تاثیر خاموشی‌ها بر صنایع بورسی/ترمز رشد در بازار سهام کشیده شد!

در روزهای گذشته به دنبال گرمای هوا و بالا رفتن مصرف مشترکان برق، خاموشی‌هایی در کشور بدون اعلام قبلی رخ داد و به‌دنبال مشکلات شدید در برق‌رسانی، وزارت نیرو با انتشار جدولی توزیع برق در کشور را جیره‌بندی و محدود کرد، البته به دلیل عدم مدیریت صحیح برنامه خاموشی‌های گسترده‌ وزارت نیرو نیز خارج از ساعت‌های اعلام‌شده اتفاق افتاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از آرمان ملی؛ قطع مکرر و گسترده برق که در ماه‌های خرداد و تیر امسال شدت گرفت باعث ایجاد ضرر و زیان‌های کوچک و بزرگ به بخش‌های دولتی، خصوصی و کارخانجات و زندگی شخصی مردم شد و به مشکلات اقتصادی نیز دامن‌ زد به گونه‌ای که این خاموشی‌ها فعالیت بیمارستان‌ها، کارگاه‌ها، کارخانه‌های تولیدی و... را مختل کرد اما پس از آن علت خاموشی‌های اخیر ناترازی در مصرف و تولید برق اعلام شد و شرکت توانیر دستور توقف فعالیت دریافت برق کارخانجات فولاد و سیمان از شبکه برق را به شرکت‌های توزیع برق نیروی برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای ابلاغ کرد.

تولیدات صنایع افت خواهد کرد

پس از آن کارشناسان این حوزه اعلام کردند، بخش فولاد و سیمان این روزها با معضل قطعی برق روبه‌رو شده‌اند و ادامه این مسیر به کل زنجیره فولاد و ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی ضربه مهلکی وارد خواهد کرد، ضمن آنکه این اقدام علاوه بر اینکه خسارت‌های میلیاردی برای صنایع فولادی و سیمانی به دنبال دارد منجر به افزایش قیمت آهن‌آلات در کشور نیز خواهد شد و در کنار آن بازار سرمایه نیز نسبت به خبرهایی که بر صنایع بورسی تاثیرگذار است واکنش نشان خواهد داد و ضرورت دارد با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه، تدابیری اندیشیده شود که این‌گونه تصمیمات، تا حد امکان با واحدهای تولیدی بورسی که از جمله بازیگران جدی بورس هستند، هماهنگ شده تا در بازار سرمایه، کمترین تاثیر منفی دیده شود.

حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه در مورد قطعی برق فولادی‌ها و سیمانی‌ها و تاثیر آن بر سودآوری این صنایع در بورس بر این باور است که هر چند در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت این محصولات (فولاد و سیمان) به واسطه کاهش تولیدات آنها رشد پیدا کند اما این‌گونه نخواهد بود که باعث سودآوری این صنایع شود. او در این باره به اعتماد گفت: زمانی که تولید کالایی افت کند هر چند نرخ این محصولات افزایش هم پیدا کند اما عرضه آنها به بورس کالا و به بازار کم خواهد شد و دیگر برای تولیدکننده نیز صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

بار قطعی برق بر دوش صنایع افتاد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه معضل کمبود برق باید از سال‌های گذشته پیش‌بینی و راهکاری برای آن تعیین می‌شد، گفت: مسلما هزینه‌های ثابت تولید پابرجا هستند و در چنین شرایطی بار این قبیل از هزینه‌ها بر عملکرد شرکت وارد خواهد شد. او با بیان اینکه این مدل برنامه‌ریزی‌ها محکوم به شکست است، ادامه داد: اگر تعطیلی کارخانه‌ها از سه هفته‌ای که اعلام شده بیشتر نشود، راه اندازی مجدد کارخانه نیز حداقل یک هفته طول خواهد کشید که این موضوع به سودآوری صنایع فولادی و سیمانی نیز آسیب وارد می‌کند، ضمن آنکه قطعی برق صنایع تنها به این کارخانه‌ها آسیب نمی‌رساند و با افزایش قیمت‌ها و عرضه کم آنها به کل جامعه آسیب می‌رسد. او افزود: همواره در شرایطی که کمبودی در بازار احساس شود افراد فرصت‌طلب نیز از شرایط به وجود آمده استفاده کرده و بازار را دچار تنش می‌کنند.

او ادامه داد: به‌ طور کلی در ایران با چالش مصرف بی‌رویه برق مواجه هستیم و عرضه و تقاضا در این زمینه نامتوازن است و به نظر می‌رسد اصلاح قیمت انرژی که مصرف را تاحدودی بهینه‌ می‌کند در کنار افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت برق توام با افزایش راندمان شبکه انتقال می‌تواند سیاست درستی باشد.

 سیاست‌های جدید در هاله‌ای از ابهام

ایزدی در مورد وضعیت این روزهای بازار سرمایه نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیجان خوبی بر جو بازار حاکم نیست و موضوعاتی مانند ابهام در توافقات برجام و افزایش یا کاهش نرخ دلار و سیاستگذاری‌های دولت جدید باعث شده تا سرمایه‌گذاران نتوانند به درستی تصمیم‌گیری کنند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر چند رییس‌جمهور منتخب مشخص شده اما هنوز هیچ‌کدام از سیاست‌های اقتصادی تیم جدید دولت به صورت شفاف مطرح نشده، ضمن آنکه با حضور گسترده طالبان در افغانستان و آغاز یک بحران دیگر در این کشور روبه‌رو هستیم که همه این عوامل بر بازار سرمایه ایران نیز تاثیرگذار است.

ایزدی با اشاره به صعودی شدن بازار در چند هفته گذشته افزود: باید دید چه کسانی در این مدت اقدام به فروش سهم‌های خود کرده‌اند که باید گفت اغلب حقوقی‌ها بوده‌اند. او تصریح کرد: هر چند سهم‌ها امروز در پایین‌ترین نرخ‌های خود هستند اما در صورتی که توافقات برجام صورت گیرد قیمت‌ها باز هم افت خواهد کرد.

ترمز رشد در بازار سهام کشیده شد

براساس این گزارش، هر چند برخی تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور دارای نیروگاه اختصاصی برق هستند و از این لحاظ چندان جای نگرانی به لحاظ کمبود فولاد در کشور وجود ندارد اما از شرکت‌های فولاد مبارکه و چادرملو خواسته شده که توان نیروگاهی خود را در شبکه اصلی برای رفع کمبود برق خانگی تزریق کنند که در واقع چنین اتفاقی کاهش عملیات را در پی خواهد داشت.

تصمیم اخیر دولت درخصوص قطعی برق صنایع پس از ثبت رکوردشکنی‌های جدید در بورس اتخاذ شد که پس از آن و با محدود شدن مصرف برق شرکت‌های فولادی و سیمانی از سوی توانیر، ترمز رشد در بازار سهام نیز کشیده شد به گونه‌ای که شاخص بورس در جریان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازار سرمایه به رشد ۸۳۵ واحدی بسنده کرد و در ارتفاع یک ‌میلیون و ۲۸۲ هزار و ۲۲ واحد قرار گرفت. به این ترتیب در حالی که بنا بر روایت آماری چند وقت اخیر معاملات سهام، شاهد بازگشت اعتماد ازدست رفته سرمایه‌گذاران به بخش مولد اقتصاد کشور بودیم به یک‌باره بحران برق بورس‌بازان را شوکه کرد

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 17262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha