یاسر فلاح: نوسان‌های منفی همچنان در بازار رمزارزها ادامه دارد

کارشناس بازار سرمایه ضمن توصیه پرهیز از سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها مطرح کرد: نوسان‌های منفی در بازار رمزارزها همچنان ادامه دارد و ارزش آن‌ها در حال پایین آمدن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ این روزها اخبار زیادی از بازار رمزارزها یا همان کریپتوکارنسی‌ها می‌شنویم؛ ارزهایی که در دنیای واقعی نیستند، اما نام آن‌ها حتی چندین هزار دلار می‌ارزد و بسیاری از بانک‌های مرکزی در جهان بلاتکلیف مانده‌اند که آیا این ارزها را به رسمیت بشناسند و یا آن‌ها را ممنوع اعلام کنند.

به هر حال، این روزها مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار عجله دارند و مهم نیست که دانش این بازار را داشته باشند یا خیر، آن‌ها فقط به دنبال این هستند تا از جایی یک سود کلان به جیب بزنند و بتوانند با وجود تورم داخل کشور، قدرت خود را بالا ببرند.

با اینکه هنوز در داخل کشور خبری از قانونی بودن استخراج رمزارزها شنیده نمی‌شود، خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند و پی غیر قانونی بودن آن را به تن مالیده‌اند، ولی برخی هم هستند که فقط پول خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخشی از رمزارزها را خریداری کرده‌اند؛ به هر حال مسئله مهم این است که هر کسی ممکن است دچار آسیب یا زیان در این بازار شود. از این رو بایستی آموزش‌های لازم در مورد ابزارهای موجود در این زمینه برای آن‌ها فراهم شود. مردم باید آگاه شوند که به هر صرافی آنلاینی اعتماد نکنند و بعد از تحقیق در مورد اعتبار صرافی، در آن‌ها حساب کاربری افتتاح کنند.

یاسر فلاح، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار رمزارزها اظهار کرد: در کشور ما هنوز مقررات رمزارزها تدوین نشده است و قانونی برای مبادله و خرید و فروش رمز ارز وجود ندارد بنابراین بازار فارکس و کریپتوکارنسی‌ها دارای ریسک بالایی هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این بازارها با توجه به شرایط اقتصادی کشور ما دارای ریسک بالایی است و باید در نظر گرفت که کشور ما از لحاظ مبادلات مالی با اقتصادهای دنیا اتصال مالی ندارد و به دلیل نبود اتصال مالی ریسک سرمایه‌گذاری در چنین بازاری بالا است و تضمینی برای تعطیل نشدن کارگزاری‌های آنلاینی که برای بازار رمزارزها تشکیل شده است،  وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نمونه کارگزاری‌هایی که در ترکیه به کار خود پایان دادند گفت: من توصیه می‌کنم که سرمایه‌گذاران به هیچ وجه تا زمانی که این بازارها در کشور ما به رسمیت شناخته و رگولیت نشده‌اند تا به صورت قانونی تحت نظر قرار گیرند، در این بازارها حضور پیدا نکنند.

فلاح درباره عوامل تأثیرگذار بر بازار رمزارزها مطرح کرد: در این بازار دارایی وجود ندارد یعنی سرمایه‌گذاری روی هیچگونه دارایی خاصی صورت نمی‌گیرد. در بازارهای مالی اعلام می‌شود که سرمایه‌گذاری باید روی یک دارایی خاص انجام شود، اما در بازار کریپتوکارنسی‌ها قضیه متفاوت است و در این بازار، دارایی اصلی ارزش بازار رمزارزهاست.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که رمزارزها نوسان بسیار بالایی را تجربه خواهند کرد و همچنین، این انتظار وجود دارد که نوسان‌ها در این بازار ادامه داشته باشد و منفی پیش بروند؛ همانطور که در دو ماه گذشته شاهد نوسان ۵۰- درصد در اکثر رمزارزها به خصوص در بیت‌کوین بودیم و حالا بیت‌کوین به عنوان ارزشمندترین رمزارز بازار در حال حاضر ۳۴ هزار دلار ارزش دارد و انتظار می‌رود که این نوسان همچنان ادامه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نباید فراموش کنیم که نهادهای ناظر و بانک‌های مرکزی در حال بررسی جدی رمزارزها هستند چراکه این رمزارزها قابلیت تأمین مالی تروریسم دارند و می‌توانند ابزاری برای پولشویی باشند که این مسئله می‌تواند برای نهادهای ناظر و بانک‌های مرکزی غیر قابل پذیرش است بنابراین، توصیه اکید می‌کنم که سرمایه‌گذاران با آگاهی کم از این بازارها از حضور در آن‌ها پرهیز کنند.

فلاح در توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها گفت: سرمایه‌گذاران باید از ورود به این بازارها پرهیز کنند چون این بازارها در کشور ما به رسمیت شناخته نمی‌شوند و ممکن است قوانینی وضع شود که سرمایه‌گذاران را دچار صدمه کند و حتی از آنجا که هیچ قانون‌گذاری در این حوزه در کشور وجود ندارد، ممکن است که کلاهبرداری هم صورت بگیرد.

۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
کد خبر: 15804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha