۳ سیگنال برای کسانی که می‌خواهند طلا بخرند

هرچند روند بازار جهانی طلا فعالان این بازار را امیدوار کرده اما اخباری مثل احتمال کاهش تحریم‌ها و تثبیت احتمالی روند طلای داخل پس از انتخابات باعث شده معامله‌گران چندان روند طلا را در کوتاه‌مدت صعودی نبینند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارتنیوز، قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز پنجشنبه ۲۰ خرداد با ۹ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۷۳ هزار تومان معامله شد. اما آیا این نرخ به معنای آن است که اکنون فرصت مناسبی برای خرید طلاست؟

برای پاسخ به این سوال دو نرخ طلای جهانی و دلار داخلی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

قیمت جهانی طلا تا لحظه نگارش این گزارش به ۱۸۹۹ دلار در هر اونس رسیده و به نظر می‌رسد به زودی قیمت جهانی طلا بتواند وارد کانال ۱۹۰۰ دلار شود. در صورت این اتفاق امید معامله‌گران جهانی بازار طلا برای افزایش قیمت آن، بیشتر خواهد شد.

اما در بازار داخل برای قیمت دلار دو اتفاق مهم در پیش است. اول احتمالا کاهش تحریم‌ها، دوم احتمالا تثبیت بازارها پس از انتخابات و با روی کار آمدن دولت جدید. تجربه دولت‌های اصولگرا نشان می‌دهد در صورت رای آوردن کاندیدای مورد حمایت آنها گزینه تثبیت قیمت‌ها مثل آنچه در اواسط دهه ۸۰ رخ داد اتفاق بیفتد.

بدین ترتیب بعید است که در کوتاه‌مدت قیمت دلار روندی شتابان به خود بگیرد و از این ناحیه قیمت طلا تحریک شود. اما در بلندمدت برخی کارشناسان نگاه دیگری دارند و پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا در دوره مثلا یک ساله ممکن است روند بهتری داشته باشد در مقایس با دوره چند ماهه آینده. با این روند به نظر می‌رسد بازدهی بیش از تورم از قیمت طلا در دوره کوتاه‌مدت چندان مورد انتظار معامله‌گران بازار طلا نیست. انتظاری در دوره بلندمدت بعد از یکساله به نظر می‌رسد وجود دارد اما آیا بازار طلا طبق انتظارات عمل خواهد کرد؟

۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 15843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha