دلیل آتش‌سوزی مهیب در پالایشگاه تندگویان تهران بود؟/تهرانی‌ها نگران بنزین نباشند

دود غلیظی در اطراف شهرک شهید بهشتی در شهر ری مشاهده شد که ناشی از آتش‌سوزی در پالایشگاه تندگویان تهران بود. رئیس مدیریت بحران استان تهران گفت: هشدار داده شده تا منازل اطراف پالایشگاه تخلیه شوند به عبارت دیگر مردم نزدیکی محل حادثه در حال آماده باش هستند. امروز بار دیگر آتش در این پالایشگاه، شعله‌ور شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حامد آرمانفر، مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: علت حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران نشت مخزن بوده و دلیل نشت درحال بررسی است. خوشبختانه این حادثه مصدوم نداشت.

او گفت: واحدهای عملیاتی پس از اطفای کامل آتش به مدار باز می‌گردند.

این مقام مسئول بیان کرد: مواد نفتی آتش گرفته مواد سنگین غیر مانند هستند و حجم آتش خیلی زیاد نیست فقط حجم دود زیاد است. دو مخزن clod slops و hot slops پالایشگاه که در یک باندبال هستند، آتش گرفتند.

او ادامه داد: تمام تلاش گروه آتش‌نشانی و پشتیبانی این بود که آتش به سایر مخازن سرایت نکند که این تلاش موفق بود.

آرمانفر گفت:علت حادثه نیز بر اساس شواهدی که در دوربین‌های حراستی موجود است، نشتی خود مخزن بوده، اما اینکه دلیل این نشتی چیست نیاز به بررسی سوابق فنی و ایمنی مخزن دارد.

با وجود این، صابریان، رئیس اورژانس تهران از مصدومیت ۱۱ نفر بر اثر آتش‌سوزی پالایشگاه تهران خبر داد.

وی گفت: بر اثر وقوع حرق در پالایشگاهی در جنوب تهران ۱۱ نفر مصدوم شده اند.در حال حاضر سه نفر به بیمارستان پارس، یک نفر به بیمارستان شهدای هفتم تیر منتقل و هفت نفر نیز در محل درمان شدند. بر اثر وقوع این حادثه ۱۰ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتورلانس به محل حریق اعزام شده‌اند.

تهرانی‌ها نگران بنزین نباشند

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: در بحث تامین و توزیع بنزین هیچ مشکلی وجود ندارد و تقریبا تمام مخازن جایگاه‌ها پر شده است و انبارها به میزان کافی ذخایر بنزین دارند.

فاطمه کاهی با بیان اینکه تا ساعاتی دیگر پالایشگاه تهران وارد مدار تولید می شود، تاکید کرد: بنزین تهران صرفا از پالایشگاه تهران تامین نمی‌شود و منابع تامین دیگری نیز داریم؛ لذا جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: خواهش ما این است که مردم به پمپ بنزین‌ها هجوم نیاورند. در حال حاضر نیز سوخت‌رسانی در سطح شهر تهران طبق روال عادی و سابق ادامه دارد.

همچنین اسدالله قلیزاده، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور نیز در این رابطه گفت: شب گذشته به دلیل وجود نگرانی شاهد صفهای طولانی در پمپ‌بنزین‌ها بودیم اما در حال حاضر شرایط نرمال است و تمام جایگاه روال عادی کار خود را پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه حمل فراورده نیز به طور همیشگی انجام می‌شود و جایگاه‌ها هیچ مشکلی برای تامین و ذخیره بنزین ندارند، افزود: تا این لحظه با مدیریتی که انجام شده است هیچ مشکلی وجود ندارد و جایگاه‌ها نیز شلوغ نیستند.

آتش هم اکنون مهار شده است و تلاش‌ها برای خاموش کردن کامل آن ادامه دارد. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته است.

خاموش شدن آتش در چند ساعت آینده

فرماندار شهرستان ری نیز گفت: در حال حاضر آتش تحت کنترل است و در چند ساعت آینده دودی هم که از نقاط مختلف تهران قابل مشاهده است از بین می‌رود.

حسین توکلی کجانی فرماندار شهرستان ری و معاون استاندار تهران افزود: وضعیت آتش سوزی در پالایشگاه تهران از شب گذشته مدیریت شد و خوشبختانه مصدوم یا تلفات جانی در این حادثه نداشته ایم. در حال حاضر یکی از مخازن شعله‌ور است که تحت کنترل است.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه سرایت آتش به مخازن پیرامونی و مشتقات دیگر نفتی نداشتیم. این یک حادثه بوده که در این پالایشگاه رخ داده و خوشبختانه با همکاری‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف و شهرهای مختلف انجام شد در حال پایان یافتن است.

برخی رسانه‌های صبح امروز خبر دادند با انفجار در یکی از مخازن پالایشگاه تهران، آتش مجددا شعله‌ور شد.

صدای انفجار از تغییر شکل مخازن است

در عین حال شاکر خفایی رئیس روابط عمومی پالایشگاه نفت تهران گفت: با توجه به کاهش شعله‌های آتش به پنچ درصد حجم اصلی، پیش‌بینی می‌کنیم پالایشگاه در ساعت‌های آینده وارد مدار تولید شود.

وی افزود: با توجه به این که اکنون به مواد سنگین‌تر نفتی رسیده‌ایم، سوختن فرآورده‌ها زمان‌بر بوده و ممکن است تظاهرات بیرونی بیشتری نیز داشته باشد اما پیش‌بینی ما این است که در صورت خاموش شدن کامل آتش تا چند ساعت آینده و پاکسازی مخزن، پالایشگاه مجددا راه‌اندازی شود.

شاکر گفت: اخبار برخی رسانه‌های معاند مبنی بر انفجارهای متعدد در شب گذشته و سرایت آتش به دیگر نقاط را جعلی است.

او گفته است آتش‌سوزی شب گذشته مخازن این پالایشگاه مهار شده و اطفا کامل تا ظهر امروز پنجشنبه انجام می‌شود؛ آتش مهار شده تا به مخازن دیگر سرایت نکند اما اطفا و خاموش شدن کامل منوط به این است که فرآورده نفتی داخل مخزن بسوزد و تمام شود.

خفایی افزود: به دلیل مسائل ایمنی راه‌های ورودی بسته و خط تولید پالایشگاه موقت تعطیل شده است تا پس از اطفا کامل مجدد خط تولید در مدار قرار گیرد.

اوف گفت: صدای انفجاری که شنیده می‌شود ناشی از تغییر شکل مخازن (دفورمه) در اثر حرارت بوده و انفجار جدیدی رخ نداده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، فعالیت ماشین‌های حمل سوخت در پالایشگاه تهران ادامه دارد و فعالیت پالایشگاه متوقف نشده است.

صف پمپ بنزین دهکده المپیک/ هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها در پی آتش‌سوزی در پالایشگاه

شرح حادثه؛ تصاویر دود غلیظ

ماجرا از انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از دودی غلیظ و سیاه‌رنگ آغاز شد. منشاء دقیق آتش‌سوزی در حومه جنوبی تهران مشخص شد.

اخبار اولیه

گزارش‌های اولیه از آتش‌سوزی عظیم در پالایشگاه تهران حکایت دارد.

دود غلیظ این آتش‌سوری در جنوب تهران، از بلوار میرداماد قابل مشاهده است.

محمد نظری، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل پلیس پیشگیری تهران گفت: دقایقی قبل گزارشی مبنی بر آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران واقع در شهرری به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ واصل شد. هم‌اکنون عوامل امدادی، اورژانس، آتش‌نشانی و انتظامی در محل حاضر شده‌اند.

به گفته این مقام انتظامی این حادثه تاکنون مصدوم نداشته است.

منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران تهران، نیز گفت: خوشبختانه تاکنون تلفات نداشته‌ایم. از مردمی که از سمت جنوبی تردد می‌کنند تقاضا داریم مسیر منتهی به پالایشگاه را تخلیه کنند. آتش هنوز مهار نشده است. بدلیل ضریب امنیتی بالای پالایشگاه نکته‌ خاصی نخواهیم داشت.

محمدی، معاون عملیات سازمان امداد نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: در پی آتش‌سوزی پالایشگاه تهران تیم‌های ارزیاب هلال احمر برای پشتیبانی از حادثه و امدادرسانی اعزام شدند.

تکذیب احتمال خرابکاری

خفائی، رئیس روابط عمومی پالایشگاه تهران گفت: هرگونه احتمال خرابکاری در حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران تکذیب می‌شود. حادثه به دلیل یک مشکل فرآیندی رخ داده و هم اکنون در حال مهار آتش‌سوزی هستیم. تا کنون هیچ گونه اطلاعی از میزان تلفات و خسارات احتمالی در دست نیست.

آتش‌سوزی مصدومی نداشته است

همچنین ملکی، سخنگوی آتش نشانی نیز توضیح داد: آتش‌سوزی در محوطه پالایشگاه تهران به وقوع پیوست و نیرو ها با تجهیزات کامل اعزام شدند. آدر حال حاضر شش ایستگاه به همراه تانکرهای آب و کف شیمیایی در محل حادثه حضور دارند.

او افزود: عوامل شهرداری و مدیریت بحران در محل حاصر هستند و از چند طرف مشغول عمل کردن برای خنک کردن مخازن مجاور هستند.

ملکی بیان کرد: آفعلا مصدومی گزارش نشده و آتش‌نشانان مشغول حمله به کانون آتش‌سوزی هستند. گروه های دیگر آتش‌نشانی در راه هستند و اطلاعات دقیق‌تر به زودی اعلام می‌شود.

حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز گفته است که حادثه آتش‌سوزی در جنوب تهران مربوط به آتش‌سوزی در خط لوله گاز و در نزدیکی پالایشگاه تهران است و تلاش برای اطفای حریق ادامه دارد. تیم‌های هلال‌احمر و اورژانس در حالت آماده باش هستند اما هنوز از سوی تیم‌های امدادی پالایشگاه درخواست کمک نشده و این تیم‌ها در حال اطفای حریق هستند.

۱۸ مخزن سوخته‌اند

بر اساس اخبار رسانه‌ها تا کنون ۱۸ مخزن پالایشگاه تهران تاکنون در آتش سوخته‌اند.

اخبار تکمیلی

شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت که حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران، مصدوم نداشته است.

او گفت: در پی وقوع آتش‌سوزی در پالایشگاه جنوب تهران، با توجه به مسکونی‌نبودن منطقه‌ حادثه، امدادگران هلال‌احمر شعب ری، تهران و ورامین به همراه تیم واکنش سریع استان تهران به حالت آماده‌باش درآمده و دو تیم ارزیاب هم اعزام شده‌اند.

فتحی ادامه داد: ستاد فرعی فرماندهی و هماهنگی عملیات اضطراری در شهرری با حضور مدیرعامل، معاون امداد هلال احمر استان تهران و رئیس هلال‌احمر شهر ری تشکیل شده تا با فرض ادامه‌داشتن آتش‌سوزی و عدم اطفای آن تا فردا، اقدامات لازم برای ادامه عملیات نیروهای هلال‌احمر بررسی شود و در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران افزود: با توجه به مسکونی‌نبودن محل حادثه و نداشتن مصدوم، تاکنون فرمانداری شهرستان ری و اداره کل بحران استانداری درخواست کمکی از هلال‌احمر نداشته‌اند.

حادثه در خط لوله سراسری نبود

سعید ستاری، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: مشکل از خط لوله سراسری نبوده است.

به گفته او، نشت نفت در خطوط لوله مرتبط از خط لوله سراسری ورودی به پالایشگاه صورت نگرفته و حریق از محوطه داخلی پالایشگاه آغاز شده است.

غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری نیز در محل آتش‌سوزی پالایشگاه تهران حاضر شد.

به گفته او، در حال حاضر اطفا حریق در حال انجام است و مسیر توسط نیروی انتظامی کنترل می‌شود.

نوفرستی بیان کرد: در حال حاضر اطفا حریق در حال انجام است و مسیر توسط نیروی انتظامی کنترل می‌شود.

به گفته او، در خصوص احتمال خرابکاری بودن این حادثه، پیگیری‌های لازم از طریق ضابطان خاص به عمل آمده است اما تاکنون دلایلی در این خصوص وجود ندارد اما با این حال موضوع در دست بررسی است و اقدام‌های فنی و امنیتی در حال انجام است. دستورات قضایی لازم درخصوص این حادثه صادر شده است و در خصوص این حادثه پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

آتش‌سوزی مهار شد

همچنین شاکر خفایی مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران گفت: ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر امروز آتش‌سوزی در مخزن گازوئیل این پالایشگاه رخ داد و ۲۰ هزار بشکه گازوئیل دچار حریق شده است. اکنون این آتش سوزی مهار شده و از سرایت آن به دیگر مخازن جلوگیری شده است.

او افزود: این آتش‌سوزی خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشته است. به دلیل اینکه در این حریق فرآورده‌هایی مثل گازوئیل دچار آتش‌سوزی شده است نمی‌توان آتش را خاموش کرد و باید تنها آتش را مهار کرد تا تمام فراورده بسوزد.

به گفته خفایی، دلایل و علت بروز این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل تحقیقات نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

جلوگیری از سرایت آتش به سایر مخازن پالایشگاه

فرماندار ویژه شهرستان ری نیز اعلام کرد که عوامل امدادی و آتش‌نشانی از سرایت آتش به سایر مخازن پالایشگاه تهران جلوگیری کرده‌اند.

حسین توکلی، در تشریح حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران گفت: آتش‌سوزی در کنار یکی از مخازن پالایشگاه رخ داده و پس از آن آتش به مخزنی که حاوی مشتقات نفتی بوده سرایت کرده و موجب آتش‌سوزی در این مخزن شده است.

وی افزود: در حال حاضر عملیات اطفای حریق ساعاتی است که در این محل در حال انجام است و خوشبختانه از سرایت آتش به سایر مخازن توسط عوامل امدادی و نیروهای آتش‌نشانی جلوگیری شده است.

مابقی مخزن باید بسوزد

همچنین حامد آرمانفر، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: حادثه تنها مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای ضایعات نفتی بوده است. حداکثر تا دو ساعت آینده آتش به صورت کامل خاموش‌می شود. چاره‌ای نداریم جز اینکه مابقی ماده موجود در مخزن بسوزد و تمام شود.

به گفته او، آتش‌سوزی ممکن است تا پاسی از شب ادامه یابد و تلاش بر این است که پالایشگاه سریع‌تر به مدار تولید برگردد.

این مقام مسئول گفت: احتمال خرابکاری به هیچ عنوان وجود ندارد، اگر خرابکاری بود ممکن بود که حادثه ابعاد بزرگتری پیدا کند. مشخص شدن علت حادثه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

حریق اطراف مخازن مهار شده است

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز گفت حادثه مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای گازوئیل بوده و از ابتدا هیچ گونه انفجاری رخ نداده بلکه صرفاً آتش‌سوزی در همین یک مخزن صورت گرفته است.

به گفته او، به محض شروع حادثه، کلیه اقدامات ایمنی و ایزوله انجام گرفت و جریان ورودی نفت نیز قطع شد. خوشبختانه این حادثه هیچگونه مصدوم یا کشته‌ای نداشته و هم اکنون حریق در اطراف مخزن آتش گرفته مهار شده است.

مشکلی در تامین بنزین ایجاد نمی‌شود

همچنین، روابط عمومی پالایشگاه تهران اعلام کرد: به خاطر ایمن نگه داشتن واحدهای پالایشی و تامین امنیت نیروی انسانی شاغل در پالایشگاه، شرکت پالایش نفت تهران به صورت موقت از مدار تولید خارج شد و در اسرع وقت پس از رفع مشکل به مدار تولید باز خواهد گشت. موکدا تاکید می‌شود این حادثه ارتباطی به اندوخته بنزین پالایشگاه ندارد و مشکلی در تامین بنزین کلانشهر تهران ایجاد نخواهد شد.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ، نیز گفت: شهروندان از تجمع و تردد در محدوده پالایشگاه تهران خودداری کنند. هیچ مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده بنابراین شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت گاز مایع (CNG) خودداری کنند.

سرهنگ روح‌الله قنبری، فرمانده سپاه ناحیه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ری ضمن حضور در صحنه آتش سوزی پالایشگاه تهران گفت: بحث خرابکاری در پالایشگاه را قویا تکذیب می‌کنم.

حضور زنگنه در محل حادثه

شب گذشته بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت، گفت: حادثه‌ای در دو مخزن پالایشگاه تهران که نقشی هم در تولیدات پالایشگاه نداشتند اتفاق افتاد. تصمیم و راهبرد متخصصین این است که مخازن اطراف را خنک کنند و صبر کنند تا هیدروکربن موجود در این مخازن تمام شود.

او افزود: جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ هیدروکربن دود زیادی تولید می‌کند. راه‌اندازی پالایشگاه ان‌شاءالله از فردا دوباره آغاز خواهد شد. هیچ اختلالی در تولید فرآورده‌های نفتی کشور ایجاد نخواهد شد. پالایشگاه آسیبی ندیده است و به اندازه کافی هم ذخایر داریم.

زنگنه تاکید کرد: خبرهای مربوط به کمبود بنزین تهران صحت ندارد. پالایشگاه تهران اساسا برای تهران بنزین تولید نمی‌کند.

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ نیز اعلام کرد: پس از حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه شرکت نفت بهران شایعاتی در فضای مجازی مطرح شده که به هیچ عنوان صحت ندارد لذا از شهروندان می‌خواهیم به این شایعات توجه نکنند.

با اشاره به اقدامات انتظامی انجام شده در محل حادثه پالایشگاه تهران، تاکید کرد: مردم از تجمع و حضور در محدوده پالایشگاه تهران جدا خودداری کنند.

این مقام انتظامی متذکر شد: هیچ مشکلی در حوزه سوخت‌رسانی به وجود نیامده لذا شهروندان تهرانی از هجوم به پمپ‌بنزین و جایگاه‌های سوخت گاز مایع (CNG) جلوگیری کنند.

همچنین زنگنه وزیر نفت با حضور در نشست ستاد مدیریت بحران حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران، گفت: مسئولیت خاموش کردن آتش با رئیس پالایشگاه نیست، با فرمانده صحنه است که از پیش مشخص شده است و من هم تابع او هستم‌. بدترین چیزی که در چنین حوادثی اتفاق می‌افتد و فاجعه درست می‌کند اختلال مدیریتی است.

خطر انفجارهای مهیب  وجود داشت

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز گفت: در تماسی که با شهردار تهران داشتم، آقای حناچی عنوان کرد که مخزن بزرگ چهار هزار لیتری آتش گرفته و بعضی مخازن اطراف را درگیر کرده و از تمامی ایستگاه‌های شهر تهران به محل حادثه اعزام داشته‌ایم.

او افزود: بیش از یکصد خودرو برای اطفا حریق اعزام شده است و خطر انفجارهای مهیب وجود داشت که با تلاش آتش‌نشانی تهران از گسترش حریق به سایر مخازن پر خطر جلوگیری شده است.

فراهانی گفت: نوع حریق به گونه‌ای است که مخزن قابل اطفا نیست و باید بسوزد تا مواد موجود تمام شود از این رو تلاش آتش نشانان ادامه دارد و سعی می‌کنند تا حریق گسترش پیدا نکند و با حمله به آتش از پراکندگی آتش جلوگیری شود.

سردار مطیعی، معاون پدافند غیر عامل کشور با حضور در محل وقوع حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تهران، گفت: محل استقرار آتش، موقعیت حساسی است. همه دستگاه‌ها ونهادها پای کار هستند و برای اطفای حریق کمک می‌کنند. این آتش به زودی کنترل می‌شود.

او تاکید کرد: عوامل آتش‌نشانی با همه امکانات درحال تلاش برای خاموش کردن آتش پالایشگاه هستند. برای بررسی و اعلام اینکه چند مخزن آتش گرفته است باید تا پس از پایان عملیات خاموش کردن آتش، صبر کنیم.

احتمال تخلیه منازل اطراف وجود دارد

رضا کرمی محمدی، رئیس مدیریت بحران استان تهران با اشاره به آتش‌سوزی پالایشگاه گفت: آتش‌سوزی در چند نقطه رخ داد، یکی نزدیک‌تر بود که خداروشکر گسترش پیدا نکرد و در حال حاضر مهار شده است اما نیروهای آتش‌نشانی همچنان مشغول هستند و باقی ارگان‌ها که می‌توانند کمک کنند، در حال آماده باش هستند.

او افزود: در حال حاضر آتش اطفاء نشده است و تمام تلاش بر این است که گسترش پیدا نکند.

کرمی تصریح کرد: خوشبینانه‌ترین حالت این است که به مرور زمان آتش اطفاء شود اما بدبینانه‌ترین حالت نیز وجود دارد که درباره آن صحبتی نمی‌کنم.

رئیس مدیریت بحران استان تهران در ادامه گفت: نیروهای آتش نشانی کاملا ایمن هستند و برای انجام چنین عملیاتی آموزش تخصصی دیدند.

کرمی محمدی درباره پیش‌بینی‌ها از زمان خاموش شدن آتش بیان کرد: آتش در مخازن سوخت است و احتمال دارد تا صبح هم اطفاء نشود.

او درباره احتمال تخلیه منازل اطراف پالایشگاه گفت: هشدار داده شده تا منازل اطراف پالایشگاه تخلیه شوند به عبارت دیگر مردم نزدیکی محل حادثه در حال آماده باش هستند.

منبع: ایسنا، همشهری، باشگاه خبرنگاران جوان، تسنیم، اقتصادآنلاین، جماران، همشهری، میزان، ایرنا، اعتمادآنلاین، برنا، مهر، عصرایران

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 15516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha