رشد قیمت شیر، شرکت‌های "زراعتی‌" و "غذایی" را در کوتاه مدت مثبت می‌کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار اخبار در رابطه با افزایش نرخ، تقاضا برای محصولات افزایش می‌یابد و در نتیجه سهام این اقلام در کوتاه مدت صعودی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، نرخ شیر چه میزان افزایش یافته است؟، اظهار کرد: طبق آخرین مصوبه‌ای که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  اعلام کرده، قیمت فروش شیر خامی که از دامداری‌ها خریداری می‌شود با افزایش ۴۷ درصدی از نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که این افزایش قیمت دو گروه از صنایع بورسی از جمله، صنعت زراعت (دامداری ها) و صنعت غذایی (بخش مواد لبنی) را متاثر می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا با این افزایش نرخ شرکت‌های محصولات لبنی، حاشیه سودشان نسبت به قبل افزایش داشته است؟، گفت: به طور میانگین، چون شیر "یکی" از محصولات زراعتی و شرکت‌های لبنی است، حاشیه سود ناخالص آن حدودا شرکت به شرکت متفاوت است و حاشیه سود ناخالص در زراعتی‌ها حدودا ۲۰ درصد و محصولات لبنی نیز ۱۰ درصد است.

او بیان کرد: در صنعت دامداری مواد اولیه مورد مصرف سبوس است که سبوس نیز قبل از افزایش قیمت شیر افزایش نرخ داشته است و تقریبا حاشیه سود آن هیچ تغییری نکرده است.

او افزود: با تصویب افزایش نرخ شیرخام باید منتظر افزایش نرخ محصولات لبنی از جمله، کره، کشک، خام و پنیر باشیم. این محصولات نیز در آینده افزایش نرخ می‌گیرند. پس به عبارتی می‌توان گفت، حاشیه سودی که دو صنعت زراعی و غذایی با آن درگیر بودند، به این علت که، مواد اولیه و نرخ فروش آن‌ها باهم تغییر و افزایش یافته، تغییر به خصوصی ندارد.

برگی در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر در بورس چند شرکت لبنی وجود دارند و کدام نماد لبنی از این افزایش نرخ، متاثر شدند؟، اظهار کرد: از میان شرکت‌های سهامی لبنی، می‌توان به سهام غگلپا، غگلستا، غشاذر، غپپاذر، غشان، غشهداب، غگیلا اشاره کرد و در روز معاملاتی دیروز ۲۰ تیر نیز، شرکت غگلستا، غشان، غگلپا با صف خرید به کار خود پایان دادند و نماد غشسپا نیز ورود پول داشتند و خالص خرید حقیقی غشسپا ۰.۴۸ بود.

او بیان کرد: نماد غشان نیز ۰.۴۴ خالص خرید حقیقی داشت و باقی نمادها از جمله، غپاذر، غگیلا غالبر منفی بودند، ولی صف فروش نبودند و نزدیک صفر تابلو معامله می‌شدند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: گروه زراعتی‌ها و شرکت‌های دامداری نیز که شیر تولید می‌کنند. شامل، شرکت‌های زپارس، طلیسه، زقیام، زدشت، زفکا، زشریف، زکشت، زبینا، زمگسا، زماهان، زشگزا، زگلدشت، زملارد و زکوثر هستند، که در این بخش فعالیت می‌کنند. از بین این شرکت‌ها، شرکت زبینا و زمسگا امروز در سقف قیمتی با خالص خرید حقیقی مثبت معامله شد و سایر سهام نیز یکسری منفی و یکسری مثبت بودند.

او افزود: از لحاظ قیمتی نیز، وقتی یکسری اخبار در رابطه با افزایش نرخ می‌آید، تقاضا برای آن محصولات بیشتر می‌شود و قیمت‌ها برای کوتاه مدت افزایش می‌یابد.

او تاکید کرد: افرادی که قصد خرید سهام دو زراعتی و غذایی را دارند، باید حواسشان باشد که برای بلند مدت روی این دو صنعت با توجه به عدم تغییر حاشیه سود و با توجه به قیمت‌هایی که روی تابلو خورده و p/e بالای این دو صنعت محتاطانه رفتار کنند تا بیشتر از این ضرر نکنند زیرا، با توجه به شناوری پایین، قیمت بالا و مارکت کوچک شرکت‌های لبنی، افرادی که سهام این شرکت‌ها را می‌خرند باید ریسک پذیر باشند، زیرا ریسک این صنایع نسبت به بازدهی که افراد با خرید این سهام متصور هستند، خیلی زیاد است.

۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 17353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha