آخرین جزئیات از واکسیناسیون افراد بالای ۶٨ سال/ بدون نوبت واکسن تزریق نمی‌شود

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، به علت ازدحام در مراکز واکسیناسیون کرونا، بدون نوبت واکسن تزریق نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا علیه بیماری کووید ۱۹ از امروز آغاز شده است و بر اساس اعلام وزارت بهداشتی‌ها، لازم است که این گروه سنی جهت دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۶٨ سال خبر داد و گفت: ما به دنبال آن هستیم که به روزانه ۵٠٠ هزار دُز واکسن برسیم و برای واکسیناسیون گسترده باید به این هدف دست پیدا کنیم. این هدف دور از دسترس نیست و به زودی محقق خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت افزود: امروز واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال در استان‌های کم جمعیت و واکسیناسیون بالای ۶٨ سال در تهران آغاز شده است. این بار بدون نوبت واکسن نخواهیم زد. بعد از ثبت نام نوبت دهی و پیامک ارسال و تزریق در موعد مقرر انجام می‌شود.

تبریزی با اشاره به جمعیت افراد بالای ۶٠ و ۶۵ سال در کشور گفت: در کل کشور یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر گروه‌های سنی ۶۵ تا ۶٩ سال و حدود ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار نفر جمعیت ۶٠ تا ۶۴ سال هستند. اگر واکسن‌ها به دستمان برسد ما نوبت دهی را انجام می‌دهیم و به زودی سرعت واکسیناسیون افزایش پیدا خواهد کرد؛ ما به دنبال افزایش مراکز واکسیناسیون تجمیعی هستیم.

پرسنل بهداشتی محدودی داریم

او درباره مشکل کمبود نیروی بهداشتی برای تزریق روزانه ۵٠٠ هزار دُز واکسن گفت: ما پرسنل بهداشتی محدود داریم و پرسنل ما بدون تعطیلی،  استراحت و بدون وقفه کار کرده اند. نیروهای بهداشتی حتی در روزهای تعطیل خدمات بهداشتی روتین، خدمات کرونا از جمله بیماریابی و غربالگری، ویزیت در منزل و ... را ارائه کردند. از ستاد کل نیروهای مسلح و دوستان بسیج و هلال احمر قدردانی می‌کنیم که برای افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون و تامین نیروهای مورد نیاز تزریق واکسن پای کار آمدند. در چند روز گذشته ٢ مرکز تجمیعی واکسیناسیون به کمک نیروهای مسلح راه اندازی شد.

سرتیپ سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم از در اختیار قرار دادن ۴٠٠ مرکز برای واکسیناسیون بیان کرد: ما تمام نیروهایمان را برای تسریع واکسیناسیون در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهیم داد. حدود ۴٠٠ درمانگاه داریم و ساختمان‌ها و سوله‌های ورزشی را می‌توانیم به مرکز واکسیناسیون تبدیل کنیم. در برخی مراکز تفریحی، ورزشی و حوزه‌های مقاومت می‌توانیم مرکز واکسیناسیون ایجاد کنیم و در هر شکل و ظرفیتی که دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر داشته باشند آماده هستیم ظرفیتمان را در اختیار بهداشت و درمان برای واکسیناسیون قرار دهیم.

او تاکید کرد: بنابر تدبیر رهبر انقلاب کارهای مردم باید بر پایه بسیج انجام شود. همانطور که واکسیناسیون فلج اطفال با کمک بسیج در دهه ٨٠ انجام شد، ما تمام توانمان را در ٢ حوزه قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون به کار خواهیم گرفت و به هر میزان واکسن تامین شود ما به همان میزان و بیشتر از آن آمادگی داریم برای تزریق کمک کنیم.

 سیستم نوبت دهی، دو سال، دوسال است

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: افراد بدون دریافت پیامک و بدون نوبت دهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند. در جلسه‌ای با روسای دانشگاه سراسر کشور و معاونان آن‌ها تاکید کردیم افرادی که بدون نوبت برای تزریق مراجعه می‌کنند برای نظم بیشتر، به هیچ عنوان تزریق برای آنان انجام ندهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه افراد ۶۵ سال به بالا می‌توانند ثبت نام کنند، اما سیستم نوبت دهی ما دو سال، دوسال است یعنی اول به ۶۸ تا ۷۰ ساله‌ها پیامک می‌دهیم که چه روزی برای واکسیناسیون بیایند و بعد از آن سراغ دو سال بعدی می‌رویم که علت آن هم کمبود واکسن نیست، زیرا واکسن بالای ۶۰ ساله‌ها تامین شده و این اقدام برای جلوگیری از تجمع جلوی مراکز واکسیناسیون است.

او با اشاره به افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون بیان کرد: نزدیک ۸۰۰ مرکز تجمیعی در سراسر کشور است که ۸۱ مرکز تجمیعی آن در استان تهران راه اندازی شده است. ۳ هزار تیم تزریق در سطح کشور هم داریم که هر تیم فقط ۱۵۰ تزریق در روز انجام می‌دهد. ظرفیت بسیار بالایی ایجاد شده است.

واکسیناسیون ۶۵ سال به بالا با واکسن داخلی و خارجی

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: بعد از چند هفته وقفه روزهای ابتدایی هفته شاهد ورود واکسن به کشور بودیم و با توجه به جدول توافق شده با کشورهای تامین کننده واکسن، امیدواریم واردات تدوام داشته باشد. ما شاهد ورود واکسن کوو ایران برکت به سبد واکسیناسیون عمومی هستیم. طی فراخوانی که داده شده است، واکسیناسیون برای گروه‌های سنی بالای ۶٨ سال انجام می‌شود.

جهانپور ادامه داد: افراد بالای ۶۵ سال با توجه به پیامک نوبت دهی به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند. اولویت بندی بر اساس مناطق مختلف کشور متفاوت است و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم تزریق این گروه سنی را به پایان برسانیم و واکسیناسیون گروه سنی بعدی را آغاز کنیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت یادآوری کرد: در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان با توجه به وضعیت بیماری و ارزیابی خطر و موقعیت جغرافیایی مناطق مرزی واکسیناسیون برای گروه‌های بالای ۵٠ سال آغاز شده است و در این استان واکسن برای این گروه سنی تزریق می‌شود.

نکاتی که افراد بالای ۶۵ سال برای واکسیناسیون باید به آن توجه کنند

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با توجه به شتاب بیشتر فرآیند واکسیناسیون در سراسر کشور در هفته جاری، از هموطنان عزیز خواست ضمن پرهیز از حضور بدون نوبت در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون، برای نوبت گیری حتماً در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند و منتظر دریافت پیامک برای مراجعه باشند.

در این اطلاعیه با اشاره به فعالیت پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در دو شیفت صبح و بعد از ظهر، مشارکت حداکثری دستگاه های دولتی و غیردولتی جهت سازماندهی و توسعه ظرفیت اجرای برنامه ملی واکسیناسیون براساس جمعیت تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی و ضرورت همکاری درون بخشی همه معاونت های دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مورد تاکید و تقدیر قرار گرفته است.

همچنین با توجه به اینکه از واکسینه کردن مراجعه کنندگان بدون نوبت پرهیز خواهد شد، بر ثبت و تزریق واکسن افراد دارای نوبت با کمترین تأخیر زمانی نسبت به زمان نوبت دهی، تاکید می شود.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به پرهیز جدی از نوبت دهی دستی در شهرهای بالای بیست هزار نفر، در تمامی سامانه های سطح یک توسط راهبر سیستم به منظور نوبت دهی هوشمند ثبت سریع ساعت فعالیت و ظرفیت روزانه پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون (مجموع ظرفیت روزانه تزریق نوبت اول و دوم) و همچنین استفاده از بارکدخوان یا اپلیکیشن موبایل توسط دانشگاه هایی که از سامانه سیب استفاده می‌کنند جهت تسهیل و تسریع در ثبت واکسن به عمل خواهد آمد.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون ۴ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۱۷۴ نفر دُز اول واکسن را در یافت کردند. تعداد افرادی که موفق به دریافت دُز دوم شده اند، ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۴۸ نفر بوده اند.

۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 17367
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha