مراقبت از پوست در فصل تابستان

مرطوب کردن پوست، استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب، استفاده از شوینده های گیاهی، استفاده از مرطوب کننده و نوشیدن آب به مقدار کافی می تواند پوست را در برابر بسیاری از بیماریهای شایع پوستی محافظت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، با آغاز فصل گرما و تاثیر آن بر روی پوست افراد، گرایش افراد به مطب های زیبایی افزایش می یاید.مراقبت از پوست مخصوصا در روزهای گرم تابستان که امواج فرا بنفش خورشید می‌تواند آثار مخربی بر پوست محافظت‌ نشده بگذارد، مهم و ضروری بوده و آشنایی با روش های مراقبت از پوست در این فصل کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد بیماری های پوستی می کند.

لزوم مراقبت از پوست در فصل تابستان

در فصل تابستان پوست‌های چرب تر چرب‌تر شده و پوست‌های خشک نیز خشک تر می شوند، افزایش جوش‌، راش، قرمزی و آفتاب سوختگی از جمله مشکلات شایع پوستی در تابستان هستند.

محققان بر این باورند، که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید برای پوست انسان مضر است. چراکه نه تنها این شرایط موجب برنزه شدن پوست می‌شود، بلکه می‌تواند پیری زودرس پوست را نیز به دنبال داشته باشد. پوست انسان حاوی رنگدانه‌ای به نام ملانین است و قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید موجب افزایش تولید ملانین می‌شود. بر همین اساس، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور مستقیم خورشید می‌تواند موجب تغییر رنگ پوست یا حتی برنزه شدن آن شود.

برای مراقبت از پوست چکار کنیم؟

مرطوب کردن پوست، استفاده از کرم های ضد آفتاب مناسب، استفاده از شوینده های گیاهی، استفاده از مرطوب کننده به جای نرم کننده و نوشیدن آب به مقدار کافی می تواند پوست را در برابر بسیاری از بیماریهای شایع پوستی محافظت کند.

بیماری های شایع پوستی در فصل تابستان:

 پیری زودرس پوست، کک و مک، آفتاب سوختگی، التهاب، کچلی مو، چین و چروک، کهیر، حساسیت های پوستی، عفونت قارچی و یا حتی سرطان پوست به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب از جمله بیماریهای شایع پوستی است، اما در بسیاری از موارد می توان با رعایت بهداشت فردی تا حدودی از آنها پیشگیری کرد.

 کارشناسان می گویند:عفونت های قارچی که یکی از بیماریهای شایع فصل تابستان است، در لایه های سطحی پوست نفوذ کرده و به صورت لکه های قهوه ای و سفید در نقاط مختلف بدن ظاهر می شود. این بیماری ممکن است در افرادی که تعریق شدید داشته و یا دائم در محیط های مرطوب هستند شیوع بیشتری داشته باشد.

تاثیر اشعه ماوراء بنفش در بیماری های پوستی

محققان علم پزشکی معتقدند، اشعه ماورای بنفش آفتاب از عوامل اصلی ایجاد لکه های پوستی مانند ملاسما وکک و مک و بیماریهای رماتیسمی است. اشعه ماوراء بنفش در بلندمدت ممکن است باعث بروز پیری پوست ایجاد چین و چروک افتادگی پوست و سرطان پوستی را به دنبال داشته باشد. با پوشش پوست از حیث کرم های ضد آفتاب و با پوشیدن لباس و کلاه می توان از بیماری های پوستی که با نور خورشید مرتبط هستند، پیشگیری کرد.

شیوع قارچ های عفونی در فصل تابستان:

شیوع بعضی از بیماری های عفونی همچون بیماری های قارچی و باکتریال در تابستان بیشتر است. تعریق و رطوبت ناشی از گرما از عوامل مهم ایجاد و گسترش بیماری ها و عفونتهای قارچی پوست است و بیشتر بیماری های پوستی با منشا عفونی، با رعایت بهداشت فردی قابل پیشگیری هستند. بعضی از باکتریها در فصل گرما محیط مناسب تری برای رشد و نمو دارند که از جمله این بیماری ها می توان به بیماری زرد زخم اشاره نمود. همچنین بیماری های قارچی پوست نیازمند به رطوبت بیشتری برای رشد و نمو هستند که این قارچ های پوستی بیشتر در کشاله ران و کف پا مشاهده می شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در فصل تابستان بیشتر شیوع پیدا می کند عرق سوز شدن بدن است که با رعایت بهداشت فردی می توان از شدت یافتن آن جلوگیری کرد.

بولتن‌نیوز - چطور قارچ های پوستی را درمان کنیم - صاحب‌خبر

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟

بیماری های پوستی در فصل تابستان، ممکن است بر اثر تعریق زیاد حاصل شود. متخصصان علم پوست و مو معتقدند،  مشکلات پوستی ساده، سرگرمی های تابستانی را محدود می کند، اما معمولا جدی نیستند. بیشتر آن ها طی چند روز تا چند هفته از بین خواهند رفت و اما در صورت تشدید بیماری و باقی ماندن برای مدت طولانی، حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید

ضرورت استفاده از پوشش مناسب در فصل تابستان

پوشش مناسب در فصل تابستان الزام آور است و باید با استفاده از لباس های مناسب، آفتاب گیر و نقاب، کرم ضد آفتاب وعینک دودی در برابر پرتوهای آسیب رسان نور آفتاب، خود را در برابر این بیماریها ایمن کرد.

۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
کد خبر: 15848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha