جهانی: همه شرایط برای رشد بازار مهیا است به غیر از اعتماد/ صیامی: تا شهریور ماه بورس صعود نمی‌کند!

جهانی اقتصاددان می‌گوید: جلسه شورای عالی بورس نتواست برابر با تلاش شورای عالی بورس تا پایان سال جاری زیان‌های خود را جبران کند اما صیامی کارشناس بورس تمامی روند بازار را به بازی حقوقی‌ها نسبت می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در هفته‌های اخیر بر خلاف روزهای ابتدای سال، بازار سرمایه شاهد نوسانات کمتری بوده، نوساناتی که حاصل آن بالا و پایین شدن شاخص‌ کل بازار سرمایه در دامنه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد است. خانم جهانی اقتصاددان هم معتقد است که خرداد ماه معاملات بازار روانتر و منطقی‌تر شده که دلیل آن را تثبیت موقت ارز در محدوده ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌باشد.

بازار مملو از خبرهای خوب است

شاخص کل بورس تهران بعد از رسیدن به زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، به گفته تحلیل‌گران تکنیکال نقطه حمایت را شکست، اما بلافاصله بعد از ۳ روز شاخص بار دیگر و این بار به بهانه مشخص شدن تایید صلاحیت کاندیدا و انتشار صورت مالی شرکت‌ها رشد پیدا کرد.

طاهره جهانی گفت: از ابتدای خرداد ماه شاهد معاملات روانتر و منطقی‌تری در کلیت بازار هستیم که بخشی از این واکنش را می‌توان از نگاه روانشناسی بازار به عدم کاهش نرخ دلار به زیر بیست هزار تومان و تثبیت موقت آن در حدوده ۲۰هزار تا ۲۵ هزار تومان دانست.

او دلیل تحلیل خود در مورد تحلیل بالا را به تعویق افتادن نتایج مذاکرات و ابهامات فراوانی که در این زمینه وجود دارد ارتباط می‌دهد و می‌گوید: هنوز تا دستیابی به نتیجه نهایی راه زیادی باقی است.

این کارشناس افزود: در چند ماهه اول سال ۹۹ ما شاهد یک نوع بیش واکنشی در بازار بودیم که عامل پیش بینی تورم انتظاری بالای جامعه فعالین بازار، از نیمه دوم سال ۹۹ بود.

جهانی اضافه کرد:  رشد بازار در نیمه نخست سال  ۹۹ به همراه دعوت مسئولان و وعده حمایت پایدار از بازار، جمع کثیری را به فعالین بازار افزود که در میان این افراد تازه‌ وارد بخش زیادی از دانش کافی برخوردار نبودند؛   با رشد بالایی که شاخص در این دوره تجربه کرد انتظار اصلاح بازار به راحتی محتمل بود.

او با کنایه به تصمیمات مسئولان ارشد کشور در خصوص بازار سرمایه و بی نتیجه ماندن آن گفت: در زمانی که بازار شروع به ریزش کرد، چشم امید سهامداران به تصمیماتی بود که هر هفته با حضور مسوولان ارشد کشور برگزار می‌شد و چشم اهالی بازار در انتظار انتشار خبر خوشی بود (تخفیف نرخ خوراک پالایشی ها، ملزم کردن شرکتها به تهیه بازارگردان و ... ) تا شاید بتواند بار دیگر بازار را به روزهای اوج بازگرداند و سهامداران بتوانند سودهای معقولی را از این بازار کسب کنند.  

این مدرس دانشگاه می‌گوید:  در کنار همه تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس اما این بازار نتواست برابر با تلاش شورای عالی بورس تا پایان سال جاری ضرر و زیان‌های خود را جبران کند و در واقع به دلیل بی اعتمادی ممتد حاکم بر بازار، علاوه بر طولانی شدن فرآیند اصلاح، نوعی بیش واکنشی به اخبار بد و کم واکنشی به اخبار خوب حاکم شد.

جهانی نسبت به آینده نزدیک بازار نگاه مثبتی دارد و می‌گوید: شرایط حال حاضر بازار مملو از اخبار مثبتی نظیر نزدیکی به فصل مجامع شرکت‌ها، عدم کاهش نرخ دلار و تثبیت موقت آن، تورم بالای اردیبهشت و فروردین، بحث پیشرفت خوب واکسیناسیون در دنیا و بازگشت  کارخانه‌ها به روال بین المللی و افزایش تقاضای جهانی خصوصا در حوزه کامودیتی‌ها، همه این خوش‌بینی‌ها کنار هم، نوید شروع رها شدن فنری را می‌دهد که مدتهاست فشرده شده و بازار را آماده صعود می‌کند و تنها بازگشت اعتماد و شفافیت به بازار است که آرام آرام می‌تواند مجددا وضعیت بازار را به حالت تعادل نزدیک کند.

برخی از کارشناسان در واکنش به اظهار نظر کاندیداهای ریاست جمهوری در رابطه با بورس، برنامه‌های آن‌ها غیر بنیادی می‌دانند و معتقدند که بازار در صورت اجرایی شدن هر کدام از برنامه‌ها راه خود را ادامه می‌دهد.

حقوقی‌ها کار خود را می‌کند و نگاه به تصمیمات سازمان بورس هم ندارند

به گفته حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه، بازار در دست حقوقی‌های بزرگ است و آن‌ها هم به دنبال منافع خود هستند بنابراین روند بازار را این افراد مشخص می‌کنند و چندین سال است که قوانین و دستورالعمل‌های برای محدود کردن‌ آن‌ها اجرا شده اما هیچ گونه توفیقی نداشته است.

او به بازار گفت: در حال حاضر بازار به بهانه‌های مختلف نوسانی است و حقوقی‌ها نه به خاطر انتخابات بلکه برای کسب سود و ارزان خری سهم، بازار را همچنان در این دامنه نگه می‌دارند و در شهریور و مهره ماه بازار را رشد می‌دهند.

صیامی با استناد به تجربه بازار و بازی سهامداران حقوقی این روند نوسانی را حتمی می‌داند و معتقد است که بازار تا چند ماه آینده به همین منوال خواهد بود و بعد از شهریور ماه رشد بازار شروع می‌گردد.

او تمامی بازی‌های سیاسی و اخبار  مذاکرات وین و غیره را تنها یک بهانه برای تاثیرگذاری حقوقی‌ها در بورس می‌داند و می‌گوید: هیچ کدام از این دلایل از نظر اقتصادی تاثیری بر بورس نباید بگذارد، به نظرم یک عده به دنبال ارتباط دادن این اخبار با ریزش بازار هستند.

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 16059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha