کارگاه های کوچک تولید نوشت افزار در آستانه تعطیلی/حمایتی که باید باشد ولی نیست!

همانطور که پیش بینی می شد با تغییر شیوه آموزش بازار لوازم التحریر با کساد رو به رو است به طوریکه تولیدکننده بزرگ و کوچک در انتظار حمایت دولت از تولید داخلی نوشت افزار هستند.

 گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ;اواسط شهریور ماه بود که همزمان با بازگشایی مدارس که به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا ۱۵ روز زودتر از روال معمول کار خود را آغاز کرده بودند گزارشی از بازار لوازم التحریر با عنوان «کرونا» و دلار بلای جان بازار لوازم التحریر منتشر شد. که در این گزارش از بازار راکد لوازم التحریر به دلیل آموزش غیر حضوری  خبر داده بودیم.

اکنون که حدود ۲۰ روز از بازگشایی مدارس و شروع آموزش ها می گذرد خبرنگار پایگاه خبری رادار دوباره سری به مغازه های لوازم التحریر سطح شهر زده است تا  از وضعیت فروش این مغازه ها همرمان با روزهای مهر ماه  گزارشی تهیه کند.

در همین ابتدای گزارش  بررسی میدانی از لوازم التحریر خارجی نشان می دهد به دلیل رشد فوق العاده قیمت ارز،  فروش لوازم التحریم خارجی نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است به طوریکه به جرات می توان گفت داشتن لوازم التحریر خارجی دیگر تبدیل به یک رویا شده است که این موضوع البته چندان هم بد نیست زیرا لوازم التحریر تولید داخل توانسته است با رشد تولید بخش اعظمی از بازار را در دست بگیرد.

نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود این است که افزایش قیمت محصولات ایرانی نیز با وجود فراگیری در بازار موجب شده است تا بسیاری از والدین فرزندان را ملکف کنند تا از لوازم التحریر سال گذشته خود استفاده کنند که کمتر مجبور به خرید لوازم التحریر شوند هر چند که این عده باز ناگزیر هستند تا لوازم مصرفی همچون دفتر و مداد و خودکار را خریداری کنند.

براساس آمار اعلام شده از سوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم التحریر قیمت لوازم التحریر تولید داخل در سال جاری به شرح زیر است؛ مداد مشکی ۲ تا ۵ هزارتومان، مداد قرمز ۲ هزار تومان، مداد نوکی ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان، خودکار هزار و پانصد تا ۷ هزار تومان، پاک کن ۴ تا ۱۱ هزار تومان، مداد رنگی دوازده رنگ ۱۷ تا ۵۰ هزار تومان و مداد رنگی بیست و چهار رنگ ۳۰ تا ۸۵ هزار تومان قیمت دارند.

همچنین قیمت دفتر مشق ۴ تا ۱۵ هزار تومان، دفترچه یادداشت ۳ هزار و پانصد تا ۹ هزار تومان، دفتر نقاشی ۴ تا ۱۲ هزار تومان و مداد تراش ۴ تا ۱۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

*شرایط به نفع تولیدکننده داخلی است

محمد اسمعلی یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید؛ بخشی از افزایش قیمت محصولات ما مربوط به افزایش قیمت مواد پتروشیمی است که خریداری میکنیم.

وی ادامه داد اگرچه تولیدات ما نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه بوده است اما این موضوع موجب نشد تا قیمت محصولات ما مخصوصا خودکار کاهش پیدا کند زیرا مواد پتروشیمی که امسال خریداری میکنیم حد اقل با رشد ۵۰ درصدی قیمت مواجه شده است.

وی ادامه داد: با رصدی که از فروردین ماه انجام دادیم می دانستیم بازار لوازم التحریر امسال با مشکل واردات محصولات خارجی مواجه خواهد شد به همین دلیل از اسفند ماه سال گذشته برنامه ریزی کردیم تا تولیدات خود را متنوع کنیم ضمن آنکه سعی کردیم کیفیت محصولات خود را نیز ارتقا دهیم.

اسمعلی تصریح کرد: در تولید دفاتر نیز ضمن انکه وزارت فرهنگ از سالها پیش تاکید داشت تا طرح های ایرانی و اسلامی در بازار رونق پیدا کند امسال نیز در همین راستا طرح های خود را متنوع کرده تا بتوانیم بازار را از دست کالهای خارجی خارج کنیم که خوشبختانه براساس امار فروشی که اخیرا گرفته ایم در این زمینه موفق بودیم.

این تولید کننده لوازم التحریر ادامه داد: اگرچه رشد قیمت ارز تاثیر منفی در تولید لوازم التحریر گذاشته است اما باید گفت در شرایط فعلی واردات لوازم التحریر اصلا صرفه اقتصادی ندارد هرچند که قیمت محصولات داخلی نیز از این بابت افزایش یافته ولی توانسته ایم بخش اعظمی از بازار را صاحب شویم که در گذشته اصلا چنین چیزی امکان پذیر نبود.

وی اظهار داشت: اگر این روند ادامه پیدا کند میتوانیم ضمن بالا بردن تولیدات قیمت حصولات را کاهش دهیم که این موضوع هم به نفع تولید کننده  و هم به نفع مصرف کننده است زیرا می تواند با خرید از لوازم التحریر ایرانی به تولید داخل کمک کند و محصول با کیفیت دریافت کند.

*بازار با کمبود لوازم التحریر مواجه نیست

این گزارش حاکی است صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزیارت صمت نیز با اشاره به بازار لوازم التحریر گفته است این صنعت در شرایط کنونی با تکیه بر توسعه ساخت داخل و ممنوعیت ورود محصولات مشابه خارجی اقدامات خوبی را انجام داده است و خوشبختانه بازار با کمبود لوازم التحریر روبه رو نیست.

معاون امور صنایع وزارت صمت ادامه داد: در حال حاضر تسهیلاتی برای صنایع آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته شده است و در تلاش هستیم تا صنعت نوشت افزار نیز از حمایت های دولت برای بهبود وضعیت تولید و توانمندسازی بهره مند شود.

*تولیدکنندگان کوچک در آستانه ورشکستگی

محمد محمدی متقی یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر به خبرنگار رادار اقتصاد می گوید: بازار با رکود سنگین مواجه است به طوریکه بسیاری از هم صنفی ها و تولیدکنندگان کارگاهی دیگر دست از تولید کشیده اند زیرا کرونا موجب شده تا دانش اموزان به جای رفتن به مدرسه از لوازم الکترونیکی استفاده کنند.

وی ادامه داد: عرضه کتاب‌های درسی توسط آموزش‌وپرورش نیز یکی از موارد موثرر در رکود بازار نوشت افزار است به طوری که هنگامی که والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه می کردند در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کردند.

وی ادامه داد: امسال انتظار داشتیم تا آموزش و پروش نیز به کمک این صنف بیاید اما تاکنون چنین کمکی از سوی وزارت آموزش و پرورش دیه نمی شود.

متقی تصریح کرد: برخی از کارگاه های تولیدکننده لوازم التحریر تا همین سال گذشته به جای تولید لوازم التحریم اقدام به واردات نوشت افزار می کردند و در داخل همین کارگاه ها بسته بندی میشد اما امسال با افزایش نرخ ارز این کارگاه ها تعطیل شده اند و در کنارش کارگاه های کوچک هم که تولید لوازم التحریر داشتند آنها نیز مجبور به قطع فعالیت خود شدند زیرا برخی از اجناس مورد نیاز وارداتی هستند و با توجه به این نرخ دلار برای کارگاه های کوچک صرف نمی کند تا این مواد و تجهیزات را وارد کنند.

وی تصریح کرد: بساری از مسئولان فکر می کنند میتوان نوشت افزار مورد نیاز را در داخل کشور تامین و تولید کرد در صورتی که لوازم تخصصی در داخل کشور قابل تولید نیستند زیرا اصلا صرف نمی کند که این لوازم تخصصی که مورد نیاز رشته های گرافیک و یا مهندسی است در داخل کشور تولید شود به همین دلیل در تولید این لوازم با مشکل موجه هستیم و امکان واردات این لوازم نیز در شرایط فعلی وجود ندارد به همین دلیل به نظر می رسد دولت باید از این بخش حمایت کند تا بتواند بخشی از کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود ندارد یا تولیدش صرف نمی کند وارد شود.

انتهای پیام/

۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 1670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha