سایه روشن بازار سرمایه/ بورس در هاله‌ای از ابهام است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس دارای ابهامات فراوانی است، گفت: تا زمانی که ابهامات در بازار وجود دارد، نمی‌توان انتظار رشد و یا افت تأثیرگذار بازار را داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛  هفته گذشته شاهد نوسان شاخص کل بازار سرمایه بودیم یعنی بازار یک روند ثابت به صورت مثبت و یا منفی نداشت و هفته دوم خرداد برای بورس تقریبا ثابت بود، اما به طور کلی می‌توان گفت که بازار در این هفته رشد بیشتری نسبت به افت‌های خود داشت.

به این ترتیب، شاخص کل با رشد ۳.۵ درصدی خود توانست ۳۹ هزار و ۲۹۴ واحد افزایش یابد و به یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۴۲ واحد رسید، اما شاخص کل هم‌وزن نتوانست بازدهی مناسب را داشته باشد و این هفته هزار و ۱۱۳ واحد افت کرد که البته، این میزان افت چندان چشمگیر نبود و نشان از بیشتر بودن فشار فروش در سهم‌های کوچک است.

در این میان، شاخص فلزات اساسی نیز در تغییر و تحولات این مدت بازارهای جهانی، خبرهای سیاسی داخل کشور و نرخ دلار در بازار بود و این هفته به تبع پیروی از بازارهای جهانی و افزایش نرخ کامودیتی‌ها بیش از ۵۶ هزار واحد یعنی ۶.۴ درصد رشد کرد و توانست روی ۹۲۴ هزار و ۷۵۴ واحد به کار خود پایان دهد.

در هفته‌ای که گذشت در اقصی‌نقاط جهان صحبت از این بود که بسیاری از کارشناسان در حوزه‌های مختلف درباره تأثیرگذاری چین روی بازارهای جهانی صحبت می‌کردند، کشوری که مصرف و تولید فولاد آن نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر است و عرضه و تقاضا در این کشور حرف اول را در جهان می‌زند و این هفته هم دستورات این کشور بر قیمت سنگ آهن تأثیر بسزایی گذاشت یعنی باعث شد تا قیمت سنگ آهن تا مرز حمایتی ۱۹۰ دلاری برسد، اما به گفته کارشناسان این دستورها نمی‌تواند چندان تأثیرگذار باشد و به زودی دوباره شاهد رشد نرخ این محصول خواهیم بود.

علاوه بر این، افزایش تقاضای نفت در جهان باعث شده است تا قیمت نفت بالا برود و صنایع پتروشیمی این هفته را هم با افزایش خرید گذراندند؛ البته در دو روز افت بازار شاهد کاهش این سهم‌ها هم بودیم که باعث نشد چیزی تغییر کند و بازار روند مثبتی به خود نگرفت.

در کنار این مسئله، همچنان شاهد افت بازار رمزارزها هم هستیم و در حال حاضر، برخی از اصلاحات در این حوزه قرار است اتفاق بیفتد و این اصلاحات می‌تواند باعث شود برخی از سرمایه‌گذاران دوباره به سمت بازار سهام کشیده شوند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات هفته گذشته بازار گفت: از روز ۴ خرداد که نامزدهای انتخابات امسال به صورت رسمی اعلام شدند، شاهد جهت‌گیری سرمایه‌گذاری‌ها و رشد سهام به خصوص سهام بنیادی و شاخص‌ساز در بازار بودیم چراکه اکثر این نمادها با افزایش نرخ دلار پیشرفت دارند و با توجه به ارزش فعلی آن‌ها می‌توان گفت از ارزندگی بالایی برخوردار هستند.

وی در این باره تصریح کرد: در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هم شاهد افت شاخص کل بودیم چراکه با توجه به رشد چند روزه قیمت سهم‌های شاخص‌ساز، سهامداران در صدد استفاده از فرصت برآمدند تا پرتفوی خود را سبک و از ضرر خارج کنند و شاید با اصلاح برخی از سهم‌های خود ریسک‌های تعطیلات را از سبد سهام خود دور کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس در حال حاضر، ابهامات زیادی دارد، افزود: از جمله ابهاماتی که در بازار است، می‌توان به مشخص نبودن سیاست‌های در قبال بازار سرمایه در دولت بعد اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین مسائل برای تصمیم‌گیری سهامداران است. تا به حال، همه نامزدهای انتخاباتی از حمایت خود از بورس صحبت کرده‌اند، اما صحبت‌های آنان نتوانسته است به تیزبینی و ظرافت سهامداران خرد بازار سرمایه باشد.

نوروزی در خصوص دیگر ابهامات موجود در بازار سرمایه گفت: یکی دیگر از ابهاماتی که در بازار وجود دارد، ابهام درباره مذاکرات برجامی است چراکه یک روز سخنگوی دولت از پیش نرفتن در مذاکرات می‌گوید و روز دیگر از توافقات آینده صحبت می‌کند که همین مسئله باعث شده است تا سهامداران دست به عصا در بازار حرکت کنند و هنوز انتخابی برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، نرخ دلار در بازار بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در حال نوسان است و اکثر سهم‌های بازار در محدوده قیمتی قرار دارند که با توجه به نرخ  دلار از ارزندگی بالایی برخوردار هستند و خرید این سهم‌ها می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت (نه کوتاه‌مدت) باعث شود تا سهامداران سود قابل قبولی را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از جمله سهامی که می‌توان در این زمره قرار داد، سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی، فولادی‌ها، صنایع مس و فلزات اساسی، سنگ آهن و سیمانی است چراکه این سهم‌ها کامودیتی‌محور هستند و با توجه به بالا رفتن نرخ کامودیتی‌ها در جهان و رشد نرخ دلار داخل کشور، در آینده می‌توانند وضعیت بهتری داشته باشند.

نوروزی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه صحبت نامزدهای انتخاباتی باعث شده است تا انتظار افزایش تورم در کشور افزایش یابد و همچنین هنوز تکلیف دولت بعد مشخص نیست، باید به این نکته اشاره کرد که بازار در این ابهامات تنها نوسان خواهد داشت و تا زمانی که خبری قطعی و تأثیرگذار در بازار شنیده نشود، رشدها و افت‌ها کم‌جان و بی‌رمق است چون هنوز حجم و ارزش معاملات به اندازه روزهای اوج بورس نرسیده است و نمی‌توان گفت بازار روند تأثیرگذاری به خود گرفته است.

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 15650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha