها در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۱

با انصراف تیم ملی والیبال چین از حضور در لیگ ملت‌ها، فدراسیون جهانی والیبال، هلند را به عنوان جایگزین این تیم معرفی کرد. دلیل انصراف مردان چین کمبود منابع مالی و محدودیت‌های سفر متاثر از شیوع ویروس کرونا عنوان شده است.

جدال بلندقامتان ایران با مردان سرزمین لاله ها/ ماجراجویی آلکنو در بازی سوم

همچنین فدراسیون چین یکی دیگر از دلایل انصراف تیم مردان خود از حضور در لیگ ملت‌ها را همپوشانی و نزدیکی زمانی این مسابقات با مسابقات داخلی خود عنوان کرده که برای اجرای آن ملزم به رعایت شیوه نامه‌های قرنطینه ۱۴ روزه بازیکنان است. انتخاب هلند به‌جای چین، با توجه به لغو "چلنجرکاپ" (تورنمنت انتخابی لیگ ملت‌ها) از سوی فدراسیون جهانی با در نظر گرفتن شایستگی فنی و پتانسیل تجاری این تیم عنوان شده است.

نگاهی به تک ستاره سرشناس و عجیب هلند

هلندی‌ها یک ستاره سرشناس در دنیای والیبال دارند و آن هم کسی نیست جز «نیمیر عبدالعزیز»؛ بازیکنی که مدتی پاسور بود و مدتی هم به عنوان پشت خط زن بازی کرد. چند بار شنیده‌اید که یک بازیکنان والیبال چند بار پست خود را تغییر دهد؟ به گفته رسانه‌های معتبر جهان این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد، اما یک مثال برای تایید این موضوع وجود دارد و آن هم ستاره هلندی است.

او در سال ۲۰۱۶ و در زمانی که در لیگ فرانسه بازی می‌کرد تصمیم گرفت پست خود را از پاسور به پشت خط زن تغییر دهد. او بیش از ۵ سال به عنوان پاسور در چند تیم مطرح اروپایی بازی کرد و سپس بنا به دلایل و شرایطی که وجود داشت به پست پشت خط زن منتقل شد و حالا یکی از بهترین‌های پست خود در جهان والیبال است.

جدال بلندقامتان ایران با مردان سرزمین لاله ها/ ماجراجویی آلکنو در بازی سوم

عبدالعزیز حالا عضو تیم ملی هلند و باشگاه مودنای ایتالیا است و توانسته مدال طلای لیگ اروپا در سال ۲۰۱۲ را هم کسب کند. او اولین بازی خود را برای تیم ملی هلند در سال ۲۰۱۱ مقابل بلژیک انجام داد. نکته جالب توجه این است که او پس از تغییر پست حالا به عنوان تنها پشت خط زن تیم ملی هلند در ترکیب نارنجی‌ها بازی خواهد کرد.

آخرین دیدار تیم ملی والیبال ایران و هلند

در شهریور ماه ۱۳۹۴ تیم ملی والیبال ایران خود را برای حضور شایسته در جام جهانی والیبال به میزبانی ژاپن آماده می‌کرد. ایرانی‌ها در دیداری دوستانه با هدایت اسلوبودان کواچ مقابل هلند قرار گرفتند. در این مسابقه که به میزبانی روسیه برگزار شد تیم ایران در ۳ ست متوالی با امتیازهای ۲۵ بر ۱۷، ۲۵ بر ۱۶ و ۲۵ بر ۱۵ به پیروزی رسید.

سعید معروف، محمد موسوی، عادل غلامی، شهرام محمودی، مجتبی میرزاجانپور و میلاد عبادی پور و مهدی مرندی به عنوان لیبرو، ترکیب آغاز کننده تیم ایران در این مسابقه بودند. پس از پایان مسابقه با توافق سرمربیان، دو تیم ایران و هلند دو ست دیگر نیز با هم مسابقه دادند که ملی‌پوشان کشورمان موفق به شکست حریف شدند تا ملی پوشان ایران ۵ ست متوالی تیم ملی والیبال هلند را شکست داده باشند.

در آن سال مهدی مهدوی، فرهاد قائمی، امیر غفور، سامان فائزی، محمد جواد معنوی نژاد، محمد حسن صنوبر و عبدالرضا علیزاده دیگر بازیکنان تیم ملی ایران بودند.

اسامی بازیکنان تیم‌های ملی والیبال کشورمان و هلند در مسابقات لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ به صورت زیر است:

تیم ملی هلند (۱۸ نفر دعوت شده اند):

  • پاسور ها: مارکوس هلد، وسل کمینک، گیس ون سولکمه، فریک د وِیِر
  • پشت‌خط زن‌ها: نیمیر عبدالعزیز
  • سرعتی‌زن ها: لوک ون در انت، فابیان پلیک، مایکل ون زیست، میچل پارکینسون، توان ویلتنبرگ
  • قدرتی‌زن ها: تیس ترهورست، گیس جورنا، جونیور توینسترا، استیون اوتونجر، استین ون شیه، استین ونتیلبرگ
  • لیبرو ها: جاست درانکرز، روبرت آندرینگا

هدایت هلندی‌ها را روبرتو پیازا بر عهده دارد.

تیم ملی ایران (۱۷ نفر دعوت شده اند):

  • پاسور ها: سعید معروف، محمد طاهر وادی
  • پشت‌خط زن ها: امیر غفور، صابر کاظمی، بردیا سعادت
  • قدرتی‌زن ها: میلاد عبادی‌پور، پوریا فیاضی، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی
  • سرعتی‌زن‌ها: سید محمد موسوی، مسعود غلامی، علی شفیعی، علی اصغر مجرد، رضا عابدینی
  • لیبروها:محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی

هدایت تیم ملی والیبال ایران را هم ولادیمیر آلکنو بر عهده دارد.

بازی‌ها روز سوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها (یکشنبه ۹ خردادماه):

  • استرالیا – فرانسه، ساعت ۱۲:۳۰
  • ایران – هلند، ساعت ۱۴:۳۰
  • آلمان – بلغارستان، ساعت ۱۵:۳۰
  • روسیه – ژاپن، ساعت ۱۷:۳۰
  • آمریکا – آرژانتین، ساعت ۱۸:۳۰
  • کانادا – برزیل، ساعت ۲۰:۳۰
  • لهستان – اسلوونی، ساعت ۲۲:۰۰
  • صربستان – ایتالیا، ساعت ۲۳:۳۰
۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 15328
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha