بازار داغ تخفیف‌های تقلبی در فروشگاه‌ها!

اگر چه هنگام ورود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها، تبلیغات تخفیف کالا نظرها را جلب می‌کند، اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این تبلیغات با موضوع تخفیف و ارزان‌فروشی دقیق نیستند؛ به عبارت ساده‌تر این تبلیغات صرفاً دارای بازارگرمی و شیوه‌ای نوین در کلاهبرداری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از جوان اگر چه هنگام ورود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها، تبلیغات تخفیف کالا نظرها را جلب می‌کند، اما شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از این تبلیغات با موضوع تخفیف و ارزان‌فروشی دقیق نیستند؛ به عبارت ساده‌تر این تبلیغات صرفاً دارای بازارگرمی و شیوه‌ای نوین در کلاهبرداری است.

شعار رایج فروشگاه‌های بزرگ این است که آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق طرح‌های مختلف نیازمندی‌های طبقات ضعیف جامعه از طریق فروش ارزان‌تر کالاهای مختلف به ویژه موادغذایی تأمین شود، اما متأسفانه مدت‌هاست که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد تقلب در ارزان‌فروشی هستیم، به‌طور نمونه در یکی از فروشگاه‌ها مشتری برای اینکه یک کالا را با تخفیف ٥٠درصدی خریداری کند باید دو کالا خریداری کند که نرخ کالای دوم به مراتب از نرخ کالای مشابه در سایر خرده‌فروشی‌ها گران‌تر است.

فلسفه ارائه تخفیف در فروش کالا به ویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن است که هم بنگاه‌های تولیدی بتوانند کالای خود را در مواقع نیاز مالی یا تخلیه انبار سریع‌تر به وجوه نقد تبدیل کنند و هم اینکه مصرف‌کنندگان به عنوان مشتریان کالا بتوانند در مقاطع مختلف کالا را با نرخ ارزان‌تر تهیه کنند که طبیعتاً در طول سال در جریان تخفیف‌ها متقاضیانی که بنیه مالی ضیف‌تری دارند، می‌توانند به صف مصرف‌کنندگان کالا بپیوندند و کالا را در مقاطعی که با تخفیف همراه شده، خریداری کنند.

کثرت کارخانجات و تولیدکنندگانی که محصولات خود را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه و تخفیف‌های پی‌درپی زمینه‌ای ایجاد می‌کنند تا بخشی از طبقه ضعیف‌تر جامعه در جریان این تخفیف‌ها به‌طور طبیعی مورد حمایت قرار بگیرند و این فرصت پیش روی مردم است که برخی کالاها را در ایامی که تخفیف می‌خورد، تهیه کنند.

متأسفانه بعضاً شاهد سودجویی و تقلب در حوزه ارائه تخفیف روی کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، هستیم که این مورد با اعتراض مصرف‌کنندگان همراه بوده است تا حدی که به تخلفات انجام گرفته در حوزه تخفیف‌های فروشگاهی تعزیزات حکومتی نیز ورود داشته است.

در یکی از موارد شایع در رابطه با تقلب در ارزان‌فروشی و ارائه تخفیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد این موضوع هستیم که برای دریافت تخفیف از یک قلم کالا مجبور به خرید دو قلم کالا هستیم، این در حالی است که وقتی میانگین قیمت این دو کالا را محاسبه می‌کنیم، می‌بینیم هزینه پرداخت‌شده از قیمت خرده فروشی این دو کالا هم بیشتر شده است.

از سوی دیگر گاه برخی از بنگاه‌ها با ترکیب چند نوع کالا یا خرد کردن کالا خریدار نمی‌فهمد که نه تنها تخفیفی دریافت نکرده، بلکه اسیر سیاه چاله گرانفروشی هم شده یا در موارد دیگر در کنار کالای باکیفیت و برندها کالایی به مشتری خواستار دریافت تخفیف عرضه می‌شود که اصلاً از کیفیت لازم و کافی برخوردار نیست، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای این روزها که مردم در تنگنای معیشت هستند، بازار جعل و تقلب داغ داغ است تا جایی که فلسفه و ماهیت ارائه تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آنچه که در فروشگاه‌های بزرگ دنیا در جریان است، کاملاً متفاوت است.

ارائه تخفیف روی قیمت کالا در فروشگاه‌های بزرگ دنیا به نوعی اقدامی معنوی و تبلیغی نیز به شمار می‌رود و برای برندها محبوبیت به همراه می‌آورد، اما در ایران برخی از بازاریاب‌ها و برنامه‌ریزان حوزه تخفیف و فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نادیده‌گرفتن اعتبار برندها و بعد معنوی و ارزشی و اخلاقی حتی از تخفیف هم دنبال سودجویی مضاعف هستند.

البته برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم در ارائه تخفیف‌های دلچسب ید طولایی دارند و همین امر دلیلی می‌شود تا مردم برای خرید کالا از آن مجموعه‌ها رغبت پیدا کنند. شهروندان به‌تصور اینکه از تخفیف‌های خوبی بهره‌مند می‌شوند سبد خرید خود را پر می‌کنند ولی در نهایت در اکثر مواقع بدون آنکه متوجه شوند، ضرر می‌کنند.

نکته دیگری که در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد کاهش وزن و کیفیت است. آنگونه که برخی از پرسنل فروشگاه‌ها عنوان کردند، مدیر برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصول مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و تولیدکنندگان برای آنکه قیمت پایین‌تر تمام شود از کیفیت و وزن آن می‌کاهند. نمونه این اتفاق را در کنسروهای مختلف می‌توان دید. همچنین یکی از اتفاقاتی که درارائه تخفیف در برخی فروشگاه‌ها رخ می‌دهد فروش کالای درجه ۲ و ۳ به جای کالای درجه یک است.

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 15504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha