طالبان با بورس ایران چه کرد؟

بازار سرمایه امروز بعد از دو هفته روند مثبت امروز با اصلاح و افت مواجه شد. به نظر می‌رسد تحولات اخیر مرزهای شرقی ایران در افغانستان روند بازار را منفی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام بعد از دو هفته تحرکات مثبت و رسیدن شاخص به محدوده یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد روند نزولی خود را آغاز کرد و به نظر می‌رسد اصلاحات در بازار جانی دوباره گرفته است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بورس گفت: با آغاز شدن فصل مجامع عمومی شرکت‌ها و نگاهی که به حضور سهامدار در این رویداد سالانه بازار سهام وجود دارد تاثیر مهمی را در روند کلی بازار می‌گذارد. وی افزود: برخی از شرکت‌ها درحال حاضر با دیرکرد در پرداخت سود سهام شرکت‌های خود اعتماد سهامدار را نسبت به بازار کم می‌کنند و این مساله تاثیر خود را بر روی بازار گذاشته است.

آقابزرگی در بخش دیگری درباره تاثیر طالبان و تحولات اخیر افغانستان بر بورس گفت: در چند روز گذشته اخباری منتشر شده است که در حال حاضر درباره تحولات قطعی آن نمی‌توان نظری قاطعی داد اما به نظر می‌رسد در بلند مدت در مبادی صادراتی ایران به افغانستان با مشکلاتی مواجه شویم. وی در این باره افزود محصولات مهمی همچون محصولات پتروشیمی جامد، اوره و سیمان که به واسطه افغانستان از ایران صادر می‌شوند ممکن است به دلیل تحولات فعلی با مشکل رو به رو شوند.

آقا بزرگی در ادامه اظهار کرد: افغانسان بعد از عراق دومین کشوری است که ما محصولاتمان را از طریق آن صادر می‌کنیم و تاخیر در مبادی صادراتی می‌تواند بر سهام شرکت‌های بورسی مرتبط با این محصولات موثر واقع شود.

این کارشناس بازار می‌گوید: در روزهای گذشته به دلیل روند امیدوار کننده بازار سهام خروج نقدینگی از سمت اشخاص حقیقی را نداشتیم و خرید سهام در بازار با تقاضا مواجه شده است. آقا بزرگی افزود: رشد شاخص به افزایش قیمت‌ها و در نتیجه به ایجاد فروشندگان بالقوه در بازار برای کسب سودهای کوچک منجر شده است و در چنین وضعیتی سهامدار با کسب حاشیه سود کمتر به نوسان‌گیری در بازار می‌پردازد.

وی در پایان تاکید کرد: نکته مهم دیگری که در بازار موثر واقع شده است ابلاغیه دولت به به برخی از شرکت‌های فولادی و سیمانی مبنی بر کنترل میزان مصرف این شرکت‌ها بوده است که سیگنال‌های منفی را به بازار داده است.

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 17264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha