مهمترین اخباری که باید درمورد بورس کالا بخوانید

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می‌توان به «آغاز معاملات آتی واحدهای صندوق طلا از شنبه آینده»، «آماده باش به فعالان قدیمی بازار آتی سکه»، «استقبال جوانان از طرح پیش فروش متری مسکن» و «معامله تایر برای نخستین بار در بورس کالا» اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کالاخبر؛ در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم ترین عناوین آن ها می‌توان به «آغاز معاملات آتی واحدهای صندوق طلا از شنبه آینده»، «آماده باش به فعالان قدیمی بازار آتی سکه»، «استقبال جوانان از طرح پیش فروش متری مسکن» و «معامله تایر برای نخستین بار در بورس کالا» اشاره کرد.

*معاملات آتی واحدهای صندوق طلا با سررسید مردادماه راه اندازی می شود

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس از روز شنبه ۱۲ تیرماه با تحویل مرداد ماه سال جاری خبر داد.

*تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری

محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص قراردادهای آتی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا گفت: بازار سرمایه در مسیر توسعه و تنوع بخشی به ابزارهای مالی قرار دارد و در این میان سازمان بورس نیز از این روند استقبال ویژه ای می کند؛ در این راستا ابزارهای مشتقه همواره مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارند که راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا در بورس کالا نیز به تکمیل زنجیره ابزارهای مالی و تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری در بازار سرمایه کمک می کند.

‌*بازگشت دارایی محبوب سرمایه گذاران

مهدی آزاد کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معاملات آتی واحدهای صندوق‌های طلا در بورس کالای ایران از شنبه آینده راه‌اندازی می شود، گفت: معاملات آتی بر پایه واحدهای صندوق‌های طلا قطعا از جذابیت لازم و کافی برای سرمایه‌گذاران برخوردار خواهد بود، زیرا دارایی پایه همان طلاست و سرمایه‌گذاری روی این دارایی ارزشمند همواره برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

*طلا با تغییر چهره به خانه برمی گردد

احمد بیات کارشناس بازار سرمایه می گوید: قراردادهای آتی برپایه واحدهای صندوق طلا در شرایطی راه اندازی می شود که علاوه بر جذب سرمایه ها و سرمایه گذاران جدید به این حوزه، موجب افزایش نقدشوندگی معاملات طلا و افزایش عمق معاملات گواهی سپرده و صندوق های طلا می شود؛ می توان گفت طلا از شنبه با استقبال سرمایه گذاران با تغییر چهره به خانه خود برمی گردد.

*آماده باش به فعالان قدیمی بازار آتی سکه

ایمان آدینه زاده مدیر واحد مشتقه کارگزاری آگاه گفت: راه اندازی قرارداد آتی واحدهای صندوق های طلا و اضافه شدن یک دارایی طلایی به بازار آتی که معامله گران قادرند براساس اطلاعات بنیادی و تکنیکال تحلیل آن را انجام دهند را به فال نیک می گیریم و به نظر می رسد این دارایی پایه جدید، یک جان دوباره ای به بازار آتی برگرداند و بخشی از فعالان قدیمی و سرمایه گذاران آتی سکه نیز راهی بورس کالا شوند.

*رشد شفافیت و سودآوری شستا با عرضه محصولات تولیدی در بورس‌ کالا

محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا گفت: در راستای ارتقای شفافیت و افزایش سودآوری، عرضه محصولات تولیدی گروه شستا را بورس‌محور می‌کنیم که در این زمینه در سال جاری محصولات جدیدی همچون سیمان، تیشو، MDF، نمک تصفیه، تایر، کاغذ و MEK را با پیگیری در بورس کالا پذیرش و عرضه کردیم.

*فولادسازان و سنگ آهنی‌ها قراردادهای بلندمدت ببندند

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با بیان اینکه عرضه در بورس کالا، تنها راهکار تعیین قیمت سنگ آهن است، گفت: با کشف قیمتی که در بورس کالا بر مبنای عرضه و تقاضای بازار انجام می‌شود، فولادسازان و سنگ آهنی‌ها به انعقاد قراردادهای بلندمدت بپردازند تا تعادل بازار و روند مطلوب تولید محقق شود.

‌*جوانان از طرح پیش فروش متری مسکن استقبال می کنند

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید که اگر از طرح پیش فروش متری مسکن در بورس کالای ایران حمایت شود، مسیری مطمئن در جهت رشد تولید مسکن مهیا می شود که می توان با در نظر گرفتن تسهیلاتی، جوانان و حتی نوجوانان را به سمت پیش خرید مسکن برای آینده ترغیب کرد؛ با اجرای این طرح به نوعی پس انداز جوانان به مسکن تبدیل می شود و این روش می تواند با استقبال بالایی از سوی جامعه مواجه شود.

‌*کشف قیمت‌ در بورس کالا حرکت در جاده اقتصاد جهانی است

چندماهی است که عرضه محصولات معدنی همچون سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالای ایران آغاز شده تا سبد عرضه محصولات زنجیره تولید فولاد در بورس تکمیل شود. در این زمینه غلامرضا شافعی وزیر اسبق صنایع و معادن ایران معتقد است که سازوکار بورس کالا، بازار کالای کشور را در مسیر یک ساختار جهانی یعنی کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا قرار داده که این رویه به سود تولید کشور و سهامداران شرکت های تولیدی خواهد بود.

*۲۸۸۰ حلقه تایر خودرو معامله شد
بازار فرعی بورس کالای ایران روز ۶ تیر ماه برای نخستین بار میزبان دادوستد ۲۱ تن تایر خودرو شامل ۶ تن تایر شرکت لاستیک بارز کردستان و ۱۵ تن تایر گروه صنعتی بارز در مجموع معادل ۲۸۸۰ حلقه لاستیک برای نخستین بار بود.

۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 16908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha